HJÄLP!! Fyllda muffins...
Jag behöver verkligen hjälp. Ska fixa fika till jobbet idag och jag har fastnat på att jag ska göra fyllda muffins... men hittar inga bra recept. Någon här som kan hjälpa mig???
Jag behöver verkligen hjälp. Ska fixa fika till jobbet idag och jag har fastnat på att jag ska göra fyllda muffins... men hittar inga bra recept. Någon här som kan hjälpa mig???
Kan du inte göra morotsmuffins (som morotskaka fast i muffinsformar) och fyll dom med philadelphiafrosting.
Morotskaka / Morotstårta
Det här behöver du:
3 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2,5 dl matolja
4 dl rivna morötter
Glasyr:
Philadelphiaost + florsocker och några droppar citronsaft.
GÖR SÅ HÄR :
Skala och riv morötterna.
Vispa ägg och socker pösigt. Häll ner olja och morötter och tillsätt de torra ingredienserna. Häll smeten i en smord och bröad form, (jag brukar täcka formen med bakplåtspapper istället så får man upp den hel & fin) ca 25 cm i diameter.
Grädda mitt i ugnen ca 40 min 175ºC. Ta upp ur formen och låt svalna på galler.
Bred på glasyren på kakan när den svalnat, du kan frysa tårtan med glasyren på, lägg bara lite plastfolie precis på glasyren! Garnera med valnötter!
Eller vanliga chokladmuffins och fyll dem med vaniljkesella.
vaniljkesella är ingen dum idé.. är en riktig sucker för choklad, som alla andra så. :)
hur gör man då???
Minichokladmuffins
Ingredienser
20 st
1 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl mjölk
1/2 dl smör-&rapsolja
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
Topping:
1 1/2 dl Kesella vanilj
strössel eller annat godis
Gör så här
Sätt ugnen på 200°. Rör ihop ägg och socker. Tillsätt mjölk och smör-&rapsolja. Blanda de torra ingredienserna och rör försiktigt ner i smeten. Fördela smeten i småbrödsformar. Ställ dem på en plåt och grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Låt svalna. Lägg Kesella i en plastpåse och klipp av ett litet hörn på påsen. Spritsa Kesella på muffinsen och garnera med strössel eller godis.
Istället för att bre kesellan på muffinsen borde man väl kunna köra in spritsen (plast eller metall) i muffinsen och trycka ut lite klet. Eller skär av toppen på muffinen bre på lite blet och på med toppen igen. Detta är bara förlag har aldrig provat.