ÄD, kan man "önska" tvillingar?
Jag vet så lite om ÄD me undrar om man kan "önska" tvillingar eller om det är omöjligt? Jag är 40 år.
Jag vet så lite om ÄD me undrar om man kan "önska" tvillingar eller om det är omöjligt? Jag är 40 år.
Man kan önska att få två embryon tillbaka, i a f i Finland.
De rekommenderar dock ett och man måste "tjata" för att få två eftersom chansen/risken att det blir två foster är större än vid vanliga IVF, ca 30 %. En orsak till att man helst inte ger två tillbaka har bl.a. att göra med risken för havandeskapsförgiftning som är större vid två foster (och ÄD).
Nej det kan man inte,man KAN få två embryon tillbaka om det finns att återföra men att det blir tvillingar kan man absolut inte räkna med.
Dessutom vill man undvika tvillinggraviditeter vid äggdonationer eftersom man löper större risk för havandeskapsförgiftning pga hormonkrockar som blir och det enda som finns att göra är att sätta igång förlossningen och tvillingar brukar ju komma tidigare ändå.
Ja de sätter in 3 ägg till och med på kvinnor 40+ i andra länder inte Finland. För att det är svårt att få äggen att fästa. Men det klart steg två havandeskapsförgiftning, är en risk.
Jag har alltid satt in 2 ägg vilket är ok enligt min läkare. Men ingen garanti för tvillingar för det.