• Lukas syskon

Fråga om utridningsskedet???

Hur har du upplevt ditt utdrivningsskede? Har du haft värkar för att vara helt smärtfri emellan, el har det gjort ont under hela skedet? Hur upplevde du övergången mellan öppningsskedet och utdrivningsskedet? Fick du en helt ny typ av smärta och kom den hastigt?

Har massa funderingar trots att jag redan fött barn. Blev igångsatt och fick efter ett konstant hastigt värkarbete utan paus vansinninga smärtor när jag öppnat mig helt. Pga sonen mådde dåligt drogs han ut med klocka, forcerad krystning och tryck på magen av flera bm. Har fått förklarat för mig att jag inte kände krystvärkar pga sonen inte roterat långt ned för att starta krystimpulser. Troligen har alltså smärtan berott på att sonen roterades och drogs ned och ut på 7 min. Pust...Är nu orolig och undrar hur andra upplever själva utdrivningsprocessen. Om den nu skulle vara en timme el två hoppas jag verkligen inte att den skall kännas som man skall dö hela tiden...Dags igen om 2 mån. Blev extra påmind igår eftersom sonen blev 2 år.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Fråga om utridningsskedet???
  • Lukas syskon

Menar så klart utdrivningsskedet...

• lövet2

Jag har inte upplevt någon smärta under utdrivningsskedet. Det har varit en stor kontrast mellan de sista starka värkarna och krystvärkarna. Plötsligt har smärtan övergått till ett oemotståndligt behov att krysta i stället. Många tycker det är jobbigt och smärtsamt när Bm säger att man ska sluta krysta och barnet roterar. Jag har slappnat av totalt och flämtandats, och då har det inte gjort ont alls.
    Utdrivningsskedet har tagit mellan 2 och 20 minuter för mig ...

• Lukas syskon

Wow! Så vill jag ha det med barn 2.

• Erkens mamma

Jag upplevde slutet på öppningsskedet som den värsta perioden under förlossningen. Hade starka och täta värkar utan paus emellan trots att jag inte hade något värkförstärkande. Det låg en liten bit av kanten ivägen så trots att jag hade krystimpulser tidigt fick jag inte driva på enligt bm. Tog ett tag för den där kanten att ge med sig men sedan övergick värkarna till regelrätta krystimpulser.

Upplevde det som en befrielse faktiskt. Äntligen fick jag paus mellan värkarna och fick vara aktiv i förlossningen. Hade mycket mindre ont och det gick framåt hela tiden trots att jag krystade i ca 45 minuter innan han var ute.
    Klarade mig från att gå sönder också.

• Kenzie

Värkarna under öppningsskedet var ingenting mot vad värkarna under krystningsskedet var. När jag fått min EDA så hade jag runt fem minuter då jag inte kände någonting. Plötsligt kändes det, helt ärligt, som att någon stack in en kniv i nedre delen av min rygg och jag fick ett grymt tryck neråt. Från den sekunden skrek jag rätt ut i 30 min tills han var ute. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Jag skulle hellre ha öppningsvärkar i två veckor än ligga en halvtimme med de krystvärkar som jag hade. Det var alltså inte bara själva krystandet som var förjävligt, utan de värkar jag hade samtidigt höll på att ta kål på mig.

Däremot verkar det inte vara särskilt vanligt att man har så ont under utdrivningsskedet.

Älskade Theodor 060329
  • Lukas syskon

Låter positivt. Hade också en kant kvar när de skulle dra ut sonen. Gick dessa värkar över i kryst impulser nar kanten var borta???

• Lukas syskon

Kenzie; Hade också eda som bara verkade i 15 min innan det var dags. Öppnade mig från 5 cm till 10 på 30 min...Skrek i panik tills det var över. Läkaren bad mig hålla tyst och krysta på istället. Lätt när man tror att man skall dö...

• AnnaGBG

Njäe, med första barnet var krystvärkarna inte särskilt onda. Det var mest jobbigt. Dock 7000 gånger lättare än öppningsskedet.

Med andra barnet trodde jag helt ärligt att jag skulle stendö-det gjorde så satans ont att det går inte ens att beskriva, men å andra sidan hade jag bara EN krystvärk, så jag överlevde.

Vid båda förlossningarna blev det en ganska plötslig och markant skillnad mellan förlossningsvärkar och krystvärkar.

• Emerald88

Krystvärkarna var så mycket annorlunda än dom "riktiga" värkarna. Öppningsskedet gjorde ju rätt så ont men sen när det var dags att krysta så gjorde det inte ont alls. Det tröck på däremot som inåt helvete men ont gjorde det inte, det var mer som en befrielse.

• Lukas syskon

Hoppas uppleva det så denna gång...

Svar på tråden Fråga om utridningsskedet???