• Krusbär

Tidiga missfall och PCO:s

Är det någon som har fått flera tidiga missfall och har PCO(S)? Jag har förmodligen fått mitt andra mf på kort tid och båda gångerna har jag börjat småblöda redan i början av vecka 6 (5+). Jag börjar tro att det är något hormonellt. Har frågat ett par läkare om riskerna men de säger att det är övervikt eller diabetes som ökar risken för mf, inte PCO i sig. Jag är varken överviktig eller har diabetes.

Men när man läser på engelska siter talar de om en MYCKET ökad risk för mf om man har PCO, ibland upp till 45 eller 65% ökad risk. Man vet inte riktigt varför, men att för höga eller låga halter av olika hormoner (som pco:are har) är orsaken.

Det känns så hopplöst... Man får veta att man har pco och ingen ägglossning. Tror att DET ska vara ett problem! Men sen får man äl direkt med pergotime och blir gravid nästan direkt också. Men sen mf lika snabbt...

Någon som är eller har varit i samma situation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-16 15:14
    Mitt första mf var i v 7. Det andra kom inte igång förrän i v 13 fastän fostret förmodligen dött redan i v 6.

• Svar på tråden Tidiga missfall och PCO:s
  • annasoneborg

Hej!
    men hur vet man om man har för mycket PCO? och vad är det?
    /anna

• Krusbär

PCO är väldigt olika, men ofta har man oregelbunden mens. En läkare kan se på vul och blodprover. Det finns ett eget forum om PCO här.

• Safira2000

linis 2007:

Hmm mkt intressant fråga, är oxå intresserad av att veta.

Fick själv missfall i vecka 6 (5+4) och har pcos, fick menopur inför vårt första ivf syskonförsök, det innehåller ju oxå Lh hormon och det har vi pco are tillräkligt med.
    Så i mitt fall kanske jag fick för mkt av Lh hormon som oraks mitt missfall, hmm ja det skulle vara roligt att veta.

Ingen annan????

• Krusbär

angel: Ja, det vore verkligen intressant att veta. Men det är säkert olika också, beroende på vilken hormonrubbning man har och hur mycket. Läste mig till att både för mycket FHS (?), för högt testosteron och för lågt progesteron är pco-faktorer som kan ligga bakom tidiga mf.

Hoppas på fler svar!

• lata kocken Johanna

har fått tre missfall och har PCOS

de dör i slutet av v 6 eller v 7
    har sett hjärtslag tidigt i v 6 på två av dom...

• Krusbär

Johanna: Beklagar! Har du fått någon förklaring? Har du barn?

• Krusbär

Hittade denna info som inte är så rolig läsning. Men om man kan hitta "felet" kanske det går att justera?

"Patienter med PCO har en ökad frekvens av habituell abort jämfört med en normal kontrollgrupp. Risken för spontan abort för en graviditet hos en PCO-patient är beräknad till 25-40%. Det finns en korrelation mellan höga S-LH koncentrationer i tidig follikelfas och en ökad risk för spontan abort där en föreslagen mekanism skulle vara försämrad oocytkvalitet och/eller negativ inverkan på endometriet men någon kausalitet
    angående detta har inte visats (Li et al. 2000).

Vid IVF-behandling av PCO-patienter vid KK, SU har abortfrekvensen varit obetydligt förhöjd. Detta kan vara en effekt av utförd nedreglering.

Behandling med metformin för att minska insulinresistensen har använts i en ökande utsträckning för PCO-patienter med metabolt syndrom och/eller infertilitet. Framtida studier får avgöra om denna behandlingsform är lämplig för patienter med PCO och habituell abort."

• Krusbär

Fyller på...

LH (luteinizing hormone) helps stimulate production of estrogen by the growing, maturing egg follicle in the ovary. Once the egg is mature, the LH level spikes, and the egg is released. I like to compare ovulation to rocket launching by NASA. The rocket (egg) is connected to the launch tower (surrounding cumulus cells) by thin connecting tubes. Vital chemical messages (cyclic AMP) are sent between the cumulus cells and the eggs. Moments before launch (ovulation) the countdown reaches zero and the launch button is pressed (LH blood level surges). The connecting cables (cellular connections) disconnect, and the rocket goes on internal power (resumes maturation) and leaps from the pad.
    Unfortunately, women with PCOS have an LH level that is higher than normal before the egg is ready to be released from the follicle. That means the egg gets a mixed message. To use the NASA analogy, the rocket goes on internal power and gets ready for launch before being completely fueled. The connections between the cumulus cells and the egg detach prematurely, and the cyclic AMP levels in the egg drop. This interruption in the maturation process can result in abnormal chromosomes in the egg and ultimately increase the risk of miscarriage in PCOS patients to as high as one out of three who conceive.

Treatment with metformin has been shown to lower LH levels in PCOS patients, but our early experience has not shown any reduction in the risk of miscarriage. However, ovulation induction treatments that lower LH levels may reduce the risk of miscarriage for patients with PCOS. One suggested way to minimize the risk is to precede ovulation induction with a month of birth control pills. If pregnancy is not achieved, ovulation induction is alternated with birth control pills. A combined protocol starts with a month of birth control pills, and two weeks later a GnRH-analogue is added. With the menses that follows the end of the pill cycle, injections of FSH are initiated for a period of 8-12 days. This protocol can reduce the risk of miscarriage by 50 percent.

• lata kocken Johanna
    Linis2007 skrev 2007-11-26 08:45:44 följande:
    Johanna: Beklagar! Har du fått någon förklaring? Har du barn?
    inga barn än
    ingen förklaring egentligen - förutom PCOSen och ev kan ett väldigt högt HB ha med saken att göra

men det är bara mina spekulationer
  • skrattigtjej

ALLTSÅ MIN TERORI ÄR ATT PCO ÄR LIKADAN SOM ENDOMETRIOS..

OCH DT SKILJER INTE MYCKET..

alltså så uppfattar kroppen det osm främmande, barnet som fäster och ska växa osv..'
    förstår ni=

Emmy
Svar på tråden Tidiga missfall och PCO:s