• Trollmor26

Ni som fött barn både via snitt och vag. När mådde ni bäst psykiskt??

Ibland undrar jag vad tusan jag har gett mig in på...är gravid med mitt andra barn som är beräknad till mitten av Maj ungefär, har genomgått en vaginal förlossning innan men nu känner jag mig så fruktansvärt livrädd för att göra det igen. Till saken hör att min bio.mamma hade en psykisk sjukdom som jag är så hemskt rädd för att få, risken är liten och jag har gått förbi den kritiska åldern för insjunknade (då var det betydligt större risk att jag skulle bli sjuk då jag fick min dotter vid 21 års ålder) Jag har inte riktig klarhet över hurvida min bio. mamma (som jag förövrigt aldrig träffat) blev sjuk i samband med förlossningen, innan eller efter. Men jag står nu och velar mellan vanlig förlossning och snitt, båda alternativen känns lika hemska. Jag är livrädd för smärtan vid en vanlig förlossning, samtidigt är jag livrädd för en stor bukoperation som ett snitt innebär. Därför undrar jag (och detta är väldigt avgörande) Mår man bäst psykiskt efter en vag.förlossning eller ett planerat snitt??Ni som gjort bägge och, när mådde ni bäst efteråt??Jag är fruktansvärt orolig =(

• Svar på tråden Ni som fött barn både via snitt och vag. När mådde ni bäst psykiskt??
  • listo

Det går nog inte att ge ett generellt svar på den frågan, det mesta handlar nog om vilka förväntningar man har på förlossningen.

Jag har fött barn på båda sätten, och jag har inte märkt någon skillnad i psykiskt mående efteråt.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Trollmor26

Okej, ja..jag kan ju säga som såhär, vårat barn var planerat men sen nån vecka efter +:ett har jag känt mig så rädd att jag nästan har ångrat mig. Får panikångest attacker då jag knappt kan andas, fattar inte hur jag ska re ut det här =( Om jag bara slapp föda så längtar jag massa efter barnet :(

• lillaludde

Jag födde mitt första barn vaginalt och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gjorde efter det. Det var en hemsk mardröm som varade i flera år efteråt. Nästa barn födde jag då såklart med snitt och mådde toppen hela tiden.

• heavymetal2

Jag har fött 3 vaginala,och det sista va snitt,och jag lovar dej:jag har aldrig mått så bra som nu när jag snittades för 7 veckor sedan!Jag har 3 hemska förlossningar bakom mej,och detta va det bästa.

Svar på tråden Ni som fött barn både via snitt och vag. När mådde ni bäst psykiskt??