• MamiAnna

Söker andra med extremt förtidigt födda barn !!

Hej har blivit mamma till en liten tös född i v25+1.. vi får snart åka hem ifrån sjukhuset då med syrgas och övervakning.. undrar om det finns föräldrar som är eller har varit i samma sits.. vill gärna veta hur det var för er när ni kom hem.. / MamiAnna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 15:40:22:
    De är kul att så många skriver... kom hem igår.. hon är lite slö men de tror att det är flytten som tagit på krafterna.. vi har ingen sond men syrgas och överv. har vi me.. hon väger nu 3485g så nu går det framåt... Önskar alla lycka till.. och fortsätt görna skriva om era resor... ha de så gott

• Svar på tråden Söker andra med extremt förtidigt födda barn !!
  • Proletariatet

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m26137863.html
    Här hänger vi med extremt tidigt födda barn, bara att hänga med, vi vädrar det mesta och flera av oss fick åka hem med syrgas och övervak. Vi hade tur, vår syrgas blev stående och behövdes endast användas vid bilfärder (född v.24+1).
    Grattis till dottern!

• Grüth

hejsan! v har en son som föddes i v24+3. vi blev utskrivna för en vecka sen. de är helt underbart att komma hem. men de är väldigt mycke extra jobb meed tanke på att han har syrgas och fortfarande sondmatas från och till. Men de är ändå en lättnad att få komma hem och börja leva ett normalt liv. vi har varit på sjukhus i fyra och en halv månad för de har varit mycke komplikationer.. men som sagt de är såå mycke jobb men helt underbart. men ni kanske inte sondmatar och har syrgas kvar för då är de ju precis som vilken bebis som helst. vi hoppas att han slipper alla sladdar och slangar snart...

• Linjo82

Vi fick vår dotter i vecka 24+3 och är fortfarande kvar på sjukhuset. Hon är idag 9 veckor, men om allt fortsätter att gå såhär bra så kanske vi kan få komma hem om 2-3 veckor med hemsjukvård. Det låter verkligen underbart!!

Vår lilla tjej är väldigt duktig och har ingen syrgas. Hon ligger nu i säng på en värmemadrass. Hon sondmatas och har övervak. Hon har klarat sig väldigt bra, drabbades av en infektion när hon var drygt en vecka gammal och har opererats för ductus vid 2 veckors ålder.

Hur är det/har varit för er?

• camillajo

Jag fick min Moses i vecka 27 men han var kraftigt tillväxthämmad och vägde bara 628 gram. Var på neo i nästan 4 månader och kom hem för två veckor sedan. Underbart att vara hemma hela familjen, har två barn på 5 och 11 år också.

Under neo tiden åkte han på några infektioner, behövde blod otaliga gånger, medicinerades för öppenstående ductus, låg i resp. nästan 3 veckor och cpap (helvetet) kanske två och en halv månad. Hemma har han syrgas 0,1 l, men sonden har han klarat sig utan i ungefär två månader, matar på flaska. Vi har inhalerat två gånger per dag men då han protesterar vilt i vaket tillstånd tyckte vår läkare att vi kan trappa ur det och se hur det fungerar. Förutom järn och protovit får han lactulos två gånger om dagen samt vätskedrivande, två olika sorter två gånger om dagen. Pust..

Just idag har han varit utan syrgasen i ungefär 6 timmar Han ligger då mellan 91-96 %. Läkaren tycker att han ska ligga på 94-95 %. Väger idag ungefär 3500 gram.

Är nyfiken på vilka instruktioner ni har angående syrgasen hemma. Hur mycket behöver era små och ni som har haft, hur länge hade ni det?

/Camilla

• Grüth

hej Linjo82!
    va underbart att snart få komma hem. härligt att höra att allt har gått så bra. Neo har också opererat sin ductus när han var 10 dar gammal.Lycka till med!

• Emmy K

Hej
    Mina tjejer föddes för tre dagar sedan i vecka 23+5.
    Vi ligger i Lund 40 mil hemifrån och har precis kommit in på Ronald McDonalds.
    Vi fick för några timmar sedan reda på att flickorna har hjärnblödning.
    Jag är helt slut.

• Grüth

Hoppas verkligen att allt går bra för er. Tänker på er! Neo föddes i v 24+3 med hjärnblödning. Finns här om du vill prata...kan va skönt att få prata med folk som gått igenom samma sak...

• Emmy K

Tack Gruth
    Ja jag kan verkligen behöva prata med någon som har kommit en bit på vägen, men just nu är jag dödstrött.

• Grüth

Ja de förstår jag verkligen. vet precis hur de känns. Finns här om du behöver prata. de är bara att sig till... tänker på er!

• Emmy K

Båda flickorna har liknande hjärnblödningar i grad 4.
    Det känns skönt nu när jag äntligen har barnen hos mig igen. Nu har man annat att göra, det finns inte så mycket tid över att tänka på.

Svar på tråden Söker andra med extremt förtidigt födda barn !!