• sambo i sumpan

Barnledighet varannan vecka liv

Har en del funderingar på följande om det är nån som har erfarenhet om det.

Har en son med mitt ex går på dagis heltid.
    Har träffat en ny som har en dotter också på dagis nästen heltid.
    Nu skall vi ha ett barn tillsammans.
    Hur är det då med f ledighet?
    Hur många timmar får våra egna barn vara på dagis?

Om jag är pappa ledig borde ju min son få gå heltid varannan vecka och typ 15 tim den veckan jag har honom.
    Och min nyas barn borde det inte påverka nåt alls, när hon jobbar?
    Är det nån som förstår vad jag är ute efter?

• Svar på tråden Barnledighet varannan vecka liv
  • Pochahontas

Det är väldigt olika i olika kommuner. Här är det så att båda föräldrar räknas... Då menar jag båda som barnet bor hos... Så de veckor barnet bor hos er räknas ni två, och annars räknas där den bor då.
    Så om din sambo nu ska vara föräldraledig med nytt barn, så är det det som räknas dom veckorna ni har ditt barn.

Man kan dela på barnomsorgsräkningen om man har varannan vecka. Om t.ex ditt ex behöver heltid sina veckor, så behöver ni inte betala så mycket för det ni lämnar, om du förstår vad jag menar...

Men som sagt, det skiljer lite från kommun till kommun. Här görs ingen skillnad på bio- eller bonusförälder. Slutar min man tidigare än mej så är det hans tid som gäller, även om det bara är min  son. Dom dagar han är här. Samma hos pappan. Om hans fru slutar tidigare, så är det hon som hämtar.

Ring din kommun så får du besked.

Då var man fru Byrlén...
  • Yohanna85

Kommunerna som bestämmer att bonusförälder räknas som bioförälder. De gör fel.

Eftersom man som bonusförälder inte är vårndadshavare.

Enligt skolverket, så kan kommunerna tolka som de gör. Men att de gör fel, men att det kan skolverket inte gör nått åt. Men man kan då överklaga om de absolut inte ger sig.

Men när din sambo är föräldraledig så får då hennes barn gå 15tim/vecka på dagis. Medans ditt barn får gå mer, eftersom du är bioföräldern och dina arbetstimmar räknas.

När du är föräldraledig så får du har ditt barn 15tim/veckan när det gäller dina veckor. Men när barnet är hos sin biomamma så får hon ha heltid. Men sen när det gäller till din sambos son så gäller inte 15tim/ veckan regeln.

Men sedan får ni göra upp för vad ni tycker är bäst för era barn, det vill jag inte yttra mig om i detta inlägg!

Men när man inte är vårdnadshavare har man inga rättigheter emot sin bonusbarn. Enligt skolverket, de lagarna som alla kommuner egenliten ska följa. men de kan dock tolka de som de vill, men de kan inte tvinga icke vårdnads havare.

• sambo i sumpan

Tack för svaren....

Svar på tråden Barnledighet varannan vecka liv