• sockenos

Hur göra en döskalle tårta?

Hej, jag skulle vilja ha hjälp me dhur jag ska göra en döskalle tårta? Alltså hur ska jag färga marsipanen, eller går det att beställa. Vill ha en helt vablig prinsess tårta fast med svart marsinpan istället för grön, och sedan en vit stor döskalle på. Jag har goolgat för att hitta bilder, men ingen har den bilden av tårtan jag föreställer mej. Kan ni hjälpa mej ? jag vet jhue inte ens om det finns svart och vit marsipan !

• Svar på tråden Hur göra en döskalle tårta?
  • Laire

Kolla på www.kakburken.se eller www.tartdecor.se , finns det svart färdigfärgad marsipan har de. Annars finns sugarpaste färdigfärgad, är som marspian men utan nötter (smakar bara socker till skillnad från marsipanen)

Kan mycket varmt rekomendera följande:

JFL:s bloggar
    Fyllda med både enkla och avancerade smaskiga recept. Bloggen "Att fylla tårtor" innehåller alla recept på fyllningar.
    www.familjeliv.se/hem/jfl/blogg.php

Tårttråden:
    Här diskuteras det tårtor hela dagarna, finns mycket tips på dekorationer och tekniker.

Tårttrådens bildtråd:
    Här samlar vi bilder på de tårtor vi gör, alla kommentarer ska dock postas i tårttråden!
    Tårttråden - Livet på ett tårtfat - bildtråd Nr 3

Taxens
    FL-medlemmen Pannkakans hemsida där hon samlat länkar recept och bilder.
    Länk till sidan:
    www.taxens.se

Länk till
    FL:s tårtor sorterade efter kategori:
    www.taxens.se/fla.htm

Så blir två tre, mars-08
  • Chrissan

svart marsipan går nog att beställa på konditori (eller om du gör egen svart färg, blanda grön&röd, fast det blir lite blaskigt då..)
    Fast det ska finnas svart färg, kommer bara inte på vart man köper det..fasen, det står still!

• plutto

Svart färg finns att köpa på Werner & Werner och på Panduro.

• Laire

Men det är svårt att få till riktigt svart, blir ofta grå-blå. Ska du ändå försöka så ta med lite rött också samt låt massan vila någon timme (helst över natten).

Detta är mitt första försök med svart färg, hela burken gick åt och ändå blev det inte svart:
    Saras 16-årstårta (Iron Maiden-tema). Mitt första SP-försök. Blev lite snett och vint men helt okej

Sedan när jag testade med högkoncentrerad svartfärg gick det lite bättre, men ändå inte perfekt svart:
    pirattarta1.jpg

Så blir två tre, mars-08
  • sockenos

Tack ! Jag ska ringa till konditoriet och se vad dom har att erbjuda eller om dom kan fixa det ändå. Jag är kass på att baka. Få höra med mamma annars, men  nu vet jag att dte går i alla fall   

Laire -Jätte fina tårtor, den understa med döskalle på, det är precis en sån som jag har tänkt mej !

Svar på tråden Hur göra en döskalle tårta?