• åsa1979

Vilken vecka är vanligast att få missfall?

Jag vet att det är störst risk för missfall innan vecka tolv, men finns det någon speciell vecka som är extra vanlig att få missfall i?

Jag vet att det är en kanske knäpp fråga men jag är nervös nu eftersom jag är gravid för tredje gången med två missfall bakom mig?

Nån som vet?

• Svar på tråden Vilken vecka är vanligast att få missfall?
  • Bebis Anna

v.9 har jag hört, då det händer mkt på själva tillväxten.

• åsa1979

Ok, är bara i vecka 6.....ska försöka slappna av och hoppas...

De två tidigare har varit tidiga Mf, vecka 5 och vecka 6

• Bebis Anna

grattis, håller tummarna för att ni inte får de den här gången.

• cassandra86

det tror jag inte ett dugg på, att det skulle vara störst chans i vecka 9! Vem har ni fått den informationen ifrån?
    När jag träffar min BM sa hon att mer än hälften av alla graviditeter slutar i missfall. Ca 30% efter positivt gravtest, resterande vet inte ens om att dem är gravida. Efter du sett hjärtat slå sjunker risken KRAFTIGT, dvs att efter v 7 nångång så är den STÖRSTA faran över. MEN fortfarande en relativt stor risk fram till 12+ 0

• små fötter

Jag har hört, flera gånger, att risken för missfall är vanligast i v7 - samma vecka som flest aborter görs i Sverige

Två älsklingar i min mage - tre änglar i himlen
  • Bebislängtan 82

Fick missfall i vecka 10 i feb och vecka 13 i augusti. Hörde hjärtat i vecka 10 nu sist men det gick inte så bra ändå

• cassandra86

Beklagar dina missfall!

Det finns ju aldrig några garantier i något och därför får man gå efter statistik m.m
    Om du har hört hjärtat slå ska missfallsrisken sjunka, någon har sagt till 5 procent(?)
    Men tyvärr är ju någon dem procenten.

• Hallonet01
    cassandra86 skrev 2007-11-14 13:25:19 följande:
    det tror jag inte ett dugg på, att det skulle vara störst chans i vecka 9! Vem har ni fått den informationen ifrån? När jag träffar min BM sa hon att mer än hälften av alla graviditeter slutar i missfall. Ca 30% efter positivt gravtest, resterande vet inte ens om att dem är gravida. Efter du sett hjärtat slå sjunker risken KRAFTIGT, dvs att efter v 7 nångång så är den STÖRSTA faran över. MEN fortfarande en relativt stor risk fram till 12+ 0
    puh... skönt att höra, har funderat så på just det där. Skall på vul på 17.11 så hoppeligen får jag höra ett tickande hjärta då, då är jag också i v 7, så kan jag lugna mej lite.
  • Dahlia

Missfallsriksen minskar drastiskt när man sett ett hjärta slå.
    Men det är fortfarande ingen garanti!

Den mest kritiska fasen hos ett embryo är just när hjärtat ska börja slå.

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • TheodorMiranda

Börjar inte hjärtat att ticka vecka 4? De har jag fått höra och även läst i en gravidbok..

• Dahlia

Nej det är alldeles förtidigt för hjärtat att börja slå i vecka 4!

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • TheodorMiranda

Okay bra att veta, tror det var en kompis som sa det som hade gjort ett specialarbete om det.. Menmen, ska fråga barnmorskan om det när de e dags =)

• Strangely

I lennart Nillsons klassiska "vänta barn bok" ligger informationen om hjärtljud och hur hjärtat fungerar under vecka 5. Så antagligen börjar första slagen slå då =)

• Fidi

Jag fick mitt första i v 8, men man tror att den lille dog i v 6. I förrgår fick jag ett i v 5. 

Vet inte vad som är vanligast. En kompis fick i v 15. 

• gedansk

Vad jag förstått är det när hjärtat ska börja slå och när moderkakan ska ta över försörjningen.
    Fått MA i v 5-6 ( upptäckt i 10) och v10 ( upptäckt i vecka 13-14)

• Goofina

Jag har läst att innan vecka 12 är risken för missfall som störst, men det finns säkert undantag.

• Frånaldrigtilllängtar

Googla på "gravid vecka för vecka film" och välj babycenters sida. Kolla på alla filmer de har där från befruktning till förlossning de är heeelt fantastiska. Den första är på engelska men de flesta är på svenska.. Man lär sig massor.. Rekommenderas starkt!!

Svar på tråden Vilken vecka är vanligast att få missfall?