• Funny

HJÄLP!!! Jag är livrädd!!!

Hej!
    Jag är gravid med mitt tredje barn i bara vecka 5 men är redan livrädd för förlossningen. Mina tidigare förlossningar var båda långdragna och båda gångerna så hände någonting som gjorde att barnen "satt fast" sa barnmorskan. Vid båda förlossningarna började de diskutera snitt men mina döttrar föddes tillslut vaginalt iaf. Nu är jag så rädd! Tänker att jag nu är flera år äldre än sist och dessutom väger mycket mer och då pga det kan dö under förlossningen. Kanske spricker kroppspulsådern eller får jag hjärnblödning när jag krystar. Kanske lossnar inte moderkakan och jag förblöder... Ja, ni förstår!

Jag fattar inte vad jag gjort, varför skulle vi komma på idén att skaffa ett barn till?! Inte för att jag inte vill ha barnet, men jag kunde inte tro att jag skulle bli så här rädd. Har inte tänkt på detta sätt innan.
    Vill heller inte gå igenom ett kejsarsnitt för jag dör nog av det med...

Hjälp mig, vad ska jag ta mig till?

Kram från Nettan

• Svar på tråden HJÄLP!!! Jag är livrädd!!!
  • VIXIE

Jag har gått igenom  ungefär samma som du med min första dotter hon fastnade och har nu fortfarande vid 14 års ålder en plexusskada på hö arm när de drog ut henne ,vi vet fortfarande inte ifall hon fick nån slags syrebrist men en barnmorska blev ialla fall prickad.

Inför barn nr 2 fick jag tips om en bok som heter Att föda barn utan smärta av nån som heter Velay tror jag. Kanon bok,gammal som gatan och man brukar få såtta upps sig  på kö på bibblan  men det är det värt.Mitt andra barn vägde 4890 gr och var 54 cm långt men det gick som en dans 7 tim (tack vare bokens övningar misstänker jag) men hon  hade en infektion  som gjorde att även hon togs ifrån mig till en annan avdelning för behandlig men blev helt frisk.
    Vid barn nr 3 läste jag på igen och denna gång flöög mer eller mindre barnet ut och äntligen fick vi åka hem när vi ville (läs mindre än ett dygn äfter förlossningen)
    Använde mig då även av qi gong övningar i väntan på krystvärkarna och DET är nåt jag rekommenderar starkt.Oerhört avslappnande när man är rädd och spänd.Börja en kurs redan nu,det är inget farligt,vissa övningar kanske man ska undvika men det är ju samma som med yoga och sånt vet ju den som undervisar.
    Du får gärna läsa min förlossningsberättelse på min sida om du vill.
    Jag tror du fixar det galant denna gång ,bara du inte spänner dig...Läs om det i boken
    Hör gärna av dig  ifall det är nåt du undrar.
    Kram Vixie

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • velle

Du kommer inte att dö! Men mitt tips skulle vara att hålla sig i form så att du är vid god kondition när det är dags (det kanske du redan gör?!) Vad du defintitivt ska göra är att prata med din barnmorska om dina rädslor. Kanske kan hon fixa så att du får prata med någon kurator under graviditeten för det är definitivt inte bra för barnet att mamma är livrädd!

• livetlilla

Prata med din bm på en gång och berätta hur du känner (kanske har du ingen än, men när du har en) och be att få remiss till aurora direkt för att få hjälp och stöd från några som verkligen kan förlossningsrädsla!
    Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP!!! Jag är livrädd!!!