• Misilo

Hjärnblödning hos prematurer

Hej!

Jag skriver igen och undrar om någon annan har erfarenhet av hjärnblödningar hos sina barn?

Min lille Zion född i v. 27+ 1, nu snart 4 månader okorr. fick en hjärnblödning ett par dagar efter sin födelse. Den var i grad 3, men har gått tillbaka. Därefter (eller möjligtvis innan dess, läkarna vet inte) fick han en PVL- skada på grund av syrebrist. Läkarna vet inte om blödningen och PVL- skadan kommer ge några symptom i framtiden, utan vi får vänta och se.

Annars mår han bra och verkar vara som vilken liten bebis som helst, bara ovanligt liten...än så länge.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller någon som är i samma situation?
    Kram Mimmi

• Svar på tråden Hjärnblödning hos prematurer
  • twins2

Hej Mimmi, en av våra tvillingar som föddes i v. 24+3 fick också en hjärnblödning ca 1 vecka efter sin födelse av graden 3. Denna blödning har lett till en CP-skada dvs spastisk diplegi som är den mest typiska skadan hos extremt prematura barn. Följande sida ger en bra överblick om denna http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=63870. Han har också ngn form av synnedsättning som beror på denna blödning.

Vad menar du med att skadan var i grad 3 men har gått tillbaka?

• alnömamma

Hej!
    Jag har en kille som är nästan 3 år nu. Han föddes i 28+2 och fick en hjärnblödning av grad 3. Det var de svartaste dagarna i mitt liv när vi fick veta. Sen har jag tänkt väldigt mycket på om han kan vara utvecklingsstörd eller inte, har oroat mig ända tills han lärde sig prata i somras. Han har varit sen med att le, krypa, gå och prata, men är nu som vilken 3-åring som helst. Trots att jag inte riktigt klarade det själv skulle jag vilja ge rådet att se barnet som den han är och uppskatta honom för den goa unge han säkert är, utan att tänka på om han kan ha en skada.

Vi fick gå på regelbunden kontroll hos sjukgymnast det första året för CP-skador brukar synas på motoriken, ryckningar eller en kroppsdel som inte riktigt hänger med t.ex. Av de som har motoriska skador är det bara vissa som får en utvecklingsstörning, men det brukar inte vara tvärtom, alltså att motoriken funkar men barnet ändå har ett mentalt handikapp.
    Det jobbigatse är nog att man inte kan veta helt säkert om barnet får bestående men förrän efter ett par år. Låt inte oron förstöra det första året med din lille kille, man måste ta vara på den fina tid som är och vad som än händer kommer ni att älska honom och han er.

• Misilo

Hej och tack för era svar!
    Det hjälper att få läsa om andras erfarenheter.

Jag försöker ta en dag i taget och bara tänka på hur underbar och fin vår lille gosse är, men ibland kommer ju de svarta tankarna med oro för framtiden. Handikappade barn är så utsatta i samhället, även om vi lever i ett I- land... Jag arbetar som lärare annars och jag vet hur elaka barn kan vara mot de som är annorlunda. Men jag ska försöka att hålla hoppet och tron uppe och som ni skrev jag kommer älska honom genom allt och för evigt vad som än händer.

Det jag menade med att blödningen hade gått tillbaka var att det var så läkarna uttryckte det. Blödningen hade gått ut i de här vätskefyllda hålrummen i hjärnan men efter någon månad hade blödningen slutit sig och det var inte längre risk för att hålrummen skulle korkas igen av blod. Om de blev igensatta skulle vätska tränga ut i huvudet och ge honom s.k vattenskalle. Men, som sagt, det hände inte.

Hur gamla är dina tvillingar?

Tack och kram Mimmi

• twins2

Hej Mimmi, såg att jag missad det. Mina tvillingar är idag 4 år och läkarna sa hela tiden att det är tiden som får utvisa vilka skador hans hjärnblödning kommer att ge. Ifall du inte redan sett så finns en annan tråd angående hjärnblödning av grad 3 där flera inlägg gjorts, senast idag för bara en stund sedan.

/Pernilla

Svar på tråden Hjärnblödning hos prematurer