• madebyinferno

Ert bästa tips för borttagning av gamla tapeter???

Har börjat riva tapeterna i vårt vardagsrum för de hänger på hajflaj, de som satte sista lagret fuskade så in i bomben tyvärr...
    Nu är det ju tyvärr så att alla lager inte släpper lika lätt överallt, på vissa ställen kommer man lätt ner till tritexen som är underst men på andra blir det två lager kvar pga spackel bla

Hur får jag lättast bort all gammal tapet, vad är ditt bästa tips???

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • Svar på tråden Ert bästa tips för borttagning av gamla tapeter???
  • KNALLAN

Gjorde det själv för några år sen. Ett jättejobb.... Vet inte om det finns andra sätt men jag fuktade med blomspruta så det blev ordentligt genomvått och sen skrapade jag med den spackel (tror jag det heter) och rev omvartannat. Kom just på att den ångare måste vara effektivt... Du vet en sån maskin som sprutar ånga som man städar med. Kanske men kan låna eller hyra.
    Lycka till iallafall!

• Thursday

Det finns ett tapetborttagningsmedel som man kletar på, och så finns det sådana där ångmaskiner som Knallan nämnde. Själva körde vi med blomspruta och moraknivar, men man hamnar ju likförbannat i bredspackling eller renoveringsgips till slut när det är sådär...

• irrblosset

Vi hade ett jäkla sjå med garderobern i vårt förra boende. Nåt smurto hade tapetserat dom och det satt som sten. Ringde en kompis som är målare och han kom förbi och fixade i ett nafs.
    Han geggade på något som såg ut som tapetklister, men inte var tapetklister och plastade in. Efter en halvtimma drog han bort plasten och kunde skrapa loss tapeten superlätt. Ett barn hade kunnat göra det.
    Fråga efter nån gegga på färghandeln som passar in i min beskrivning och köp sån plast som man täcker över möbler med när man renoverar

• Bisquit

Körde det här med, fungerade utmärkt!!

KNALLAN skrev 2007-11-05 10:14:15 följande:
    Gjorde det själv för några år sen. Ett jättejobb.... Vet inte om det finns andra sätt men jag fuktade med blomspruta så det blev ordentligt genomvått och sen skrapade jag med den spackel (tror jag det heter) och rev omvartannat. Kom just på att den ångare måste vara effektivt... Du vet en sån maskin som sprutar ånga som man städar med. Kanske men kan låna eller hyra.Lycka till iallafall!
  • madebyinferno

Låter som jag ska ta en sväng till färghandeln då för i den här takten hinner man ju tröttna innan man är klar med tre barn i huset också...

Tack för tipsen allihopa!!

• Tindras äiti

köp tapet väck d rollar på väggen och låter verka typ 30 min och sen skrapar man ner , så gör man om det tills man fått ner så mkt man behöver , men tänk på att smaska på riktigt mkt och skydda golvet med en täck papp för det blir kladdigt som satan. jag använder d på jobbet så ja vet att d funkar ( jobbar som målare). lycka till

• madebyinferno
    Tindras äiti skrev 2007-11-08 11:34:34 följande:
    köp tapet väck d rollar på väggen och låter verka typ 30 min och sen skrapar man ner , så gör man om det tills man fått ner så mkt man behöver , men tänk på att smaska på riktigt mkt och skydda golvet med en täck papp för det blir kladdigt som satan. jag använder d på jobbet så ja vet att d funkar ( jobbar som målare). lycka till
    då ska här täckpapp och tapet väck inhandlas snarast!!

Måste man tvätta av väggen sen innan man typ målar eller tapetserar nytt?

Vi har tritex underst och har hört att det suger ganska mycket (typ tapetklister) kan man grundmåla före tapetsering då lr hur fungerar det?
Svar på tråden Ert bästa tips för borttagning av gamla tapeter???