• nanaa

Bidrag för extrabarn?

jag undrar ifall man kan få någon form av bidrag om man tar hand om en släkting barn.. troligen åker pappan som har vårdnaden utomlands i slutet av nov och vet inte om han kommer tbx. hans son som är min mans bror (16 år) kommer då bo hos oss permanent.. finns de något bidrag man kan få eller är pappan betalningsskyldig ?? killen går i gymn.

• Svar på tråden Bidrag för extrabarn?
  • nanaa

fast pappan är ju fortfarande vårdnadshavaren och jag vet inte om pappan kommer stanna utomlands eller om han kommer tbx inom nån månad lr så (även om pappan kommer tbx kommer han bo hos oss för att plugga vi bor i u-a och dom i sthlm)

• Annamaja

Det är väl inte mer än rätt att ni får studiebidraget och att pappan betalar er en summa.

• nanaa

fast vill inte ha studiebidraget efterosm de anser jag att han ska få "leva" på som kläder, bio m.m
    de jag vill ha kanske handlar om 2000 och hans pappa är arbetslös..

• nanaa

+ jag anser att studiebidraget ska ses som en belöning för att han är duktig i skolan (han e väl en sån som behöver lite mer stöd, inget änglabarn)

• nanaa

ingen annan som vet??? finns de nånstans man kan ringa eller kolla på internet??

• Tre Barnsmorsan
    nanaa skrev 2007-11-08 11:33:14 följande:
    fast pappan är ju fortfarande vårdnadshavaren och jag vet inte om pappan kommer stanna utomlands eller om han kommer tbx inom nån månad lr så (även om pappan kommer tbx kommer han bo hos oss för att plugga vi bor i u-a och dom i sthlm)
    Men även om pappan är vårdnadshavare så tror jag ni ska ha rätt till underhåll. Det är ni som kommer att försörja barnet.
  • frikadellen78

Att tänka på!

Utdrag ur Socialtjänstlagen
    6 Kap 6§
    Ett barn får inte utan socialnämndens medgivande eller beslut om vård tas emot för stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om honom eller henne.
    Socialnämnden får inte lämna medgivande eller fatta beslut om vård utan att förhållandena i det enskilda hemmet och förutsättningarna för vård i hemmet är utredda. Om nämndens prövning gäller ett hem i en annan kommun, skall nämnden informera och samråda med den kommunen innan den fattar sitt beslut.

• nanaa
    frikadellen78 skrev 2007-11-08 12:34:24 följande:
    Att tänka på!Utdrag ur Socialtjänstlagen6 Kap 6§Ett barn får inte utan socialnämndens medgivande eller beslut om vård tas emot för stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om honom eller henne.Socialnämnden får inte lämna medgivande eller fatta beslut om vård utan att förhållandena i det enskilda hemmet och förutsättningarna för vård i hemmet är utredda. Om nämndens prövning gäller ett hem i en annan kommun, skall nämnden informera och samråda med den kommunen innan den fattar sitt beslut.
    fast jag vill inte ta de så långt.. jag har redan pratat med socialen och de är ok att han flyttar hem till oss men han kan då inte få bidrag från socialen pga att hans pappa är försörjningsskyldig.
    vi vill inte ta underhåll från pappan heller pga olika anledningar.
  • Catha

Hej!

Höll på med detta igår kväll då min dotter skall flytta, hon är 17 år. Eftersom att han går på gymnasiet har han studiebidrag från CSN och eftersom att han då kommer att bo hos er har ni rätt att söka inackorderingtillägg från CSN., han blir ju inneboende hos er under den tiden som pappan är bosatt utomlands. Det kan också vara så att pappans hemkommun kan betala inackorderingstilläg. Det finns blanketter på www.csn.se att fylla i, där det också står vilka papper som ska skickas med om uppgifter om blivande skola och så.

Lycka till och hoppas att det löser sig.

// Catha

nanaa skrev 2007-11-08 11:25:58 följande:
    jag undrar ifall man kan få någon form av bidrag om man tar hand om en släkting barn.. troligen åker pappan som har vårdnaden utomlands i slutet av nov och vet inte om han kommer tbx. hans son som är min mans bror (16 år) kommer då bo hos oss permanent.. finns de något bidrag man kan få eller är pappan betalningsskyldig ?? killen går i gymn.
  • abnocto

Jag är inte kunnig inom detta område men normalt är det ju föräldrar som är underhållspliktiga så länge barnen studerar. Och vill du då inte ha det från föräldrarna så förstår jag att socialen säger nej, för det vore ju fel om man tar bort en föräldrers ansvar och sedan får från annat håll. Inackorderingstillägg låter ju annars bra.
    Kan han inte börja småjobba lite så han får lite inkomst, även om inte ni får något då? Annars blir det nog din sambos välvilja som får råda.

Svar på tråden Bidrag för extrabarn?