• no pasaran

övervikt = barnmisshandel

Nu kanske jag retar upp många, men jag vill bara veta om nån annan kan hålla med.

Jag tycker det är på gränsen till barnmisshandel om en förälder låter sitt/sina barn bli kraftigt överviktiga.

Dvs göder dem eller ignorerar att barnet/bernen äter en så felaktig kost att det/de blir överviktiga.

Överviktiga barn, mår sämre, har lättare för att bli mobbade osv. Jag tycker det är fel att medvetet försätta sina barn i såna situationer.

• Svar på tråden övervikt = barnmisshandel
  • no pasaran

oj, fel tråd märkte jag nu, men sak samma. Jag lägger ut den under etik också.

• Benganfans

Jag tycker defenitivt det är misshandel. när barnen är små så kan dom inte välja själva riktigt. så då är det ju upp till föräldrarna att se till att barnet inte blir över viktigt

• punkpappa

Jag och min sambo diskuterade detta här om dagen,
    och jag kan bara hålla med i det du skriver!

Om blivande föräldrar som är kraftigt överviktiga kommer till
    barnmorskan så kunde dom nästan få hjälp redan där, att lägga
    om sina kostvanor i tid... Om inte annat en grundläggande
    kostutbildning för barnets bästa.

• boardrider

Jag håller med! Det är klart att det är misshandel om man gör någonting som barnet inte kan påverka själv. Ett barn kan omöjligen veta konsekvenserna av dåliga matvanor.

Sunt förnuft när man ger sina barn mat är det bästa och inte ett tankesätt som jag har sett en hel del har "Min mamma gjorde så med mig när jag var liten , och det har ju inte hänt något"

Måste bara ta upp dagis matvanor... På min dotters dagis har dom fått glass varje torsdag (dock inte min dotter, Vi sa till och hon har fått hallon och annan frukt istället, och hon vill hellre ha det)
    Men varför? varför ge små barn glass? det är väl bara jävligt onödigt? Visst dom kanske inte blir överviktiga av glassen, men det är inte det som är poängen. Det är att man skapar en vana, ett behov av sötsaker på en regelbunden basis.
    DET är inte sjysst!

Jag har hört många dumma argument för att behålla glassen (ja, det finns faktiskt folk som vill det)
    bl.a. att
    * "det är ju så mysigt"
    * "det hör till"
    * "låt barnen få äta lite gott ibland"

Mysighetsfaktorn kan man faktiskt uppnå med ex. frukt och en sagostund också...

Att det hör till stämmer inte, det blir väl vad man gör det till..

"Gott" defineras olika, har vi vuxna rätt att bestämma vad som är gott? Låt barnen äta gott, gott behöver inte vara onyttigt.

Bra tråd!

• Grenadjären

Håller med till 110 %.
    Har sett många exempel. Familjer som är och handlar. Ungarna i åldrarna 5-12 år och gravt överviktiga. Så sneglar man i kundvagnen och det är bara chips, sockercola, snabbmat och krafs. Inga grönsaker eller frukt.

Göder man sina ungar på det här sättet så är det misshandel. Man ser till, som förälder, att barnen får lida ordentligt både på kort och lång sikt. I synnerhet på lång sikt eftersom sådant här ger upphov till livsfarliga sjukdomar.

• brödrost

Jag håller helt med.
    Det är inte bara det att barnet kan bli mobbat.
    Det kan bli riktigt sjukt till slut med.
    Kroppen orkar inte med helt enkelt.

Är det barnmisshandel? Självklart!

• Henrik31

Kan bara hålla med. Finns inget värre än att se feta barn sitta med sina överfeta föräldrar och smaska i sig burgare efter burgare på MCdonalds.

• ensam man

Hur jag vet övervikt är oftast pga någon sjukdom, var det barn eller vuxna? Därför kan inte vara ?barnmisshandel?? Samtidig barn som är mobbas är beroende av andra barns dåliga hem uppfattning? alltså föräldrar som vet alltid allt, eller hur, pappor?

• Henrik31

NU har jag läst o begru´ndat ditt påstående och jag fattar inte ett skit. Ta bort petflaskorna från händerna o skriv igen.
    ensam man skrev 2007-12-10 19:04:56 följande:

Hur jag vet övervikt är oftast pga någon sjukdom, var det barn eller vuxna? Därför kan inte vara ?barnmisshandel?? Samtidig barn som är mobbas är beroende av andra barns dåliga hem uppfattning? alltså föräldrar som vet alltid allt, eller hur, pappor?
  • boardrider

ensam man skrev 2007-12-10 19:04:56 följande:

Okej, visst. fetma är genetiskt betingat och sjukdomsrelaterat.
    MEN om man äter rätt så blir man inte överviktig, även om man har anlag för det.
  • JanHelge

Det är väl så här i 9 fall av 10 att föräldrarna är lika feta och skiter fullständigt i om barnen blir det också bara dom får stoppa i ansiktet hela tiden själva. Trailer Trash eller White Trash, kärt barn har många namn. Misshandel? Ja det är misshandel. Om man utsätter någon för något som är fysiskt fel är det misshandel

Svar på tråden övervikt = barnmisshandel