• utstuderad

Istället för ägg vid bakning

Hej har en son med äggallergi och ska baka vad penslar man kakorna med och vad kan man ha i kakorna istället för ägg när man bakar sockerkaka tex.

• Svar på tråden Istället för ägg vid bakning
  • timberhochmandie

4 dl mjöl
    1,5 dl socker
    2 tsk bakpulver
    100 g margarin
    2 dl sojamjölk
    + smaktillsats

Med olika smaktillsatser kan denna sockerkaka varieras i det oändliga. Kakan blir lätt och luftig utan att falla sönder,inte kladdig eller svampigt tung som andra veganska kakor ofta blir. Exempel på smaktillsatser: 2 tsk kardemumma, 2 tsk vaniljsocker, citronrippel + 0,5 dl citronsaft(minska sojamjölken med motsvarande mängd), 3 msk kakao + chokladbitar, eller prova pepparkakssmak med 2 tsk kanel, 1 tsk ingefära och 1,5 dl lingonsylt (minska sojamjölk till 1 dl) Smörj och bröa en slät form. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt även torra delar av smaktillsatser. Finfördela margarinet i blandningen med fingertopparna. Tillsätt sojamjölk och andra "blöta" ingredienser. Bred ut smeten i formen. Strö ev. över pärlsocker, kokosflingor, chokladbitar eller mandelspån. Grädda på nedersta 0n ca 45 minuter.

Du kan pensla med sockervatten t.ex.

• Suskiv
    timberhochmandie skrev 2007-11-25 13:10:03 följande:
    4 dl mjöl1,5 dl socker2 tsk bakpulver100 g margarin2 dl sojamjölk+ smaktillsatsMed olika smaktillsatser kan denna sockerkaka varieras i det oändliga. Kakan blir lätt och luftig utan att falla sönder,inte kladdig eller svampigt tung som andra veganska kakor ofta blir. Exempel på smaktillsatser: 2 tsk kardemumma, 2 tsk vaniljsocker, citronrippel + 0,5 dl citronsaft(minska sojamjölken med motsvarande mängd), 3 msk kakao + chokladbitar, eller prova pepparkakssmak med 2 tsk kanel, 1 tsk ingefära och 1,5 dl lingonsylt (minska sojamjölk till 1 dl) Smörj och bröa en slät form. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt även torra delar av smaktillsatser. Finfördela margarinet i blandningen med fingertopparna. Tillsätt sojamjölk och andra "blöta" ingredienser. Bred ut smeten i formen. Strö ev. över pärlsocker, kokosflingor, chokladbitar eller mandelspån. Grädda på nedersta 0n ca 45 minuter.Du kan pensla med sockervatten t.ex.
    Fast soja är ju inte bra att ge till äggallergiker då soja- och äggproteiner är lika varandra. (ägg, mjölk och soja brukar hänga ihop)
  • Blå Flygare

Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Jag har testat lite olika äggersättningar, men blir inte riktigt nöjd med något till sockerkakorna. Det som blir bäst är bakplver till banankakaLinfrö är ok, men blir lite svampigt och nästan segt. Många tycker om NoEgg, men jag tycker den har en knepig smak och kakan blir platt.

• lurv

Jag byter ut ägg mot bakpulver t.ex 2 ägg byts mot 2 tsk bakpulver. Bullar penslar jag med mjölk.

• timberhochmandie
    Suskiv skrev 2007-11-25 13:52:02 följande:
    Fast soja är ju inte bra att ge till äggallergiker då soja- och äggproteiner är lika varandra. (ägg, mjölk och soja brukar hänga ihop)
    Mmm, man får väl ha fått grönt ljus för soja först från läkare, kanske. Har själv ett kusinbarn som är allergiskt mot ägg, mjölk och nötter. Hon fick först inte äta soja (och inte hennes mor heller under amningen) men nu är det ok, så jag körde med det här receptet när de var här på kalas. Hade även ett barn på dagis som var allergiskt mot ägg, mjölk och fisk, men även hon fick äta soja.

Usch, jag hoppas verkligen inte att det är "vanligt" med alla tre de där allergierna, för livet blir mycket fattigare om man inte får ersätta mjölk och/eller ägg med soja.
  • April 99

jag vet att man kan baka äggfria mjuka kakor med havremjöl, har gjort det på jobbet (förskola) men har tyvärr inte receptet, men ett tips att gå vidare på kanske?

• Mjölkfria mamman

Jag penslar bullar med havredryck (barnen tål inte mjölk, ägg eller soja) och lussekattter med kallt kaffe, så får de fin färg. På www.mjolkfri.com finns det recept som är både mjölk- och äggfria.
    Lycka till!

• Trixie12

De var väldigt länge sedan detta skrevs. Men iallafall. I de flesta recept så kan man använda lite extra bakpulver. Och om man ska pensla något så kan man använda en "mjölk och vattenblandning". Är själv ägg-alergiker och jag älskar och baka. De är lite krångligt ibland när man är laktos också men oftast brukar jag lösa det

Svar på tråden Istället för ägg vid bakning