Ja men sånt händer ju att folk hasplar ur sig en massa korkade kommentarer ang asiater etc. Jag har funderat mkt över det. Ibland blir jag riktigt arg och ibland struntar jag i om ngn säger ngt obetänksamt eller korkat.
Jag tror de flesta inte fattar i situationen hur insiktslösa de är. Jag funderade över tjocka människor o hur folk frågar dom om de är gravida etc o hur illa de tjocka tar vid sig. Jag har stått bredvid o hört sånt och tyckt det var komiskt o börjat skratta. O det ära ju lätt när man är smal o drar xxs själv....Distansen hjälper. Kan det vara samma sak, att ibland säger folk dumheter men det handlar om hur man bemöter dom? O framförallt, hur mkt tar man "åt sig" av det som sägs. Tänk om man bara skulle skrocka lite o säga: hohoho nä nu tycker jag att vi pratar om ngt annat!
Var o en gör ju som den vill o oavsett är den som utför dumheten inte mindre dum. Jag funderade över att man kanske kan må bättre själv. Vad sägs?
Lizel skrev 2007-11-08 17:32:45 följande:
Jag mötte en person idag som snarare var tvärtom, väldigt rättfram o frågvis, blev nästan förolämpad på något sätt. Det var en annan mamma o vi började prata lite om barnen o sen frågade hon var jag kom ifrån, om jag hade varit där o sen sa hon helt plötsligt en fras på japanska (enligt henne) o frågade om jag förstod henne. Jag förklarade för henne att jag inte läst japanska o då blev svaret att det var väl snarlikt koreanska, dessutom "är vi ju alla så lika som kommer från Asien, precis som de som kommer från Europa, Canada, USA..." för att citera henne. Började vid det här laget bli smått irriterad... Hon fortsatte o pratade om hur hon ville resa runt i Asien, hade dock ingen aning om var Korea låg men undrade om de hade fina stränder. Jag svarade "pliktskyldigt" o sen gick jag... Ok, hon menade säkert inget illa, hon verkade vara en sådan person som pratar först, tänker sedan. Men jag blev smått putt o ville bara skriva av mig... Mitt första inlägg här o jag är dåligt på humör o skriver dessutom en halv uppsats. Jag lovar att det blir ett mycket gladare o kortare inlägg nästa gång ;)Häj häj