• Skylark

Svettig bebis av plastad frotté/madrass-skydd?

Hejsan! Bebin i magen än, men snart dags :) o massor att preparera o fixa! Vi undrar hur andra löser det här med madrass-skydd? Har köpt sådant på IKEA men hört att det o plastad frotté gör att madrassen ej andas o bebin blir mkt svettig... Undrar vad man kan ta istället, räcker det med frotté-handdukar under lakanet? Tacksamma för info!

• Svar på tråden Svettig bebis av plastad frotté/madrass-skydd?
  • Jiie

Lägg nåt mellan bara.

Lilleman - Alexander - Bäst Före 13/12
  • blonde redhead

Det finns madrassydd som andas, men dom är ganska dyra. Finns i de flesta barnbutiker.

Vi har inte haft något behov av skydd när de varit små, det har först behövts när dom ska vänja sig av med nattblöjan.

• mel

Vet inte vart jag såg det (la redoute kanske lr ellos) där de hade plasted frotté som "andas".

Vi har använt Rätt Starts plastade frotté till båda våra barn och jag har inte märkt av de blivit svettiga av den.

Har IKEAs till stora tjejens säng nu men den tycker jag inte är lika bra. prasslar tycker jag men hon är inte svettig.

• EJN

har IKEAs, närmast madrassen, och vanligt lakan. Ingen svettig bebis. Det prasslar ju en del dock, men så länge dom är pyttesmå ålar dom ju inte omkring så mycket, (oftast...)

• ElinOlsson

Jag skaffade en bäddmadrass, så lag jag frottén under, för min bebis blev svettig. Om det då läckte så kunde jag bara tvätta bäddmadrassen och frottén skyddade den stora madrassen. Den är ju lite bängligare att tvätta.

• ploten

nicke nyfiken76 skrev 2007-11-07 19:51:06 följande:

Varför ska du ha det i sängen? Har inte barnet blöja?
    Har det aldrig hänt för dig att blöjan läcker eller att barnet kräks i sängen?

Bara man lägger lakan över den plastade frottén tycker jag det funkar bra, men om sonen någon gång legat direkt på den har han blivit svettig.
  • nicke nyfiken76
    ploten skrev 2007-11-08 13:25:21 följande:
    nicke nyfiken76 skrev 2007-11-07 19:51:06 följande:
    Har det aldrig hänt för dig att blöjan läcker eller att barnet kräks i sängen?Bara man lägger lakan över den plastade frottén tycker jag det funkar bra, men om sonen någon gång legat direkt på den har han blivit svettig.
    Nää, det har faktiskt aldrig hänt och jag har heller aldrig haft någon plastad frotté i sängen. Inte förrän storkillen skulle sluta med nattblöja.
  • Superhero

har ikeas under lakanet. tycker det funkar asbra! hon är inge svettig och jag har inte tänkt på att den skulle prassla. skönt då tösen nåra gånger ätit lite för glupskt på natten o kräkts. hade inte varit kul att tvätta hela vår bäddmadrass...

• Lisa Loop

Jag har Hippychick Bed Protector både i spjälsängen och i dubbelsängen, eftersom hon sover hos mig på nätterna. Det funkar jättebra, dels knölar det sig inte lika mycket som vanlig plastad frotté och varken jag eller bebisen svettas. Dyrt men helt klart värt sitt pris eftersom man använder det i många år.

• kodoktorn

Tycker inte att hon blir svettig av IKEAs, den plastade frottén däremot blir det svettigt av om det är varmt ute, dvs inget problem nu på vintern.
    Och ja det behövs ffa då man har en kräkbebis.

• Veronica74

Jag har IKEAS o sen hade jag en frottehandduk under huvudet då hon kräktes mycket sina första 4 månader. Nu har jag dubbla underlakan istället fungerar alldeles utmärkt o hon blir inte svettig.

• Mollan

Jag avskyr plastad frotte och använder inte det alls. Jag lägger en frottehandduk eller extra lakan i sängen istället, och tvättar hellre madrassen en gång extra istället för att pinas på sn plastbit...

• mimikry

Vi har plastadfrotté i både vagnen och sängen och har aldrig haft nån svettig bebis pga det, nu skulle vi nog inte behöva det egentligen, för kräkset är ju inte så mycket så där räcker med en handduk eller så.
    Däremot blir hon jättevarm och svettig av sin kudde, men det blir hon även i vår säng utan frotté så det är kudden som är för varm...

Vi köpte från tygaffär, den är billigare och hundra gånger mer slitstark än dom "pastad frotté" man köper i barnaffärerna så den är jättebra på skötbordet och i skötväskan och när tjejen ligger naken på sängen och luftar rumpan, den tvättar vi ganska ofta... =)

Svar på tråden Svettig bebis av plastad frotté/madrass-skydd?