• whatelseisnew

Underhålls strul i usa med pappan i sverige

Vet inte var jag ska stoppa detta inlägg men jag testar här först..=)

För att göra en lång historia kort...

Min sambo har en son kvar i usa som han nu förlorat vårdnaden om (vilket vi redan visste skulle ske)

Hans ex har via rätten fått ok på 115 dollar i veckan som vi ska betala i underhåll...Vilket vi just nu ej kan så han är skyldig henne runt 3000 dollar...Han åkte hem för att ordna detta + prata om vårdnaden...Sagt och gjort..Blir i nästa hearing häktad eftersom han är skyldig pengarna, hans mamma fick ut honom....

Nu har han fått ett nytt datum den 10 jan men kommer vara tillbaka i swe när detta datum är...Och vi har trokigtvis ej lyckats få ihop pengarna tills dess...

Vet någon vad som händer? Han kommer ju få en warrent på sig,så åker han hem blir han plockad. Men kommer usa se till att han blir utlämnad till dom eller kommer dom låta hans warrent ligga öppen tills han stiger på amerikansk mark igen?

Planen är att vi ska försöka betala in summan men det kommer ta lite mer tid och sen hålla 0 i skuld på underhållet...Men som sagt det tar tid och jag är väldigt stressad om han kommer bli hem skickad eller dyl...Någon som vet något om detta eller om var jag kan hitta info på nätet..Jag har letat mig själv grå hårig...=(

Tack så mycket på förhand....

• Svar på tråden Underhålls strul i usa med pappan i sverige
  • punkpappa

Ask your lawyer, typ!?

Jag vet inte vad för slags experter på amerikansk juridik som huserar på Familjeliv.se

Jag tror knappast att man kan bli utlämnad till USA i ett sådant här ärende. Men visst, Sverige lämnar ju å andra sidan ut medborgare till länder som tillåter tortyr, så vem vet!

• whatelseisnew

Punkpappa,

Om jag hade haft råd med advokat hade vi allt kunnat betala underhållet oxå...Hade bara hoppats på tips.

punkpappa skrev 2007-11-12 20:40:43 följande:
    Ask your lawyer, typ!?Jag vet inte vad för slags experter på amerikansk juridik som huserar på Familjeliv.seJag tror knappast att man kan bli utlämnad till USA i ett sådant här ärende. Men visst, Sverige lämnar ju å andra sidan ut medborgare till länder som tillåter tortyr, så vem vet!
  • Mizzz

är han svensk medborgare (än)? isf så kanske han kan få "rättshjälp" i sverige? Vet inte vad som gäller för det men kolla upp det iaf!

Ang utlämningsavtal, så tror jag inte Sverige har sådant med USA men det borde vara ganska lätt att kolla upp? Googla eller ring/maila UD..

Linus är numera mobil
  • whatelseisnew

Lillisen,

Han har permanent uppehållstillstånd just nu...Allt blev klart i jan..så det har ej gått så lång tid.

Jag har googlat mig gråhårig..Försökte få tag på immigrations verket men det va ju helt lönlöst...Jag vill bara inte stå här som ett fån om det går åt skogen...=(

Jag har kollat upp med advokater i sthlm och gbg då en viss del täcker hem försäkringen men dom vill placera en advokat i usa under dessa möten och då går det åt skogen för hemförsäkringen täcker inte det..Och kostnaden va för stor för att ens försöka få ihop det...Tyvärr

UD inte ens tänkt tanken..Tack...

Mizzz skrev 2007-11-12 20:51:37 följande:
    är han svensk medborgare (än)? isf så kanske han kan få "rättshjälp" i sverige? Vet inte vad som gäller för det men kolla upp det iaf!Ang utlämningsavtal, så tror jag inte Sverige har sådant med USA men det borde vara ganska lätt att kolla upp? Googla eller ring/maila UD..
  • Mizzz

"12 § Den som inte är svensk medborgare och som varken är eller
    tidigare har varit bosatt i Sverige får beviljas rättshjälp endast om
    angelägenheten skall behandlas i Sverige och det finns särskilda
    skäl. I en angelägenhet som skall behandlas utomlands får rättshjälp
    beviljas endast om den rättssökande är bosatt i Sverige."

Linus är numera mobil
  • Mizzz

Ja, jag tror det är UD som har hand om dessa ärenden.. Men jag är inte alls kunnig inom detta så vet inte helt säkert.. Försöker bara spåna idér tiller

Linus är numera mobil
  • whatelseisnew

Lillisen,

Uppskattar verkligen alla sidor eller tips jag kan få...Sitter nu på UD:s sida men oh va jag önskar man fattade allt...*asg*

Mizzz skrev 2007-11-12 20:56:23 följande:
    "12 § Den som inte är svensk medborgare och som varken är eller tidigare har varit bosatt i Sverige får beviljas rättshjälp endast om angelägenheten skall behandlas i Sverige och det finns särskilda skäl. I en angelägenhet som skall behandlas utomlands får rättshjälp beviljas endast om den rättssökande är bosatt i Sverige."
  • Mizzz

Vad jag kommer fram till så borde ni iaf kunna få rättshjälp, vad det exakt innebär vet jag inte, men kolla absolut upp det!

Sen hitta jag oxå att Sverige har utlämningsavtal med USA, tyvärr.. Det innebär i praktiken att USA kan begära att din man blir utlämnad. Men om han hela tiden är samarbetsvillig så borde det ju inte vara några problem.

Linus är numera mobil
  • whatelseisnew

Lillisen,

Ok då ska jag ta tag i rättshjälp när han väl e på plats igen...:=) han e hemma om 2 dagar..

Jag har oxå hittat det men jag hoppas på att om vi betalar in lite hela tiden kanske dom lugnar sig på andra sidan...och detta är ju trots allt civil rätt ej kriminellt så då kanske dom inte vill *slösa* pengarna på att få hem honom....

Tack för hjälpen uppskattas verkligen...=)

Mizzz skrev 2007-11-12 21:18:08 följande:
    Vad jag kommer fram till så borde ni iaf kunna få rättshjälp, vad det exakt innebär vet jag inte, men kolla absolut upp det!Sen hitta jag oxå att Sverige har utlämningsavtal med USA, tyvärr.. Det innebär i praktiken att USA kan begära att din man blir utlämnad. Men om han hela tiden är samarbetsvillig så borde det ju inte vara några problem.
  • Mizzz
    whatelseisnew skrev 2007-11-12 21:21:31 följande:
    Lillisen,Ok då ska jag ta tag i rättshjälp när han väl e på plats igen...:=) han e hemma om 2 dagar..Jag har oxå hittat det men jag hoppas på att om vi betalar in lite hela tiden kanske dom lugnar sig på andra sidan...och detta är ju trots allt civil rätt ej kriminellt så då kanske dom inte vill *slösa* pengarna på att få hem honom....Tack för hjälpen uppskattas verkligen...=)
    Jag ni borde kunna komma överrens om någon avbetalningsplan. Det är väl mamman som ska gå med på det antar jag?

Det är så lite så, sitter och har lite trisst just nu så det är bara intressant att "läsa på" lite om olika saker

Hoppas det ordnar sig för er!
    Linus är numera mobil
  • whatelseisnew

Hon vägrade gå ner i summa...Ännu längre story...=( Så vi ska glatt hosta upp detta på en inkomst på 13,000 hela summan i sig e för djälvig..114 dollar i veckan det går liksom inte ihop...=(

Sådär kan jag göra med när jag har trist..Fast nu e min skalle så trött på datorn så jag tar sängen och tv en stund..=)

tack iaf jätte snällt att du letade åt mig...=)

Mizzz skrev 2007-11-12 21:26:32 följande:
    Jag ni borde kunna komma överrens om någon avbetalningsplan. Det är väl mamman som ska gå med på det antar jag?Det är så lite så, sitter och har lite trisst just nu så det är bara intressant att "läsa på" lite om olika saker Hoppas det ordnar sig för er!
  • Texasmom

Se om ni kan kontakta en Legal Aid Clinic i den delstaten där fallet är. De borde kunna ge er lite mer info om hans rättigheter till avbetalningsplan o sånt.

• jlhm

Tror knappast någon blir utlämnad eller ens begärd utlämnad för endast $3000.

Det blir bara ett nytt "case" för myndigheterna i USA att kolla efter när och om din man besöker USA igen.

Vad som ev. skulle kunna hända är om den lokala myndigheten i USA kontaktar någon advokat i Sverige för att hjälpa till med indrivning via t.ex. kronofogden i Sverige men det kostar nog betydligt mer är de $3000 dollar som han är skyldig.

• whatelseisnew

Texasmom,

Han har redan kollat upp avbetalnings plan osv men dom säger mer eller mindre du har valt att bo i swe och ej stanna här där han hade ett jobb så han får mer eller mindre skylla sig själv..Nu tror jag dock vi har hittat en lösning blir kämpigt men lite motstånd i livet e ju alltid kul..*s*

Texasmom skrev 2007-11-13 18:12:35 följande:
    Se om ni kan kontakta en Legal Aid Clinic i den delstaten där fallet är. De borde kunna ge er lite mer info om hans rättigheter till avbetalningsplan o sånt.
  • whatelseisnew

jlhm,

Jag hoppas inte heller att han blir det...Men jag tror vi har kommit på en lösning för att få ihop det nu..=)

Och fogden vill vi absolut inte att han ska hamna på...Huga....

Men tack för att du fick ner min oro endel med utlämnings delen..==)

jlhm skrev 2007-11-13 20:46:27 följande:
    Tror knappast någon blir utlämnad eller ens begärd utlämnad för endast $3000.Det blir bara ett nytt "case" för myndigheterna i USA att kolla efter när och om din man besöker USA igen.Vad som ev. skulle kunna hända är om den lokala myndigheten i USA kontaktar någon advokat i Sverige för att hjälpa till med indrivning via t.ex. kronofogden i Sverige men det kostar nog betydligt mer är de $3000 dollar som han är skyldig.
  • Mizzz

whatelseisnew:
    Får man fråga vad för lösning ni kommit på? *nyfiken*

Linus är numera mobil
  • whatelseisnew

Lillisen,

Har tagit kontakt med lite företag i Norge som kan tänka sig anställa honom, så han får åka dit och jobba på vardagrna och komma hem på helgerna och betala av underhållet den vägen.Omallt flyter är han avbetald tills tidpunkt och kan återvända till rätten vid nästa datum...=)

Om vi inte hinner in med pengarna i tid så kommer vi diffa med två veckor...Men 6 månader i norge ger oss ett bra försprång...=)

Mizzz skrev 2007-11-13 22:47:38 följande:
    whatelseisnew:Får man fråga vad för lösning ni kommit på? *nyfiken*
  • Mizzz
    whatelseisnew skrev 2007-11-14 06:47:51 följande:
    Lillisen,Har tagit kontakt med lite företag i Norge som kan tänka sig anställa honom, så han får åka dit och jobba på vardagrna och komma hem på helgerna och betala av underhållet den vägen.Omallt flyter är han avbetald tills tidpunkt och kan återvända till rätten vid nästa datum...=)Om vi inte hinner in med pengarna i tid så kommer vi diffa med två veckor...Men 6 månader i norge ger oss ett bra försprång...=)
    Det är ju jätte bra! brukar ju vara riktigt bra betalt i Norge oxå! Lite trist att ha honom borta under veckorna, men bättre det än att ha honom fast i USA

Lycka till nu!
    Linus är numera mobil
  • whatelseisnew

Lilisen,

Absolut du har så rätt...tackar och bockar och ha det så bra du med...=)

Mizzz skrev 2007-11-14 08:40:27 följande:
    Det är ju jätte bra! brukar ju vara riktigt bra betalt i Norge oxå! Lite trist att ha honom borta under veckorna, men bättre det än att ha honom fast i USA Lycka till nu!
Svar på tråden Underhålls strul i usa med pappan i sverige