Min dotter har precis fyllt två och hon är tvåspråkig, svenska och engelska. Först började hon med mest svenska ord väldigt tidigt, men engelskan tog snabbt över. Det mesta hon säger är nu på engelska, men hon förstår allt jag säger på svenska. Jag har märkt att hon övergick till de engelska mer eftersom de orden var lite lättare att uttala än de svenska för samma saker, men nu när hon behärskar språket bättre börjar det inte spela lika stor roll för henne vilket språk hon väljer. Det som är intressant är att hon bara säger enstaka ord på svenska, men hela meningar på engelska, även fast hon hör mig prata svenska med henne hela dagarna. Dessutom verkar hon redan ofta veta vem man säger saker på svenska till och vem man pratar engelska med.
Det jämnar ut sig efter ett tag och din dotter kommer att förstå båda språken lika mycket, men kanske kommer att föredra att prata det ena.
Bor ni i Frankrike? I så fall blir det förmodligen franskan som tar över snart, speciellt om hon ska gå på dagis snart.
Oroa dig inte, massor av barn säger knappt något alls vid hennes ålder, och inte förstår de två språk heller!
Min son's kompis som kommer från Thailand kunde ingen engelska alls innan han började på förskolan, men det tog honom bara drygt en månad tills han förstod allt. Då gick han bara 3 timmar om dagen tre gånger i veckan.