• msAmber

HJÄLP!Jag vill höra era matrutiner!! (6-7 månaders baby)

Ok, jag lyckas inte alls, det är nästan så jag skäms.

Jag har själv alltid slarvat med maten, hoppar över måltider, struntar i frukost, kan äta jättemkt en dag, och jättelite en annan dag.

jag vill inte föra över detta på min dotter, jag MÅSTE börja med matrutiner för hennes och min egen skull.

Vill nu veta hur ni gör med era små. Vilka tider ger ni? och vilken typ av mat ger ni? (va gärna så utförliga som möjligt)

Min dotter vill bara dricka ur flaska, hon är 6,5 mån. Bör jag stressa med riktig mat (hon är inte intresserad) eller kan jag fortfarande ge henne 200 ml välling x 6 om dagen? (eller ska några mål vara ersättning?) Hur länge räcker detta? nackdel/fördel? Det blir ju dessutom mer bekvämt för mig att ge henne flaska, så hon blir mätt och glad än att sitta å envisas med mat som hon bara spottar ut ändå. (men vill göra det bästa för henne såklart)

(hon är riktigt välvuxen)

TACK FÖR ATT NI TOG ER TID

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-04 13:28:22:
    Ni som har äldre barn får gärna skriva vad ni hade för matrutiner när bebisen var ca 6,5 månader

• Svar på tråden HJÄLP!Jag vill höra era matrutiner!! (6-7 månaders baby)
  • Nakato

Min son blir 7 månader på lördag och så här ser våra matrutiner ut:
    Mellan 06.00-07.00 Välling
    Mellan 09.00-10.00 Gröt
    Mellan 12.00-13.00 Lunch,barnmatsburk + frukt puré
    Mellan 15.00-16.00 Mellan mål,välling eller gröt med frukt
    Mellan 17.00-18.00 Middag,barnmatsburk
    Mellan 19.00-20.00 välling

Sen mellan målen så slinker det ner lite mariekex,äppeldryck för barn,banan och ibland lite nyponsoppa.Helt beroende på vad jag gör och hur han är.

Jag tycker att det låter lite med bara välling under hela dagen.Våran BVC tant sa till oss att det är viktigt att börja introducera mat i tid.Men det är ju lite problem om din dotter vägrar och är nöjd med bara flaskan.Prova ge henne nån tesked lite då och då så kanske hon får upp ögonen för mat.Frukt puréerna är ju populära

• Lily38

min son är 7,5 månader o han är inte såå glad i mat, han har nu börjat gilla gröt i allafall, äter det 1 gång per dag...han äter ca 5 gånger per dygn ungefär så här:

6:30 ers/välling (50/50) 170-230 ml
    10:30 gröt o vtn
    14:30 smakis mat o frukt, ersättning 170-230 ml
    19:30 ers/välling (50/50) 200-270 ml
    nattmål ers. 100-260 ml

tror inte att man ska ge mer än 3 välling/grötmål per dygn har jag läst så försöker hålla det. o jag stressar inte m maten han lär sig nog att äta han med...har aldrig sett en vuxen karl sitta o dricka välling ;)

• Duckan74

Så här ser Siris dagar ut och har gjort sen hon var 7 mån:

Ca 7 Välling
    10 Litet mellis om hon inte sover då
    12 Lunch, en burk + fruktpuré, vatten
    15 Mellis, gröt eller fil med fruktpuré
    17.30 Middag, samma som lunch
    20 Välling

För tillfället äter hon nästan ingenting men jag hoppas att det är en fas bara.
    Jag tycker inte att välling 6 gånger om dagen låter hållbart i längden, men det är jag det.

• Lily38

ja just det...han får lite mellis på em om han är vaken...sen äter han sista målet 18:30...inte 19:30 :)

• tinna

Jag är familjehem till en kille som är snart 8 månader. Vi kör enligt följande:

8.30 Gröt (han sover ganska länge och vägrar äta direkt när han går upp, måste vara igång en stund först)

11.30 Lunch, oftast en 8-månadersburk

15.00 Mellanmål, en mosad banan, eller en smörgås och vatten, eller fruktpuré på burk.

17.30 Middag, oftast hemlagad mat, typ kyckling, ris, broccoli med lite smör och mjölk mixat.

19-19.30 ca Välling

Sen sover han ca 12 timmar, kan vakna nångång runt 22-tiden och krångla men somnar om efter nån halvtimma.

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • tinna
    Duckan74 skrev 2007-10-31 17:38:54 följande:
    Så här ser Siris dagar ut och har gjort sen hon var 7 mån:Ca 7 Välling10 Litet mellis om hon inte sover då12 Lunch, en burk + fruktpuré, vatten15 Mellis, gröt eller fil med fruktpuré17.30 Middag, samma som lunch20 VällingFör tillfället äter hon nästan ingenting men jag hoppas att det är en fas bara.Jag tycker inte att välling 6 gånger om dagen låter hållbart i längden, men det är jag det.
    Faser då dom inte äter kommer med jämna mellanrum hela tiden tycker jag. Min 4,5-åring har ätit jättelite i några veckor, nu äter han mängder! Min 2,5-åring äter typ inget just nu men det kommer ju om ett tag. Lillkillen har också ätit dåligt den här veckan men det hade sin förklaring i framtanden som tittade ram idag
    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Duckan74

Ja, det är det som tröstar mig just nu. Jädra trist att mata nån som bara spottar ut det direkt.

• Melisabeth

Ang 3 mål välling/gröt per dag så handlar det väl mest om att de vid 8 månader ungefär helst skall ha bytt ut 2 mål till "riktig" mat - innan 8 månader är det inte lika noga (info jag fått, nån annan har säkert fått annan info)

Min 6 månaders äter:
    220 välling kl 8-9
    Mat + frukt kl 10-11
    200/220 ers/välling kl 13-14
    Gröt + frukt kl 16-17
    220 välling kl 19-20

Hon äter ganska så exakt var 3 timme, vissa mål kan bli med 2½ mellanrum, men då blir nästa oftast med 3½.

Än så länge äter hon ½ liten burk mat resp ½ port gröt - men vi skall väl börja försöka trappa upp mängden på dem målen lite, kanske att välling/ersättningsmålen blir lite mindre då - eller så uppvägs det hela av att hon rör sig allt mer =)

• thesmokejumper

Jennie är 8 mån och såhär ser det ut för oss:

07.00 Välling

09.00 Gröt

12.00 En burk mat+ Fruktpuré

14.00-15.00 Mellanmål, en portion gröt

17.00-18.00 En burk mat + Fruktpuré

20.00 Välling

Vår bvc-tant sa att det var viktigt att introducera maten, då var hon 5-6 mån, jag bröjade ge lite smått vid ca 4 mån, bara några teskedar. När hon blev 6 mån så började hon äta en burk mat + fruktpuré till lunch och 2 mål gröt/dagen. Hon har alltid varit väldigt rörlig och vild så hon har behövt mycket energi.
    Börja introducera lite burkmat vid lunch, du kan ju även ge fruktpuré till frukost så hon får vänja sig lite.. Det kan ju ta lite tid innan magen vänjer sig oxå =)

• msAmber

TACK SÅ MYCKET TILL ER SOM SVARAT!!!!!!!!!!

jag gör alltså fel när jag ger 200 ml välling 5-6 ggr om dagen?

=/ attans, har ju inget att jämföra med och har inte varit hos bvc på länge (har en tid snart)

Tycker ni att jag ska byta ut några av dessa vällingmål mot ersättning kanske?

(välling kanske är för "tungt") ??

Jag försöker med riktig mat 1 ggr varje dag, ibland funkar det, ibland inte, men hon förstår absolut inte att man kan bli mätt på det...hon kan testa på det om hon är på gott humör, men sen efter ett tag tröttnar hon och gnäller efter sin vanliga mat=välling.......

Svar på tråden HJÄLP!Jag vill höra era matrutiner!! (6-7 månaders baby)