• iniiz

Hjalp mig att flytta hem till sverige!

Hej,

Jag undrar om det ar nagon som skulle kunna hjalpa mig att
    svara pa ettpar fragor om hur jag gor nar jag flyttat hem till sverige igen?

Det ar sa att jag bor i England sedan snart 3 ar tillbaka med min engelska sambo.
    For 4 man sen sa fick vi var efterlangtade lilla son, men nu har jag borjat langta hem till sverige mer och mer.
    Jag har bestammt mig for att flytta hem igen, men det ar sa mycket som jag maste ordna infor flytten.

Jag behover hitta en lagenhet till mig och min son, folkboksfora bade han och mig igen, ansoka for mammapenningen, barnbidgar, bostadsbidrag m.m.
    Och jag vet inte var jag ska borja!!

Jag kommer att flytta over med min son sjalv forst eftersom
    min sambo inte kan spraket sa har arbetsformedlingen sagt att de inte kan erbjuda honom nagot jobb.
    Och han kan inte flytta over forrens han hittat ett jobb for att han betalar underhall for sin dotter har i England.
    Annars hade han ju kunnat borja pa sfi men vi tror inte att pengarna skulle racka till.
    Sa jag maste alltsa forsoka att hitta ett jobb till honom sa fort som mojligt.

Sen ar det alla vara saker, vi har kollit nagra olika flyttfirmor har i england men det ar himla dyrt att skicka over vara mobler m.m. Sa nu far vi alltsa forsoka att salja alla vara saker som vi alskar.

Jag vet varken ut eller in, vet bara att jag vill hem till sverige igen, men det ar himla jobbigt att inte veta vad som kommer att handa med var lilla familj.

Jag ar himla tacksam
    om det ar nagon som har nagra tips om hur jag ska gora.

//
    vilsen

• Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!
  • MrsFreckles

hej! kanner igen det dar med att vilja flytta hem nar man far barn...men vi kommer vara kvar har i England och sa far vi se. Har val inga tips direkt men vet att det gar en farja mellan Enlgand-Danmark (Harwich-Esbjerg), sa ni kan ju hyra en liten lastbil och kora over era saker sjalva? ar nog billigare a flyttfirma? vore trist om ni skulle behova salja era favoritsaker. lycka till!

• helenafena

Vad är viktigast? Att hålla ihop er familj eller att bo i Sverige?

• oyra

Tänk på att du inte har rätt till några mammapengar och liknande eftersom du inte tillhör försäkringskassan! När du inte har jobbat i Sverige har du halkat ur systemen så kolla noga vad du kan få innan du tar steget!

• iniiz

Tack for alla svar,

Jo jag vet att jag inte ar medlem i forsakringskassan men kvinnan pa soc sa att jag skrivs in nar jag folkboksfor mig och min son.

Kora over kanske ar ett alternativ, min sambo har ju lastbilskorkort...det hade jag inte ens tankt pa.

Och nar det kommer till familjen sa ar den saklart viktigast men om jag stannar har sa tror jag att det kommer sluta med att jag och min partner gor slut. Vi brakar himla mkt nu iom att jag inte ar lycklig har, jag mar inte alls bra.
    Vill ju att han med ska kunna flytta till sverige sa smaning om

• JANI

Hej har precis samma problem eller ja, samma situation.
    Tror inte di får några pengar om du inte jobbat i Sverige de sista 12 månaderna. För att folkbokföra er måste du vara i Sverige.
    Det är mycket man ska tänka på, vi har flyttat efter 7 år utomlands, det är som att börja om på nytt.

lycka till

• Blue face

Har man jobbat i ett EU-land har man samma rätt till A-kassa som om man jobbat i Sverige, så kolla upp det.

• iniiz

Hej,
    Jo jag vet att man maste vara i sverige for att folkboksfora sig, jag flyger ju hem den 19 dec sa jag skulle forsoka att gora det da.

Jag har fatt reda pa att jag har ratt till foraldrapenning eftersom att jag har bott i ett EU-land jag vet bara inte hur mycket det kommer att bli.
    Jag har ringt forsakringskassan och de ska ringa tillbaka den 10 dec iom att deras handlaggare for eu arenden ar pa semster for tillfallet.
    Sa det har blivit lite framsteg ialf.

Men sen vet jag inte hur jag ska gora med mitt boende, jag kan bo hos mina foraldrar tills vidare men vill saklart fa min egen lagenhet sa fort som mojligt.
    Jag har 3 lagenheter som jag ska titta pa nar jag kommer hem men jag vet ju inte riktigt hur min inkomst kommer att se ut efter mars da min foralrapenning har i eng slutar.
    Jag antar att jag bara kan vanta och se nu vad de sager.
    Jag har ocksa kontaktat omsorgsforvaltningen for att se om de kunde hjalpa med hyran om det skulle behovas.

Hoppas bara att det inte drar ut allt for lange, jag skulle vilja flytta in i min egen lagenhet redan i feb....

• Lilith74

Jag är i exakt samma situation så jag kan svara på en del.

Visst får du föräldrapenning - den är knuten till barnet och inte till vilket land du bor i. Dock kan du inte tillgodoräkna dig inkomst du haft utomlands utan du får tyvärr lägsta beloppet. Men du bör kunna få både bostadsbidrag och eventuellt socialbidrag tills du hittat jobb åt dig eller mannen, tillsammans blir det en slant att leva på.

Med två barn får du rätt högt bostadsbidrag, speciellt om du har mycket låg inkomst. Räkna ut själv här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag/
    och tryck på "Självbetjäning, räkna ut ditt preliminära bostadsbidrag" till höger.

Skit i arbetsförmedlingen re jobb åt din man, AF har väl aldrig eller sällan ordnat anställning åt någon. De har tydligen missat att 99% av alla svenskar pratar engelska. Min man är irländare och vi räknar med att han kommer att få jobb. Vad för slags jobb vill din man ha? Han kan skicka sitt CV till någon privat platsförmedlare, sök på "personal uthyrning" och liknande på nätet.

Flytt av grejer kan bli dyrt. Vi lyckades hitta en kille här på Familjeliv som skulle flytta från Sverige till Irland. han hyrde en lastbil och körde över sina saker, sedan träffades vi och tog över lastbilen, vi körde tillbaka den med våra grejer. Det kostade cirka 5000 per familj. Annonsera på FL, sätt en annons i tex Gula tidningen i Sverige (gratis tror jag). "Ska du flytta till England? Ska vi samtransportera möblerna? Vi flyttar från England till Sverige i januari 2008" eller liknande.

Vilken stad ska du bo i? Om du tex. ska bo i Stockholm kan bostadsförmedlingen ibland hjälpa till med förtur, men då kan du hamna var som helst.

Det var lite... deåga om det är något mer du undrar!

• Lilith74

"deåga"... FRÅGA skulle det vara

Så såg jag att du bara har ett barn, inte två. Men du får garanterat bostadsbidrag ändå.

Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!