• Paddington

Får man äta ricottafylld tortellini? Bråttom!

Hjälp! Det är en tjej som har köpt med sig lunch till mig idag. Tortellini fylld med spenat och ricotta. Får man äta det som gravid? Med tanke på ricottan alltså. Måste ju veta om jag törs äta eller inte. Hoppas, hoppas!

• Svar på tråden Får man äta ricottafylld tortellini? Bråttom!
  • Kfk

jag har ätit det även med gorgonzola, det är ju så att du kokar den så det ska nog inte vara nåt problem. Jag åt färsk tortellini och den kokar ju inte länge, men tjejen i italienska delikatessen där jag köpte maten hade nyss vart gravid och hon sa at det var ok. antar att hon hade kollat upp det...

• SVejsan

Ost som värms upp så den "bubblar" (70 gr) är ok. Kokar du så att det smälter innuti är det inga problem.

Är det färsk pasta och färsk ricotta?

• Kfk

förresten så är väl ricotta färskost, bör den inte vara pastörisernd då???

• lata kocken Johanna

inga som helst problem

ricotta är OK att äta även ottillagad oxå så länge den är gjord av pastöriserad mjölk (vilket i princip alla är)

• Paddington

Åh, vad bra! Det såg så gott ut! Tack för alla snabba svar! Hoppas alla får en trevlig dag!

• SVejsan

Klippt från www.slv.se (livsmedelsverket)

"Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.

Svar på tråden Får man äta ricottafylld tortellini? Bråttom!