• Lizzan30

Bra bostadsområde i Olso?

Min man är på gång att få ett jobb i Olso. Vi kommer att få vårt första barn till årsskiftet och en eventuell flytt till Oslo kommer bli under våren/sommaren. Finns det någon på FL som kan tipsa oss om bra och barnvänliga villa områden i Oslo med omnejd där vi kan titta på hus att köpa/hyra?

• Svar på tråden Bra bostadsområde i Olso?
  • Cliliy

Hej hej,

Var i Oslo skall din man jobba? Det är skönt att ej ha det så svårt att ta sej till jobbet.
    Har bott här i snart 10 år men vi bor i lägenhet centralt i stan.
    Hör av dej om var jobbet är så ska jag hjälpa dej om jag kan.
    Det är massor av svenskar här så du kommer inte att känna dej ensam.

Lizzan30 skrev 2007-11-16 17:29:04 följande:
    Min man är på gång att få ett jobb i Olso. Vi kommer att få vårt första barn till årsskiftet och en eventuell flytt till Oslo kommer bli under våren/sommaren. Finns det någon på FL som kan tipsa oss om bra och barnvänliga villa områden i Oslo med omnejd där vi kan titta på hus att köpa/hyra?
  • Lizzan30

Hej

Kul med deitt svar. Skönt att höra att det är många svenskar som bor i Oslo för visst är man ju alltid lite orolig att känna sig ensam på en ny plats.

Min mans jobb ligger mot Grorud till (tror det är rätt...nordöst om stan..?). Visst är det så att vårt boende gärna får ligga åt rätt håll från hans jobbet. Sen vill även jag att jag enkelt kunna ta mig in till Oslo samt att vi bor i ett område där det finns lite för mig och barnet att göra på dagarna så det inte känns ensamt och isolerat.

• Cliliy

Då kan ni nog bo där ute. Det går tunnelbana in till stan och är inte så långt att köra, ca 15-20 min om det ej är rusningstrafik.
    Det blandat mellan hus men mycket stora hus med lägenheter.
    Det är inte så dyrt som många andra delar av Oslo så det är ju ett +.
    Ett stort problem här i Norge är dagis, det kan vara väldigt svårt att få plats men den bydelen ska va ganska bra.
    Kolla www.finn.no, där finns en av dom bästa sökmotorerna för boende. Både hyra och köpa.

• Kaxmaja

Kul med fler svenskar till Oslo. Vi bor i lägenhet på Bøler. Trivs super bra. Vi får vårt førsta barn i mars

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Lizzan30

Så det är bra bostadsområde åt det hållet som min mans eventuella jobb ligger åt? Hur är det åt Lörenskog och Fjellhamar till? Är det för långt in till stan att bo där? Vilka andra bra villa områden skulle ni rekomendera där det är möjligt att köpa ett bra hus i prisklassen upp till 4-5 mkr?

• Lizzan30

Kul med fler svenskor som bor i Oslo! Om vi bestämmer oss för att flytta känns det bra att redan ha fått kontakt med fler svenska mammor i Olso.

fler frågor... hur lätt är det att hyra ett bra hus i Oslo? Vi måste ta ställning till om vi ska sälja vårt hus i Sverige och köpa ett i Oslo eller om vi ska hyra ut huset här hemma och hyra i Olso. Hur ser budgivningarna på hus ut i Oslo, blir priserna man ser på finn.no ofta upptrissade på budgivningar?

• Kaxmaja
    Lizzan30 skrev 2007-11-18 19:53:24 följande:
    Så det är bra bostadsområde åt det hållet som min mans eventuella jobb ligger åt? Hur är det åt Lörenskog och Fjellhamar till? Är det för långt in till stan att bo där? Vilka andra bra villa områden skulle ni rekomendera där det är möjligt att köpa ett bra hus i prisklassen upp till 4-5 mkr?
    Jag hade inte velat bo i Grorud. De var iallfall førut inget bra område. Vet inte riktigt nu.

Ett område jag verkligen gillar är Haugerud. Har bott där och jobbar där. Mycke skog och nära till stan. Kolla på finn. Haugerud finner du under fliken hellerud
    Lørenskog ligger før långt ut før mig men allt e ju en smaksak
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Lizzan30

Vart ligger Böler där du bor Angelzezzan?

• Kaxmaja
    Lizzan30 skrev 2007-11-18 19:55:48 följande:
    Kul med fler svenskor som bor i Oslo! Om vi bestämmer oss för att flytta känns det bra att redan ha fått kontakt med fler svenska mammor i Olso.fler frågor... hur lätt är det att hyra ett bra hus i Oslo? Vi måste ta ställning till om vi ska sälja vårt hus i Sverige och köpa ett i Oslo eller om vi ska hyra ut huset här hemma och hyra i Olso. Hur ser budgivningarna på hus ut i Oslo, blir priserna man ser på finn.no ofta upptrissade på budgivningar?
    Just nu e bostadsmarknaden rätt lugn. Men visst går de flesta hus/lägenheter över takst. Lägenheter/hus att hyra ser du oxå på finn
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    Lizzan30 skrev 2007-11-18 19:57:58 följande:
    Vart ligger Böler där du bor Angelzezzan?
    De ligger i Oslo men inte mitt i smeten. Typ Öst eller något sånt Tbanan går raka vägen in till city
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
Svar på tråden Bra bostadsområde i Olso?