• twinstar

Trappa ner pumpning - från sond till fri ammning.

Hej!
    Har lite funderingar kring ammnigen.

Vår dotter föddes i vecka 34 och vi har gått från koppmatning till sond och nu när hon är tio dagar har vi kommit igång och ammar fritt var tredje timma.

Jag har under dessa tio dagar pumpat som en besatt för att få igång mjölkproduktionen och lyckats väldigt bra. Nu har jag FÖR mycket mat åt henne och på neo sa dom att jag skulle försöka sluta pumpa för att mjölken ska anpassa sig.

Efter ett dygn är såklart mina bröst helt överspända och det tar en liten stund innan mjölken rinner till vilket gör min dotter helt frustrerad när hon ska ta bröstet och vi får böka en liten stund innan hon börjar få i sig något.

Hur ska jag trappa ner pumpningen på bästa sätt?

Imorse innan vi åkte hem från neo fick jag en näspray med oxytocin för att stimulera loss mjölken men den skulle jag ockås använda med försiktighet.

Hur trappar jag ner pumpningen på bästa sätt!?

• Svar på tråden Trappa ner pumpning - från sond till fri ammning.
  • UnderbaraSöner

Hade samma problem..jag pumpade i ca 2 veckor då jag började helamma direkt..neo sa att jag hade mjölk för 4 barn fast ja hade bara 2. Jag började handpumpa. och gjorde d innan d vart för spänt..man behöver inte få ut mkt för att d ska lätta..

• ElinOlsson

Jag "släppte bara på trycket" när jag slutade sonda. Alltså när det blev för fullt och obekvämt, eller läckte, så pumpade jag ur, men bara lite, så det blev bekvämt igen. På så vis ställer det in sig ganska snabbt. Pumpa inte ur allt och så sällan du bara orkar

Lycka till

• twinstar

Men vad kan man göra åt att det inte kommer något alls och att min dotter itne orkar starta igång!?

• MoMaJo

Börja med att pumpa ut någon ml och sedan ge bröstet till dotter. och spänner det när hon är klar pumpa ut lite till. men gör det inte varje gång. Jag heltidspumpade tio veckor innan min son lärde sig att amma, sedan fick jag pumpa ett par gånger per dygn, drygt en månad till att trappa ner flödet... fast jag pumpade aldrig ur helt då.
    Lycka till!

Svar på tråden Trappa ner pumpning - från sond till fri ammning.