• annicka67

Är ECV eller AVA i St Petrsburg billigast på ÄD?

Är EGV eller AVA i ST Petersburg billigast? Någon som har adressen till EGV i St Petersburg? Priser?

• Svar på tråden Är ECV eller AVA i St Petrsburg billigast på ÄD?
  • Primrose

Jag tror att EGV-kliniken bara finns i Riga, men jag kan ha fel.
    De här priserna uppgavs i en annan FL-tråd häromdagen: "65000sek(AVA-Riga); 39000sek(EGV-Riga); 22000sek (Invicta); 48000sek (Elite i Estland)".
    Invicta ligger i Polen, tror jag. AVA i Riga och St Petersburg har ungefär samma priser, vad jag vet.

Det finns ju både en St Petersburg-tråd och en EGV-tråd här på FL så du kan ju alltid fråga mer där.

Jag ska själv åka till AVA i Riga för ett första samtal om en vecka och har även kontaktat EGV i Riga.

• annicka67

Tusen tack för ditt svar, vet du hur lång kötid det är till Riga?

• Pantern2

EGV är i Riga endast och kötid runt 3 månader.
    AVA S:t Petersburgh har 1 månads kötid.

• annicka67

Ok men menas det då från det att man ringer och bokar en första tid för besök eller från det att man faktiskt påbörjar proceduren så att säga?

• annicka67

Å jag tycker det är så svårt det här med ÄD. Priserna är ju jätteolika! Hur tänker ni? Jag menar varför åker inte alla till Polendär det är billigast OM villkoren är likvärdiga? Vet någon om de är det?

• annicka67

Någon som har efrfarenhet av EVG i Riga? Får den som DONERAT ägg mycket pengar av kliniken? Donerar de flera ägg så att ma kan ha samma donator till syskonförsök??

• Squirl
    annicka67 skrev 2007-11-21 12:34:41 följande:
    Någon som har efrfarenhet av EVG i Riga? Får den som DONERAT ägg mycket pengar av kliniken? Donerar de flera ägg så att ma kan ha samma donator till syskonförsök??
    för det första tror jag man vänder sig till den klinik man får förtroende för ifall man har ekonomisk möjlighet att välja.
    Du "köper" en donators äggskörd. Antalet ägg som bildas, och hur många av dessa som befruktas av din mans sperma är summan av de ägg ni har att försöka med. Överblivna fryses till nästa försök, eller syskonförsök.
  • Primrose
    annicka67 skrev 2007-11-21 12:34:41 följande:
    Eftersom priset på EGV-kliniken är 39000 och i det priset ingår all medicinkostnad för donatorn samt kostnaden för vården/klinikens egna kostnader får man förmoda att donatorn inte får särskilt mycket pengar. Någon skrev tidigare att det rörde sig om ungefär en månadslön i landet. Om man tänker på att man får betala c:a 30.000 för en IVF behandling i Sverige (och då ingår inte medicinkostnaden - som ju går på högkostnadssyddet) inser man marginalerna i respektive land skiljer sig åt. Men det är naturligtvis så att kostnaderna generellt är lägre i Lettland (för sjukvårdspersonalen, hyror etc.)
  • Squirl
    Primrose skrev 2007-11-21 13:36:23 följande:
    Eftersom priset på EGV-kliniken är 39000 och i det priset ingår all medicinkostnad för donatorn samt kostnaden för vården/klinikens egna kostnader får man förmoda att donatorn inte får särskilt mycket pengar. Någon skrev tidigare att det rörde sig om ungefär en månadslön i landet. Om man tänker på att man får betala c:a 30.000 för en IVF behandling i Sverige (och då ingår inte medicinkostnaden - som ju går på högkostnadssyddet) inser man marginalerna i respektive land skiljer sig åt. Men det är naturligtvis så att kostnaderna generellt är lägre i Lettland (för sjukvårdspersonalen, hyror etc.)
    Min bästa gren är verkligen inte matte men så mycket vet jag att Sveriges BNP är många gånger högre än både Polens och Estlands.
    Det finns ju en anleding till att de kommer hit och städar och bygger, för dem är 100 kr/ h mycket bra betalt.
    Med andra ord är det en hyfsat bra affär att sälja sina ägg i östra Europa.
  • Primrose
    Squirl skrev 2007-11-21 16:59:51 följande:
    Min bästa gren är verkligen inte matte men så mycket vet jag att Sveriges BNP är många gånger högre än både Polens och Estlands. Det finns ju en anleding till att de kommer hit och städar och bygger, för dem är 100 kr/ h mycket bra betalt.Med andra ord är det en hyfsat bra affär att sälja sina ägg i östra Europa.
    Jo, det var ju det jag nämnde också - att det är dyrare att leva och vårda i Sverige. Men uppgiften om att donatorn fick motsvarande en månadslön var alltså inte en svensk månadslön utan en lettisk sådan. Med andra ord, inte särskilt mycket pengar. Uppgiften kom från den behandlande fertilitetsdoktorn.

- BNP/capita i US dollar (år 2006): 41 945 (Sverige)
    - BNP/capita i US dollar (år 2006): 8 349 (Lettland)
  • Squirl
    Primrose skrev 2007-11-21 17:58:22 följande:
    Jo, det var ju det jag nämnde också - att det är dyrare att leva och vårda i Sverige. Men uppgiften om att donatorn fick motsvarande en månadslön var alltså inte en svensk månadslön utan en lettisk sådan. Med andra ord, inte särskilt mycket pengar. Uppgiften kom från den behandlande fertilitetsdoktorn.- BNP/capita i US dollar (år 2006): 41 945 (Sverige)- BNP/capita i US dollar (år 2006): 8 349 (Lettland)
    Detta kanske är ot men man funderar ju över den där månadslönen. de har väl en hyfsat stor arbetslöshet för det första, och vad jag förstår kan en månadslön skifta mycket.
    Min gissning är att de tjänar bra på att göra detta, annars skulle de ju inte göra det i den utsträckning som nu sker.
  • Hoppets ängel

Har någom erfarenhet av äd i Polen eller har någon varit i Riga på EGV? Är kostnaderna lika på alla AVA klinikerna? Har någon "adopterat embryo", ägg och spermdonation? Har ev behov av detta, är det bara ST. Petersburg - AVA som har detta?
    Jag tycker det är svårt att välja land. Vi har varit i kontakt med Danmakr 1 års väntan från första träffen. Finland skickade vi ansökan till dec -06 och ska på första besöket i februari, efter det så söker en donator direkt eftersom vi anmält vårt intresse för ett år sedan.

Nu när vi väl bestämt oss så vill man komma till dem tidigare. Vem ska man välja annars? Finland känns nära pga av att vi pratar samma språk. Hur tänker du?

Primrose skrev 2007-11-20 01:09:54 följande:

Jag tror att EGV-kliniken bara finns i Riga, men jag kan ha fel. De här priserna uppgavs i en annan FL-tråd häromdagen: "65000sek(AVA-Riga); 39000sek(EGV-Riga); 22000sek (Invicta); 48000sek (Elite i Estland)".Invicta ligger i Polen, tror jag. AVA i Riga och St Petersburg har ungefär samma priser, vad jag vet.Det finns ju både en St Petersburg-tråd och en EGV-tråd här på FL så du kan ju alltid fråga mer där.Jag ska själv åka till AVA i Riga för ett första samtal om en vecka och har även kontaktat EGV i Riga.
  • Primrose

piasan: Ja, nu är vi tillbaka från AVA i Riga. Jättefin klinik och förtroendeingivande och proffsig personal. Fast vi fick vänta i 45 minuter Fundersam efter utsatt tid. Det var ett annat svenskt par i väntrummet (vi pratade inte med dem), vilket kändes lustigt men bra på något sätt. Jag har tänkt som du - att Finland känns "närmare" och tryggare, inte minst pga språket. Men de har ju så långa väntetider nu pga den där lagändringen i september 2007 (donatorn har inte längre rätt till anonymitet, samma som i Danmark alltså). Jag kommer kanske att boka en tid i Finland och ställa mig i kö där (det första försöket kan ju misslyckas) men det här besöket i Riga kändes väldigt positivt.

Vi skulle kunna få ÄD i februari om den görs i Riga. Priserna är olika beroende på vilken AVA-klinik man väljer. I Riga kostar det 5950 euro för närvarande fick vi veta och i Finland tror jag att det är 7500 euro.Penga mun

Svar på tråden Är ECV eller AVA i St Petrsburg billigast på ÄD?