• lovestar1

orolig

Jag har en dotter som är 13 år och tappat intresset helt för skolan! jag vet inte vad jag ska göra. Hon sitter vid internet mycket, tänkte att jag ska begränsa det till 2 timmar/dag. Känner mig så ledsen och orolig. Hon har kommit in i en jobbig period i sitt liv. Hamnar ofta i konflikter med andra personer. Jag vet att hon har lätt för att lära sig egentligen så detta måste handla om en kris hon har kommit in i och är helt enkelt skoltrött! snälla hjälp mig! vad ska jag göra?

• Svar på tråden orolig
  • sweetfia

hej, ar en tjej pa 20 ar, kanner igen det dar med att vara skoltrott.. Spelade ingen roll hur mycke mina foraldrar o larare tjatade, det hade mer negativ effekt pa mig, da ville jag det annu mindre.. ! Onskar nu idag att jag hade lyssnat pa vad alla sa, skolkade mig igenom skolan fran sjuan till tredje ring.. Men hade latt for att lara mig, tackvare det fixade jag en hel del betyg.. Det enda som hade bitit pa mig var om jag fick se eller prata med nagon som inte hade nagon utbilding.. Lycka till med din dotter..

• tjokis

hade också sånt, men min sambo tjatade på mig som in i helvete...så tack vare varenda tjat så fick jag ett extra betyg...tjata inte , men ge knuff i rätt riktbibg...om och om och om igen...så är det med oss tonåringar. men kolla upp om inte det är nåt allvarligt det med konflikter...kanske har hänt nåt allvar.

• Jano

Det finns ett program som heter "timeboss" finns att ladda ned om man så vill.
    Det fungerar i alla fall som så att administratören (dvs föräldern) bestämmer hur länge barnet får sitta vid datorn. När tiden är ute så stängs datorn av, oavsett om de "bara skall kolla en grej" programmet går inte att ta bort men som administratör så kan man justera tiden ganska lätt.
    Prova, det fungerade för vår 13 årige son.

• Malinell
    lovestar1 skrev 2007-11-07 11:15:38 följande:
    Jag har en dotter som är 13 år och tappat intresset helt för skolan! jag vet inte vad jag ska göra. Hon sitter vid internet mycket, tänkte att jag ska begränsa det till 2 timmar/dag. Känner mig så ledsen och orolig. Hon har kommit in i en jobbig period i sitt liv. Hamnar ofta i konflikter med andra personer. Jag vet att hon har lätt för att lära sig egentligen så detta måste handla om en kris hon har kommit in i och är helt enkelt skoltrött! snälla hjälp mig! vad ska jag göra?
    Kanske en kontaktperson kan vara bra för henne?
  • acer

Försök att visa att ni bryr er om hela henne och hur hon mår, inte bara att hon ska fixa skolan. Många mår riktigt dåligt under tonåren och det kan vara svårt för oss att förstå att det verkligen är svårt att fokusera på skolan. De där knuffarna i rätt riktning behövs verkligen men de måste blandas med lika delar acceptans och tillåtelse att bara vara. En oerhört svår balansgång. Hoppas ni hittar rätt.

• Malinell

en kontaktperson kan man ansöka om hos socialtjänsten!

Svar på tråden orolig