Hur gammal får en bilbarnstol vara?
Jag ska få en bilbarnsstol till våren men den är från 2003. Har hört att den inte får vara äldre än 5 år. stämmer det?
Jag ska få en bilbarnsstol till våren men den är från 2003. Har hört att den inte får vara äldre än 5 år. stämmer det?
Det kan nog stämma. Det är ju frigolit i stolarna och det åldras. Dessutom bör stolen aldrig varit med om en krock. Svårt att kolla men... Om stolen varit med om krock finns risken att den blivit skadad och då skyddar den inte lika bra.
SOm jämförelse med ålder kan jag nämna att mc-hjälmar och cykelhjälmar skall bytas efter tre år, just för att frigolit inuti hjälmen åldras.
jag fick höra 4 år när vi var o köpte vår på babyland...har ingen aning om hur sant det är...inte läst det nånstans... Undrar vad som får stolen att bli dålig??
aha...ok, där fick jag svar på den
Läste precis i från a till bebis boken att 10 år gäller
Från NTF's hemsida:
"Kontrollera åldern på bilbarnstolen. Den rekommenderade livslängden för en bilbarnstol är 10 år, under förutsättning att den skötts väl och inte varit med i någon olycka. För att du ska kunna använda den så länge som möjligt bör den inte vara äldre än ca 5 år när du köper den. Tillverkningsdatum ska finnas inpräglat, ingjutet, stämplat eller på klisteretikett på alla nyare godkända produkter."
www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp
Kanske hittar du mer info där på sidan, det finns mycket att läsa.
Lycka till!
Det var nån ifrån NTF å pratade om bilstolar på vår familjecentral här.. å Hon sa 10 år.
Vi pratade med en säljare, han sa att det var 5 år på baby bilbarnstolen, och 10 på dom större. varför vet jag inte.
7 år har jag hört
Det är klart att säljare vill att man ska köpa ny efter 5 år då får han ju sälja mer!
www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp
Där finns den exakta informationen!
Ser att många svarat redan men jag ringde Britax å fråga då vi fick två blibarnstolar av ett par kompisar. Den jag snackade med rekomenderade att byta efter 8-10 år under förutsättning att den inte har varit skadad!
nog kan man väl investera i säkerhet tycker jag...