• vill ha bebis

Du som är/ska bli ung mamma SE HIT : )

vill så gärna höra lite från er..
    hur går det/har gått för er?

ekonomiskt, förhållandet till pappan, vänskapsrelationer, jobb osv. osv.

• Svar på tråden Du som är/ska bli ung mamma SE HIT : )
  • PinkSugar

Vad räknas som "ung"mamma då?

• acqila

min bebis ska komma i februari så jag vet inte riktigt just nu. men de ska bli roligt att se.. mvh acqila

BF 1/2-08
  • Kickan 84

Vad menar du med ung?

Jag är 22 och fick mitt första barn i september.

Har lägsta nivån på FP men det fungerar väldigt bra ändå ekonomiskt trots att min man studerar. Gäller bara att prioritera rätt, vi känner t o m att vi kan unna oss saker, men inte hela tiden.

Förhållandet fungerar också bra, detta var planerat, vi fick t o m medicinsk hjälp att bli gravida och vår relation har växt sig otroligt mycket starkare både under månaderna av försök och månaderna jag var gravid, man mognar otroligt i väntan på ett barn och det finns ingenting finare som kan ske mellan två människor!

Har inte särskilt många vänner/bekanta som är föräldrar, men det finns ju olika forum t ex detta som man kan träffa andra mammor genom (vi har en grupp som träffas och lunchar en gång i veckan här i stan med barn födda under hösten), sedan kommer snart BVC igång med sin föräldragrupp, Öppna förskolan är öppen varje dag om man vill och har lust... så träffa folk kan man absolut göra om man vill!

• valkyrian

Var 16 när jag fick min tös.
    Jag och killen har vart tillsammans i snart 4 år,
    har det helt ok ekonomiskt, han jobbar och jag går i gymnasiet plus extrajobbar.
    Vi bor i en trea som iofs är en hyresrätt men vi funderar på att köpa hus till våren.
    Vänner ja... De som är kvar är de som var de riktiga vännerna och vi har "nya" vänner som också har barn.
    Till sommaren tar jag studenten också

• AngelicaF

Var 20 år när min dotter kom. Jag levde tillsammans med hennes pappa då, så han jobbade och jag fick ut mycket i föräldrapenning.Nu är jag själv med Jennifer, men nu jobbar jag så vi klarar oss ekonomiskt. Plus att man får barnbidrag och som jag underhåll för att han inte har Jennifer. Vi bor i en trea på 75 kvm. Så vi klarar oss

• TyraPaloma

Hejsan!

Jag fick min dotter när jag var 17 år. Nu är jag 22 och väntar tredje barnet!
    Ekonomiskt har det inte varit problem. Jag hade flyttat hemifrån innan jag blev gravid och hade inte så mycket utgifter. Extrajobbade lite.

Dock blev jag ensamstående efter jag hade fått mitt andra barn. Kortfattat fick han jobb på annan ort och började veckopendla. Det funkade inte helt enkelt. Men det var inget som direkt drabbade mig ekonomiskt eftersom jag hade stadig inkomst.

Nu är jag sambo med en ny man och vi väntar vårt första barn ihop. Har köpt bostadsrätt och ny familjebil. Han jobbar och jag läser för fullt på högskolan.

I slutändan har det gått bra och jag trivs med mitt liv. När jag nyss hade skilt mig var livet tufft, vilket jag tror det oftast är när man separerar.
    Jag tror inte att jag hade kommit så långt i livet och haft så många positiva erfarenheter om jag inte hade skaffat barn.
    Men det är ju inget man får gratis, jag har fått det genom aktiva val och målmedvetenhet. Även när det har varit tufft har jag inte gett upp mina mål.

Kramar

• vill ha bebis

PinkSugar: vad jag då tkr räknas som ung mamma är väl 16-20 men det är ju bara vad jag själv tänker som ungt.. självklart är man väl ung mamma även om man är 22.. men ja..

Tack för allas svar! : )

om mamman inte har någon inkomst utan bara pappan som jobbar, då får man väl inte mkt föräldrapenning alls??

• I Love You Three
    vill ha bebis skrev 2007-11-16 16:33:13 följande:
    PinkSugar: vad jag då tkr räknas som ung mamma är väl 16-20 men det är ju bara vad jag själv tänker som ungt.. självklart är man väl ung mamma även om man är 22.. men ja.. Tack för allas svar! : )om mamman inte har någon inkomst utan bara pappan som jobbar, då får man väl inte mkt föräldrapenning alls??
    Om man inte har jobbat så får man 4300:- i föräldrapenning om man tar ut 7 dagar i veckan fullt!  Det är jag tvungen att göra:( Men nu efter nyår ska jag börja jobba heljer för att kunna spara på några dagar att ha i sommar med lille skrutten:)

Jag är föresten 19 och har en son på 6 månader:) Lever inte med pappan till barnet, han har inte funnits med någonsin och jag har en ny partner sen 2:a graviditetsmånaden som finns med:)
  • Shaun the sheep

Jag är 19 och för oss går det jättebra Vilmer snart 6 månader är världens bästa bebis
    som avgudar sin pappa. Pappa jobbar om dagarna och eftersom vi har väldigt låg hyra (vi bor i en bostadsrätt) så har vi en hel del pengar över varje månad. Det menar jag inte som nån skrytgrej, utan jag påpekar bara att vi har det bra, ingen får pengar från soc, och jag som hoppade av skolan behöver inte ens ta ut full föräldrapenning.

Vänner har jag och vi ses så ofta vi kan. Pappan är förövrigt 22 :)

Vilmer ♥070529♥
  • Gull Mamman

Heej

Jag är 20år och 2 barnsmamma
    Var 16 när jag fick första
    Jag och sambon har snart vart tsm i 5år.
    Vi bor i en 4a, hyresrätt.
    Ekonomiskt klarar vi det bra, han jobbar, jag har jobbat men är nu mammaledig

kan ju skriva till att han är ung också han är född 86 och jag 87

Så här går det bara bra

Svar på tråden Du som är/ska bli ung mamma SE HIT : )