• Widde2

Uppskrämd till tusen!

Nu mår jag inte alls bra längre. Är i vecka 33 och har inte känt mig överdrivet rädd inför förlossninegn. Har förbrett mig genom profylax och har blivit allt lugnare. Tills nu! När en kollega berättar att det just på vårt sjukhus finns en barnmorska som är rena skräckexemplet. En kompis till henne hade spruckit "så in i helvete" osv och kollegans sambo, som jobbar på narkos, säger att denna barnmorska är inkompetent. All den styrka jag laddat upp med är som bortblåst nu. Vad göra? Ska jag ta reda på namnet på sköterskan? Och hur ska jag i så fall hantera det? Om vi får henne menar jag? Ska man säga direkt att man inte vill ha henne då? Eller prova ändå? Eller ska jag skita i att ta reda på namnet, med risk att oroa mig och tänka "tänk om det är HON?"

• Svar på tråden Uppskrämd till tusen!
  • Supertesco

Usch vad jobbigt för dig! Jag skulle ha tagit reda på namnet och sen försöka ha så mycket koll man kan på vilka som kommer in i förlossningsrummet mitt i alla värkar. Det kommer att gå bra, du har ju rätt att säga att du inte vill ha henne där (det gäller ju bm så det borde gälla sköterskor också va?). Försök att samla mod igen, du fixar det!

• livetlilla

Usch vad jobbigt, det är verkligen inte rätt att du ska behöva vara rädd att föda barn pga en inkompetent bm Tycker nog också att du borde försöka ta reda på namn och säga att du inte vill ha henne under din förlossing, måste ju vara jättejobbigt att behöva tänka på det annars...
    Lycka till!

• lillis70

Jag skulle ta reda på namnet och fick jag henne vid inskrivningen skulle jag byta. Det är din absolut fulla rätt!
    Du är så utlämnad i det skedet och därför är det viktigt att det blir så bra som möjligt. Det är inte "taskigt" mot henne... Det gäller dig och bebben den dagen.
    Kram!

• Widde2

Det kanske är det bästa att göra, dvs att ta reda på namnet, även om jag kan tycka att det känns lite knäppt att välja bort nån på grund av rykten. Till saken hör att jag samtidigt är så förbannad på den här kollegan för att hon uttryckte sig okänsligt och grovt. Man skulle t ex se ut "som köttfärs" efter en förlossning med denna bm osv. Hon säger att hon berättar detta av välmening men jag tvivlar... Har ni själva drabbats av dessa "välmenande" kamrater som verkar tycka om att sprida skräckhistorier omkring sig?

• Sandra och Frippe

alltså är dte i sthlm så vill jag oxå veta=O)

annars tror jag kanske det är lite överdrivet, men det kan ju gå illa på en förlossning så vi får hoppas hon inte gör det till en vana,då borde hon ju inte vara kvar??

• Widde2

Nej, "Sandra och Frippe" - kan lugna dig med att det är i Norrköping.

• taksi

Om det är hon så säger du att du vill ha en annan barnmorska, att du inte känner att du kan föda barn med den barnmorskan. Det respekterar dom direkt.
    Ta reda på namnet du, även om det känns dumt utifrån att det är rykten. Allt för att du ska vara så trygg som möjligt inför förlossnignen!

• musli

Nå, att man "spricker så inåt helvete" betyder inte alltid att man har haft en kass barnmorska... Jag hade kanon-personal och sprack ändå så inåt helvete men jag är inte arg på personalen för det. Hade otur bara.

Jag hade också en FRUKTANSVÄRD förlossnings-skräck innan min förlossning och jag tippar att jag kommer att ha det nästa gång också, men min förlossnings-upplevelse har inte förvärrat det, snarare tvärtom, nu har jag gått igenom den proceduren en gång och vet att det kan bli bra det med.

Men i ditt fall så kan du ju alltid ge henne en chans och du har faktiskt rätt att byta barnmorska när du vill... Är hon så hemsk som din "kompis" sa så är det ju bara att kräva att få en annan "för du passar inte med den andra".

• Viggo och pyrets mamma

Det kan ju vara bra att at reda på namnet men du behöver ju inte dissa henne med en gång om det visar sig att du får henne, du har ju fortfarande rätt att byta BM även om förlossningen är igång och du är inskriven, det kankse visar sig att kollegans rykten var just rykten.

• NoelochJack
    Widde2 skrev 2007-10-30 09:42:37 följande:
    Nej, "Sandra och Frippe" - kan lugna dig med att det är i Norrköping.
    NU blev jag nervös! Jag ska ju föda i norrköping om typ en månad. Jag vill också veta vem det är.
  • Widde2

Till "Vill ha en 07": Oj, fasiken, inte meningen att skrämma upp dig också. ja vad ska man göra...?

• NoelochJack

Det är ingen fara, jag är inte så rädd :) Man märker väl om det inte funkar med en BM man får. Jag har ju varit inlagd en gång under graviditeten och då på FL och alla jag träffade då var helt underbara.

Svar på tråden Uppskrämd till tusen!