• Bamse04

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
    Nu undrar jag varför.
    Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.

• Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
  • Teskedsmamman

De har haft stora kampanjer i bl a afrika att man ska använda deras ersättning istället för att amma, således har barnen blivit väldigt sjuka när de har fått bakterieinfekterad ersättning pga dåligt vatten. Dessutom snålade mammor med pulvret så barnen blev undernärda osv..

Det är vad jag kommer ihåg nu... Men det här var på typ 80-talet. Hur det är idag vet jag inte, men de är ett lika stort företag som t ex Coca Cola Company är och det är svårt att undvika...

Jag försökte vara lite lokalpatriotisk och köpte sempers välling, vilken sonen tvärhatar så jag fick vackert köpa Nestlés välling...

• Fidget

Semper är ju inte speciellt svenskt!

• mia1980

Men om Nestlé är det ända sonen äter... Jag köpte Nestlés välling i 1½år bara för att min son drack ingen annan välling.

Bamse04: Deras välling är bra.

• lucasmama

vi använder nästan bara nestle och vi tycker det är jättebra!!!!

• Viran

om det är det enda ditt barn äter så skall du väl självklart ge det. men om man kan undvika det så är det väl jättebra då nestle är ett jäkla skitföretag som utnyttjar fattiga. Dessutom har det hittats larver i deras barnmat, skulle aldrig köpa nestle, vill inte föda mina barn på u-länders barns bekostnad....

• Bamse04

Jaha,men jag tyckte att de hade socker i maten/välling eller så.
    Personligen så tycker inte jag att man ska bojkota de bara darför men alla har rätt att tycka.
    Har inte ammat mina barn och vill inte heller att någon ska vara på mig med pekfinger och påpeka om amningen hela tiden.
    Jag vet själv vad är bra för mina barn.
    Ska ringa gubben så får han köpa deras välling.

Tack för svar och länken

• Viran

lucasmama: det är ju ditt samvete....

• Teskedsmamman

Fidget: *suckar* Nä, de kanske inte är så svenskägda idag men de har i alla fall från BÖRJAN varit ett totalsvenskt företag...

• Viran

så du tycker inte att det är rätt att bojkotta ett företag som gjort så att mängder av barn dött....

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?