• VITSIPPAN1

åderbråck i underlivet?

hej!!!nån som har åderbråck iunderlivet?hur känns det?vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden åderbråck i underlivet?
  • VITSIPPAN1

puff puff ingen som vet???

• AnniPanni

Ja du det enda man egentligen kan göra är att föda barn....
    Att ligga ner ofta, använda stödstrumpor o tänka på vätskeintaget kan hjälpa men inte alltid. Jag har åderbråck på ena blygdläppen (o säkert ett par till invändigt som inte syns men de känns *aj*). Jag hade det förra graviditeten också o det enda som hjälpte var att föda barnet så att trycket minskade - då försvann de efter ett tag.

• mee2

jag fick det på ena inre blygdläppen, men d förvann ganska fort

• VITSIPPAN1

aj aj finns de verklingen inget som lindrar de jag har ju ständigt ont kan ju knappt gå gör även ont när jag sitter jag har ju bf 19 januari ska man gå så här tills dess blir man ju tokig...hur ser era bråck ut?äre liksom bulligt o blått o grått???

• AnniPanni
    VITSIPPAN1 skrev 2007-11-19 12:21:59 följande:
    aj aj finns de verklingen inget som lindrar de jag har ju ständigt ont kan ju knappt gå gör även ont när jag sitterjag har ju bf 19 januari ska man gå så här tills dess blir man ju tokig...hur ser era bråck ut?äre liksom bulligt o blått o grått???
    Jepp det på blygdläppen är stort, bulligt o blå/grått. Ett typiskt åderbråck med andra ord och ja det gör ont tyvärr. Kyla kan hjälpa för stunden men det allra bästa är att ligga ner, då minsakr trycket på vävnaderna och bråket får vila en stund. Så fort du ställer/sätter dig upp igen så kommer ju trycket o smärtan tillbaka så det är ju bara en temporär lösning.
    Jag har fågat flera bm o läakre men de har inga bra tips att komma med verkar det som utan det allmänna verkar vara att man får leva med det och att de försvinner efter förlossningen. Det finns ju som speciella kylbindor som man kan köpa. Som typ sådana dä ansiktsmasker man slänger in i kylen men mer formade som en binda som är designade för att kyla ner och minska svullnad/smärta efter förlossning (om man blivit sydd o så). Jag testade en sån förra graviditeten, det var det enda läkaren kunde komma på som eventuellt kunde hjälpa till att minska smärtan men jag tyckte inte att det var någon hit alls.
  • Tokfia 7

Åderbråck i underlivet brukar ju i alla fall försvinna efter graviditeten, har man fått på benen är det inte alls lika säkert. Inte för att det är nån tröst nu, men sen... Det kanske hjälper att ha benen uppåt också?

Svar på tråden åderbråck i underlivet?