Elaka adoptivföräldrar (svärmor)
Min svärmor är en helvetestant. Både jag och maken är adopterade och vi är oerhört självständiga. VI har aldrig fått ngn hjälp vare sig fysiskt, typ barnpassning etc eller materiellt och det känns verkligen bäst så. Nu är vår son nästan 5 år och vi har haft ganska lite kontakt med min makes adoptivföräldrar. Mina adoptivföräldrar har jag inte sett röken av på över 10år. (jag är 38år). Nu är det ju så att vi lyckligvis klarat oss bra och vi har det ganska bra i vår lilla familj. Nu väntar vi barn nr 2.
Jag är verkligen jättenoga med våra barn eftersom vi är så tacksamma över att äntligen ha en egen familj. Vi talar med svärmor ibland och jag har försökt att vara varm och snäll emot henne. Hon bara kritiserar.
När jag födde barn sa hon till mig att jag var för tjock. Jag är jättesmal i ickegravidtillstånd och långdistanslöpare, väger ungefär 50kg. Min svärmor är jättetjock och har alltid varit, hon försöker alltid banta men lyckas inte. Hon kritiserade mig så att jag satt och grät ibland efter min första graviditet. Nu väger jag nästan ingenting igen men går sakta upp i vikt för jag är ju gravid och hon verkligen glädjs åt att jag ska bli tjock.
Hon är inte det minsta glad över att det kommer ett barn till utan ältar bara om hur hemskt det var för henne att inte kunna få barn på egen hand. Hon är 73 år gammal nu och man hade ju hoppats att hon kommit över det nu!!!! Jag vågar inte knysta om att det är tungt och jobbigt för då börjar hon martyrisera sig själv.
Hon säger till mig att jag är en dålig mamma för att jag och min man tycker att det är bra att vår son ser att man blir arg på varandra och grälar och sedan blir vänner. Hon säger att man inte ska visa känslor inför barn, då skadas dom. Hon ältar detta till dödagar om hur dåliga vi är. Min man tycker att han blivit skadad av att hon aldrig visat känslor och går i terapi just för detta!
Jag anser att hon själv varit en minst sagt undermålig förälder och min man tycker inte om henne alls men vi är väluppfostrade och säger ingenting till henne. Hon drar en massa trista historier om hur otacksam och bångstyrig min man är/var. Och han är den mest lyckade och snälla son man kan ha på alla sätt och vis. Jag tycker att det är hon som är otacksam.
Någon gång har hon sett att vi är lyckliga och då har hon påpekat det, fast på ett bittert sätt när jag beskrivit ngt problem vi har. Då utropar hon glatt:-"Och jag som trodde ni var lyckliga" Hon verkar nästan lättad och glad över att vi har problem.
Det verkar som om min svärmor vill att vi ska må dåligt och vill att vi ska ha ett dåligt liv. Hon mår illa över att vi är lyckliga och försöker förstöra för oss hela tiden. Som tur är träffar vi henne mycket sällan men det är mer än tillräckligt ändå.
Jag funderar över att strunta helt i henne och inte ha ngn kontakt alls. Jag tror att hon är så förbittrad och hon kommer nog att dö så.
Vad jag förstått är detta fenomen inte helt ovanligt ibland adoptivföräldrar och jag förstår det som en kombination av djup bitterhet över sin egen infertilitet, ngt som måste vara hemskt att bli dömd till, samt en djup känsla av att man inte får det man anser sig förtjäna typ tacksamhet eller dylikt. Någonstans tror jag att adoptivmammor vill bli helgonförklarade för de adopterat ett barn från 3 världen. Men det är ju FAAN att man ska bli föremål för adoptivföräldrars trista trista trista bitterhet.