• honky tonk blues

igångsättning på måndag..!!

Usch.. jag är verkligen rädd nu.. vet inte vad jag ska ta mig till..jag önskar varje dag att det ska komma igång av sig självt.. men inget har hänt. varför..
    har tid kl 7 på måndag för igångsättning, börjar bli skiträdd nu.. jag vet inte varför igångsättningen skrämmer mig..
    dom ska ta hål på hinnorna.. men kan ju få dropp ändå.. jag vet inte hur jag ska hantera det här. kan inte sova på nätterna för jag tänker på det hela tiden..

någon som känt/känner likadant ang igångsättning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-15 16:52:05:
    vill tillägga att ja redan fått min bebis för dom som inte läst hela tråden..

igångsättningen gick åt h-lvete.. tog över 25timmar, krystade i 6 timmar sen fick jag snittas..

• Svar på tråden igångsättning på måndag..!!
  • Haxme

Ja jag känt likadant. Jag gick över 2 veckor med mitt barn. Var skiträdd att blir igångsatt. Fick tid den 23 november kl 8. Men sen kom det bästa... fick min första värk den 22 november kl 03.00, sen hade jag värkar hela dagen och min lilla äskling kom till världen den 23 november kl 03.03. Åtta timmar innan igångsättningen. Jag tror att lillan fattade att något var på gång som hon kanske inte kommer gilla och ville ut innan kl 8. ;)

Jag gjorde typ allt för att får värkar. Min sambo och jag "gjorde det" typ 2 ggr/dygn och jag städade huset så mycket jag orkade. Jag ville absolut INTE bli igångsatt :)

• Haxme

Ooops :) Jag kan inte räkna ;) hehe
    5 timmar innan igångsättningen skulle det heta :)

• zasata

har du gått över tiden eller varför sätter dom igång dig?
    om dom skall ta hål på hinorna har du mognar lite och öppnat dig ju,
    har dom gjort någon hinnesvepning på dig? det fick jag och det satte igång min förlossning, det kanske funkar bättre för dig att pröva det först?

• Annanym

Jag blev igångsatt och var ganska nervös, men det var hur lugnt som helst. Först lite gelé, sedan en bard-kateter (ballong) och sedan dropp och hinnsvepning. Hela paketet alltså! Jag var mest orolig för när de skulla ta hål på hinnorna, vet inte varför, men det var inga problem alls. Lycka till! Snart är du en till.

• honky tonk blues

suck.. känner folk som varit med om samma sak.. för mig känns det dock inte som det kommer dra igång innan :(
    är jätterädd nu.. vet inte hur jag ska hantera det.. drömmer massa hemska saker å vaknar typ en gång i timmen.. vet att ja säkert kommer tjuta på vägen dit.. är rädd att ja typ ska svimma eller nåt annat fånigt..

jag är ju inte rädd att föda egentligen, men just att vara där från början till slut å att inte ha en enda värk innan man kommer dit känns hemskt..
    jag hade ju tänkt att jag kommer få värkar, stanna hemma så länge som möjligt å sen åka in.. ungefär som det är för dom flesta. nu måste jag vara där hela tiden.. å jag trivs verkligen inte där, har varit där 2 ggr tidigare.. :(

• zasata

läste på din sida att du fått en hinnesvpning! och jag fick det. hade moande värk till och från, sen gick vattnet och jag var hemma. åkte in direkt och var öppen 8cm!
    (kan läsa mer hur det gick till på min sida)
    när du kommer på måndag kan du redan ha öppnat dig till 5-9cm utan att egentligen känt av det så mycket. det är vanligt att dom får t hål på hinnorna, bara 10%av förlossningar kommer ju igång av att vattnet går, sen tar dom hål på dom inne på förlossningen när du öppnat dig om vattnet inte gått än-

honky tonk blues skrev 2007-11-03 20:18:09 följande:
    suck.. känner folk som varit med om samma sak.. för mig känns det dock inte som det kommer dra igång innan :(är jätterädd nu.. vet inte hur jag ska hantera det.. drömmer massa hemska saker å vaknar typ en gång i timmen.. vet att ja säkert kommer tjuta på vägen dit.. är rädd att ja typ ska svimma eller nåt annat fånigt..jag är ju inte rädd att föda egentligen, men just att vara där från början till slut å att inte ha en enda värk innan man kommer dit känns hemskt.. jag hade ju tänkt att jag kommer få värkar, stanna hemma så länge som möjligt å sen åka in.. ungefär som det är för dom flesta. nu måste jag vara där hela tiden.. å jag trivs verkligen inte där, har varit där 2 ggr tidigare.. :(
  • honky tonk blues

zasata
    ja på måndag har jag gått 2 veckor över..
    dom gjorde en hinnsvepning igår.. jag hade konstant mensvärk efter det fram tills nångång inatt/tidigt imorse.. sen avtog det.. idag har ja lite värk men inte så att jag måste ta alvedon eller så.
    (hon sa att det var moget å öppet 1cm vid det tillfället).
    hur lång tid efter din hinnsvepning kom det igång?

ronnbat
    okej.. skulle kännas ännu värre om det var så i mitt fall! jag tyckte det kändes som en lättnad nästan när hon sa att dom bara kommer ta hål på hinnorna på måndag.. ja å sen dropp ifall det behövs.

• zasata

nu måste jag tänka.. på tisdag förmiddag fick jag en, och jag hade till och från ont till torsdagen vid 20:30 tror jag då gick vattnet och 00:04 på fredagen födde jag.
    ibvland trodde jag det var på ge, sen kännde jag inget alls ett tag..
    men efter jag fått den gav jag mig f*n på att den skulle ut och gick hur mkt som helst i trappor och promenader..
    har du packat bb väskan än? glömt inte mkt toa papper ;)

honky tonk blues skrev 2007-11-03 20:22:42 följande:
    zasataja på måndag har jag gått 2 veckor över..dom gjorde en hinnsvepning igår.. jag hade konstant mensvärk efter det fram tills nångång inatt/tidigt imorse.. sen avtog det.. idag har ja lite värk men inte så att jag måste ta alvedon eller så.(hon sa att det var moget å öppet 1cm vid det tillfället).hur lång tid efter din hinnsvepning kom det igång?ronnbatokej.. skulle kännas ännu värre om det var så i mitt fall! jag tyckte det kändes som en lättnad nästan när hon sa att dom bara kommer ta hål på hinnorna på måndag.. ja å sen dropp ifall det behövs.
  • honky tonk blues

zasata
    då tog det ett par dar ändå.. ja hoppas det drar igång på söndag kväll/natt..
    japp har packat den.. toa papper..är deras så hemskt? :O

• zasata
    honky tonk blues skrev 2007-11-03 20:30:01 följande:
    zasatadå tog det ett par dar ändå.. ja hoppas det drar igång på söndag kväll/natt..japp har packat den.. toa papper..är deras så hemskt? :O
    oj nu blev det dubbelt.. sorry..

ja dom säger väl 1-3dygn. (men läs gärna min berättelse så står nog det mesta där)
    ja det är stenhårt billigt papper.
    honky tonk blues skrev 2007-11-03 20:30:01 följande:
    zasatadå tog det ett par dar ändå.. ja hoppas det drar igång på söndag kväll/natt..japp har packat den.. toa papper..är deras så hemskt? :O
  • little mommy

jag bönade och bad om en igångsättning! jag låg i i nästan 3 dygn på bb med värkar 4-5 min alla dygnen. innan dom beslutade att dom var tvungna att sätta i gång mig och det var inte så hemskt att bli igångsatt. skönt att då gick det fortare i allfall!

• Strawbaby

Jag kände exakt så!!! Efter att ha gått över tiden började de diskutera igångsättning och jag blev så rädd eftersom jag hört om alla komplikationer. Den 18 dagen efter BF hade fortfarande inget hänt så de satte igång förlossningen genom att först sätta ballongkateter och sedan ta hål på hinnorna. Allt gick jättebra och jag är så nöjd med min förlossning!!! En igångsättning behöver inte alls sluta med dropp/sugklocka/akutsnitt trots att det är det man hör om...

• honky tonk blues

Strawbaby

verkar som om jag faktiskt hade något att oroa mig över.. :(
    min slutade i akut snitt.. dom lät mig ha regelbunda värkar i 25 timmar, varav krystvärkar i 6-7 innan jag fick snittas.. det fick jag dessutom böna å be för.. min bebis låg klämd i bäckenet å vattnet nästan slut, ändå ville en läkare ta sugklocka å en bm ville dra på droppet ännu mer. som tur hade jag 3 till läkare å 2 till bm på rummet som tyckte snitt var enda alternativet.

• Lukas syskon

Grattis! Skönt att det är över nu. Njut massor av din bebis nu! Hoppas slippa bli igångsatt igen...Bra att veta när men bäst när kroppen sköter sitt tycker jag efter min igångsättning.

• Strawbaby

Åh jag är hemskt ledsen att det gick som det gick! Hoppas allt går bra hädanefter...Jag skrev så eftersom jag tycker att man oftast hör bara negativt och att det kan skrämma upp en.

Återigen...vad tråkigt att det hände!

Kram på dig

• Yohanna85

stackare. jag vart med igångsatt. hade regelbunda värkar i över 30 tim, sen fick jag krystvärkar i 3 tim som sluta i sugklocka och klipp. Och moderkakan ville inte ut. Vi undra där ett tag jag och min sambo hur länge man får gå med värkar? jag var så trött att jag knappt orka krysta. Upplevde heller inte min igångsättning positiv. Och är livrädd för en igångsättning nästa gång. Och det är synd! vad sjutton ska man göra? men visst man överlever, men det är inte så kul när ens förlossning inte blir som man tänkt (blir nog aldrig så) men man vill inte bli livrädd för nästa graviditet ...

och det är jäkligt synd att man ska böna och be efter ett snitt, när det har gått 6-7tim i krystvärkar. Gör man verkloigen vad som helst för vaginal förlossning?`

• mmonika77

Mig tog de hål på hinnorna och därefter värkstimulerande dropp. Det tog endast 6 timmar en drömförlossning hade endast ont i 1 timme med riktigt onda värkar. Tog västerviks bedövning då epiduralen kan trappa ner proceduren man ska igenom. Vilken drömförlossning jämfört med min första som tog 38 timmar.

• Jollboll

Jag blev igångsatt och fick min drömförlossning! Om du vill bli lite peppad kan du läsa om den i min blogg. Kram och lycka till!

• honky tonk blues

Jollboll

förlossningen är redan över å det blev en mardröm på över 25timmar som slutade i snitt..

Svar på tråden igångsättning på måndag..!!