• Maja1975

Ni som fått ma, vad tror ni om detta?

hej!

har gjort ivf, och en vecka efter befruktning så fick jag en tvådagars blödning som var mycket sparsam.

en vecka senare skulle jag göra mitt gravtest och det visade positivt(hade testat svagt positivt i samband m blödningen, men nu var det starkt plus.

sen har inget hänt, ingen mer blödning, men har haft en del illamående och lite yrsel.. molvärk också en del.

testade svagt positivt idag (tre veckor efter blödning). och undrar nu om hcg börjar gå ur kroppen?

alltså går hcg ur kroppen vid ma? eller fortsätter det att stiga? det hade ju bevisligen stigit efter blödningen.

har fått tid för vul 26 november, men blir snart galan av oro...

vad tror ni med erfarenhet??

Maja

• Svar på tråden Ni som fått ma, vad tror ni om detta?
  • Näckrosen

De brukar väl säja att man ska testa efter tre veckor efter blödning. Och efter min erfarenhet av MA så verkar det ju positivt att du fick + idag.
    Lycka till!

• Maja1975

cicci2: tack för svaret! hoppas det stämmer.

har dock hört vissa som säger att det kan ta 9 veckor för hcg att går ur efter mf, men hur det är efter ma vet jag inget om.

alltså jag är ju säker på att missfallet inte inträffat ännu, för jag hade så liten blödning, bara lite brunt i trosan en par gånger och sen brunt på pappret när jag torkat mig (ursäkta detaljerna)

jag tror dock att det är ma jag fått, snyft...

fler som tror nåt om detta?

Maja

• Näckrosen

Det är ju jättesvårt att säga så här...

Men jag har varit gravid många gånger och fått många missfall.

Samtidigt kan jag berätta att när jag väntade sonen hade jag massvis med blödningar. Ibland så som du beskriver och ibland kraftiga, nästan som mensblödning.

Så det är nog bara och vänta, tyvärr.

Lycka till.

• majsalotta

Om du fick blödningen ca en vecka efter återsättning och sedan testade positivt skulle jag tro att du hade en nidationsblödning (en liten blödning i samband med att embryot fäster in i livmoderslemhinnan) - det får man ibland ca en vecka efter befruktning/återsättning. En blödning en vecka efter återsättning kan i princip inte vara ett missfall, det är i princip för tidigt för att ens vara en graviditet. Om du inte haft några blödningar efter dess och testat positivt flera gånger så tror jag att du kan vara rätt lugn!

Känner du dig mycket orolig kan du kanske höra med kliniken om du kan få lämna ett blodprov och kolla att hCG nivåerna är så höga som dom borde vara nu. Lycka till!

• S80

efter ett av mina ma så fick jag positivt på gravtest 9 v efter så hcg kan sitta kvar länge i kroppen. Jag har inte blött vid mina ma, bara känt att grav symtomen avtagit.

Har en kompis som blött i början av sina graviditeter och det gick bra så det behöver inte vara ett mf på gång.

Hoppas för din skull att allt är bra

• Maja1975

ok, tack för svar! som jag trodde alltså att hcg finns kvar i kroppen också vid missed abortion.

suck, ja det finns inget annat att göra än att vänta och se...

lycka till till er alla som kämpar på med missfall!
    maja

• Maja1975

ok, tack för svar! som jag trodde alltså att hcg finns kvar i kroppen också vid missed abortion.

suck, ja det finns inget annat att göra än att vänta och se...

lycka till till er alla som kämpar på med missfall!
    maja

• Maja1975

oj, det blev visst två inlägg... sorry

Svar på tråden Ni som fått ma, vad tror ni om detta?