• FamLilja

Sola solarium när man är gravid?

jag har frågat runt bland bekanta... vissa säger att man inte ska sola solarium när man är gravid för de blir för varmt där inne.. sen säger vissa att de inte är så farligt om man solar högst 15 minuter typ.... någon som vet? vill gärna veta om jag kan eller inte...

• Svar på tråden Sola solarium när man är gravid?
  • Mayen

Vet inte riktigt vad sanningen är - men eftersom det kanske inte är helt hälsosamt att sola solarium kanske man kan avstå från det i 9 mån...?
    Eller sola bara ansiktet?

• Bettanspettan

Jag fick pigmentfläckar på båda armarna när jag satt ute i vanliga solen i somras o dom har inte gått bort än så jag vågar inte sola solarium pga det.. Men säkert olika hur känslig man är..

• solrosen83

Orsaken till att man inte skall sola vanligt när man är gravid är pga risken för bestående pigmentfläckar.  Men hur det är i solarium vet jag inte.

• yakuzapixel

Vad jag har hört så ska det inte vara farligt om du gör det med måtta. Du känner ju säkert om det blir för varmt. Däremot så solade en väninna mycket i början, och hon fick eksem och pigmentproblem, eller det kanske heter pigmentbortfall? Stora vita fläckar som kliade. Efter mycket om och men så fick hon en salva så det slutade klia, och jag tror att fläckarna försvunnit nu när hon fött.

• Laddad

Det är inte farligt att sola, men du kan som sagt få pigmentfläckar som kanske aldrig går bort.

• Raiijssan

tror inte det är farligt de ända jag har hört är att när man är gravid får man pygmentförändringar och om man solar kan de hända att dom inte försvinner att färgen blir ojämn.. fast man vet ju aldrig.

• tussan06

nog kan man sola, men det är som andra säger...risken för att få pigmentfläckar är stor och för vissa försvinner inte dom efter förlossningen heller.
    Men det är inte farligt, jag var utomlands i v 24-26 och solade varje dag minst 5-6 timmar, för mig var det inga som helst problem. Behövde bara dricka mer vatten för man svettas lättare och mer när man är gravid.

• Agamemnon
    Laddad skrev 2007-10-30 13:42:36 följande:
    Det är inte farligt att sola, men du kan som sagt få pigmentfläckar som kanske aldrig går bort.
    Det har jag också hört, alltså att det inte skadar barnet men att man kan få pigmentfläckar, i värsta fall stora på synliga ställen, som aldrig går bort.
    En annan grej jag läste någonstans var att bebisen kan uppfatta ljuset (på solarium) som störande och bli riktigt vild men man kan kanske lägga en handduk runt magen/ryggen?

Solade precis i Egypten och för mig gick det bra men jag har läst om en tjej som fick världens största pigmentfläck mitt på pannan... Kanske inte så kul...
    Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • Laddad

Har hört att man inte behöver lägga handduk på magen. Barnet ska vänder tydligen bort huvudet om det finner det störande.

Svar på tråden Sola solarium när man är gravid?