• Bobba87

Ny bil!?

Någon som har några tips på vad man ska titta efter för bil, nu när det drar ihop sig till en knodd i maj =). Kombi är vell självfallet.

Brummar just nu runt i en saab 90 -87. Kanske inte den säkraste bilen men den funkar iaf.

Så jag tänkte kolla om nån har några bra åsikter/ tips?

• Svar på tråden Ny bil!?
  • nitraM

Ska du köpa en 08? eller bara en bra bil?
    Vad får de kosta?
    Och är de bara du sambo/fru och barn inkl vagn?

• Bobba87

Får vell max hamna kring 120 000.
    Är jag, sambon och knodden inkl knoddbilen.
    Känner mig lite kluven men det lutar vell åt en vanlig v70.

nitraM skrev 2007-11-18 03:39:34 följande:
    Ska du köpa en 08? eller bara en bra bil?Vad får de kosta?Och är de bara du sambo/fru och barn inkl vagn?
  • punkpappa

Jag undrar, är det säkerheten man tänker på, eller varför
    ska man skaffa en kombi bara för att man får barn..?

• cruZZe

Lättare att lasta i och ur och sväljer mer last. Är iaf mina spontana svar.

punkpappa skrev 2007-11-18 17:26:12 följande:
    Jag undrar, är det säkerheten man tänker på, eller varförska man skaffa en kombi bara för att man får barn..?
  • Bobba87

Då behöver man inte planera sitt packande i detalj för att få med allt..

punkpappa skrev 2007-11-18 17:26:12 följande:
    Jag undrar, är det säkerheten man tänker på, eller varförska man skaffa en kombi bara för att man får barn..?
  • punkpappa

Då undrar jag vidare...
    Vad är detta "allt" som ska få plats i bilen?

Barnet sitter ju inte i bagaget.
    Det finns ju väldigt bra ihopfällbara vagnar osv.

Om man inte tillhör ett resande folkslag som bor i bilen,
    så vet jag inte riktigt vad det är man ska packa.

Nu är det väl kanske så att om man är en stor familj
    så behöver man en större bil, men att köpa kombi inför
    det första barnet känns lite överdimensionerat.

• cruZZe

Om du har tänkt att vara borta mer än över dagen med familjen är kombi att föredra ur min synvinkel.

Vi åker som exempel ofta och hälsar på svärföräldrarna. Det som då ska med är bland annat.

1st syskon/tvillingvagn
    1st resesäng
    1st stor resväska + 1st sportbag. Båda med kläder.

Lägg sedan därtill allt annat smått och gott man har med sig.
    Det är knappast att man packar det i en golf eller en S40.
    Det är ingen som tvingar dig att köpa en kombi/touring/herrgårdsvagn, men de flesta anser att det helt enkelt är smidigare.

punkpappa skrev 2007-11-18 22:39:17 följande:
    Då undrar jag vidare...Vad är detta "allt" som ska få plats i bilen?Barnet sitter ju inte i bagaget. Det finns ju väldigt bra ihopfällbara vagnar osv.Om man inte tillhör ett resande folkslag som bor i bilen,så vet jag inte riktigt vad det är man ska packa.Nu är det väl kanske så att om man är en stor familjså behöver man en större bil, men att köpa kombi infördet första barnet känns lite överdimensionerat.
  • Lufsen81

Kör själv en Saab 9-5 kombi... Kanontrevlig bil, och oerhört praktisk... Kör ca 20 mil/dag och då är det är väldigt bekväm bil att köra. Att den dessutom är smidigt att lasta ganska mycket i den är ju ingen nackdel. Har ju ingen barnvagn och så än iom att vi än så länge bara är i "försökande fasen", men har vid ett flertal tillfällen haft nytta av att det är en kombi.

Och den är iaf hyffsat pigg, steg1 på 2.3t-motorn.

Finns ju många trevliga bilar, detta är bara mina reflektioner över min egen bil.

• burner

När vi fick vårt första barn hade vi inte kombi och det var absolut inga problem att få plats. Vi hade förvisso en rätt stor bil (Volvo 740) men det var som sagt hur lugnt som helst att rymma oss tre plus vagn och packning. Och då åkte vi ett antal gånger till svärföräldrarna över helger (40 mil bort) och till fjällen.

• farzan

Kombi är skitbra, barnvagn och blöjor tar plats och storhandla går enklare med skåp. Dessutom fungerar kombiluckan utmärkt som skötbord, brukar skapa lite leenden hos medtrafikanterna . Kör själv en Mazda SEX! Mycket sexigare än den verkar....tips är att provköra och vid köp byta de bullriga Bridgestonedäcken emot Nokia Hakka. Mazda 6, fick urkopplingsbar airbag -05 men även gått om plats i baksätet. Oavsett vad du skall köpa så kan jag rekommendera www.bilauktioner.com. Seriöst, smidigt och tryggt. Lycka till!

• Knasen74

Jag har en Saab 9-3 (den gamla sluttande modellen) och har alltid tyckt den har varit bra att packa när vi åkt långt eller storhandlat MEN, det var innan vi fick vårt barn.

Nu är det precis att man får in barnvagnen där back om man kämpar lite sen är det nästa fullt. Hade varit så bra med en kombi ur just barnvagnssynpunkt. Dessutom är den mer lättlastad.

Tycker tyvärr att det kostar för mycket att byta bil så därför stannar jag med denna i alla fall så länge vi har ett barn bara. Den är ju som en tidigare insändare i denna tråd skrev om sin 9-5, bekväm att köra och hyfsat pigg.

• Terroor

Jag har hafft i tankarna att köpa en audi s8, ÄR verkligen en bil jag vill ha.. Årsmodell 99-02 men det blir nog import, en från Tyskland skulle jag tro.. En riktig dagisexpresssssss. Hahaa! =D

Svar på tråden Ny bil!?