• Anonym (moster)

Orättvis behandling?

Jag har ett dilemma! Min syster har två barn, en dotter och en son som båda är i skolåldern. Dottern och jag har en mycket speciell relation. Jag har alltid varit nr 1 bland människor i hennes omgivning och hon är verkligen min ögonsten! Dessutom är jag hennes fadder, om det nu spelar någon roll... Sonen och jag har inte alls samma relation. Inte så att jag inte tycker om honom, men kärleken är inte alls så självklar mellan oss, men visst tycker jag om honom också!

Det är väldigt mycket jag skulle vilja göra tillsammans med min systerdotter, som att ta henne med på stan, låta henne sova över hos mig mm mm. Jag känner att vi skulle ha mycket ut av att göra det tillsammans bara hon och jag för lillebror tar väldigt mycket uppmärksamhet när han är med. Han kräver att allt ska vara på hans villkor. Jag är väldigt noga med att inte göra skillnad på barnen med presenter och sådant, utan jag vill att det ska vara rättvist! Därför hamnar jag i dilemmat att jag inte gör något av det jag skulle vilja göra tillsammans med min systerdotter, av rädsla för att vara orättvis mot lillebror.

Hur tycker ni, om man ska göra något med det ena barnet, är det då viktigt att vara "rättvis" och också göra något med det andra barnet? Eller kan man göra som man känner och lita på att det på något sätt blir "rättvist" i slutändan? Hur, i så fall, förklarar man för lillebror att han inte får vara med? Är jag konstig som får dåligt samvete mot lillebror om jag vill hitta på något tillsammans med hans syster?

Jag hoppas det är någon som förstår sig på mitt svammel och har några goda råd!

• Svar på tråden Orättvis behandling?
  • Anonym

Om du alltid bara skulle göra saker med flickan, och inte med pojken, skulle jag tycka att det blir orättvist. Men om du pratar med föräldrarna, så att de kan se till att det blir rättvist i slutänden, är det väl ok att du hittar på saker ibland med flickan. Men som sagt, att bara välja ut henne för att hon är lättare, eller för att ni redan har en bra relation...leder lätt till att du särbehandlar barnen på ett sätt som jag inte skulle acceptera, om jag vore din syster, iaf.

• Anonym (moster)

Tack för ditt svar! Nej, det är inte så lätt att veta hur man ska göra för att det ska bli bra... Det är så många som ska bli nöjda liksom. Både föräldrarna, bägge barnen och även jag. Det man vill minsta är ju att någon känner sig orättvist behandlad! Samtidigt är jag uppfostrad med att det inte ska vara "millimeter-rättvist" för det jämnar ut sig i längden, och det tror jag stenhårt på i alla avseenden!!

Är det någon mer som vill tycka till och hjälpa mig?

• karsu

TS: Ja du. Det är lite svårt det där, jag har själv samma problem med mina småsystrar.
    Men hitta på saker ensam med din systerdotter men kom ihåg att också hitta på saker med bara systersonen så han inte känner sig utanför. Vem vet, ni kanske också bygger en bra relation då?

• tsunami

Så länge du även hittar på saker med pojken, tycker jag att det är ok att du gör saker där bara flickan är med. Det behöver inte vara exakt samma saker, alltid. Men lämna inte grabben helt utanför, för det känns inte roligt. Jag vet av egen erfarenhet, eftersom min faster gjorde skillnad på mig och min lillasyster. Hon fick ofta följa med på olika saker, vilket jag aldrig fick. Barn ogillar ju orättvisor, men vad som är rättvist och orättvist kan vara svårare att bedöma. En dialog med föräldrarna skulle säkert kunna hjälpa dig att få det rättvist.

Svar på tråden Orättvis behandling?