• Jag är Sma

Inget ultraljud vid ET?

Idag fick jag ett ägg genom ÄD, frysförsök. Vid tidigare försök (3 st) har alltid ultraljud använts för att se att ägget är på plats. Nu kollade man inte med ultraljud, lite märkligt - trodde att man alltid gjorde det - det är ju för att kunna se bättre med ultraljud som man inte ska ha en tom urinblåsa m.m. eller har jag fattat fel? (Slemhinnan kollades med ultraljud för några dagar sedan) Frågade om det men läkaren som utförde det hela sa bara att hon inte skulle göra något ultraljud. Nu efteråt tänker jag att jag skulle ha ställt fler frågor.

Har ni andra i insatta i ÄD några tankar om det här? Används inte alltid ultraljud? Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Inget ultraljud vid ET?
  • Squirl

Jag är Sma skrev 2007-11-22 21:13:26 följande:

Idag fick jag ett ägg genom ÄD, frysförsök. Vid tidigare försök (3 st) har alltid ultraljud använts för att se att ägget är på plats. Nu kollade man inte med ultraljud, lite märkligt - trodde att man alltid gjorde det - det är ju för att kunna se bättre med ultraljud som man inte ska ha en tom urinblåsa m.m. eller har jag fattat fel? (Slemhinnan kollades med ultraljud för några dagar sedan) Frågade om det men läkaren som utförde det hela sa bara att hon inte skulle göra något ultraljud. Nu efteråt tänker jag att jag skulle ha ställt fler frågor. Har ni andra i insatta i ÄD några tankar om det här? Används inte alltid ultraljud? Hur har det varit för er?
    På mig gjordes ultraljud och läkaren pekade på ägget för att visa var hon satte det.
    Det är förmodligen inte nödvändigt att göra det men man undrar ju varför din doktor struntade i det, det är ju snabbt gjort.
  • syster J

Vid våra ivf har de endast på HS gjort ET med hjälp av UL. På Carl von linne gjorde de det inte. Eftersom inget av försöken på HS ledde till graviditet men 3 av fyra på Carl von linne gjorde det så kan det ju knappast vara sämre att göra ET utan UL *ler*.
    Ta det lungt och ruva å må gott =)
    Önskar dig lycka till!!!

• miss maple

Läkaren har alltid gjort ul vid mina insättningar.
    Har ingen aning varför det inte gjordes på dig.
    Men jag tror säkert ändå att läkaren vet vad hon gör.
    Lycka till med ruvningen.

• Sleepingbeuty

Det behövs egentligen inte av en erfaren läkare att använda VUL.de tittar aldrig på VUL skärmen samtidigt som de för in.DÅ kan det bli fel därimot.det kanske ni inte har tänkt på.
    Det är viktigt att katetern glider in utan att fastna i väggarna på vägen in.Därför har de koncentrationen på att införandet går smidigt och lugnt till.
    Innan ET så har de gjort en mätning på hur lång katetern ska vara för att nå upp precis där äggen ska vara.och när de för in katetern så finns det inget annat ställe äggen kan hamna på än i slemhinnan.de kan inte hamna brevid eftersom livmoderkanalen leder rakt in i slemhinnan.
    Jag har varit med om både och på olika kliniker.Så det ska du inte fundera på.

• simonetta

Hej
    Har gjort ET på 2 olika kliniker och på ena var det ingen som pratade om sprängfylld blåsa eller UL och på andra hade jag så sprängfylld blåsa,som jag dessutom fick ligga kvar på britsen med i 30 min....och de gjorde UL.
    Min läkare sa en gång att fertilitetsbehandlingar det är som en kokbok.Jag såg lite frågande ut och då sa hon alla har så många husmors knep och små trix och du kan sällan säga vad det var som sklijde ett lyckat eller misslyckat försök.
    Så det är ingen fara! Sov gott!

Svar på tråden Inget ultraljud vid ET?