• Lillevida

När upptäcks missbildningar i mag/tarm kanalen....

... som gör att bebben inte kan svälja fostervattnet?? För de börjar dom väl göra rätt tidigt, så de borde synas på rutin UL.. Nån som vet??

• Svar på tråden När upptäcks missbildningar i mag/tarm kanalen....
  • HAG

Var på rutin UL idag (v 19) och hon kunde se det idag. Allt var ok , tack o lov!!

• Lillevida

Ok.. Varför jag frågar är, att mitt Sf mått har stigit liiiiite väl mycket sedan förra gången. De kan tyda på mycket fostervatten, o mycket fostervatten kan betyda missbildning i mag/tarm kanalen på bebben, så den inte kan svälja fostervattnet.. Är i v 28. o har gjort otaliga UL, så man tycker de borde synts då..

• Lillevida

Om magsäcken är fylld (svart) på rutin UL, så betyder väl de, att allt funkar??

Puff, puff... Hjälp en orolig blivande mamma..

• siamusen

Anders Fru skrev 2007-10-22 20:34:42 följande:

Om magsäcken är fylld (svart) på rutin UL, så betyder väl de, att allt funkar??Puff, puff... Hjälp en orolig blivande mamma..
    Hade det inte funkat sa hade UL-personen sagt det till dig och skickat vidare.
  • Lillevida

Funderar på, att de kanske inte syns på rutin UL, om bebben kan svälja fostervattnet..

• siamusen

Anders Fru skrev 2007-10-22 20:42:26 följande:

Funderar på, att de kanske inte syns på rutin UL, om bebben kan svälja fostervattnet..
    Jo, det syns
  • Songs from the wood

Anders Fru skrev 2007-10-22 20:34:42 följande:

Om magsäcken är fylld (svart) på rutin UL, så betyder väl de, att allt funkar??Puff, puff... Hjälp en orolig blivande mamma..
    Jo det ska synas, enligt vad jag har hört. Och du behöver inte oroa dig. Är något fel så är personalen skyldig att berätta det.
  • Lillevida

Vet egentligen ine vad jag nojjar över.. Mitt SF mött hade stuckit iväg lite idag, vilket kan tyda på mkt fostervatten, som kan tyda på missbildning i just mag/tarmkanalen..

Magen e ju jämt stenhård o öm, utom när jag sitter..

• siamusen

Anders Fru skrev 2007-10-22 20:49:17 följande:

Vet egentligen ine vad jag nojjar över.. Mitt SF mött hade stuckit iväg lite idag, vilket kan tyda på mkt fostervatten, som kan tyda på missbildning i just mag/tarmkanalen..Magen e ju jämt stenhård o öm, utom när jag sitter..
    det kan ju skilja fran gang till gang lite beroende pa hur man mâter ocksa. Och mycket fostervatten behôver inte betyda nagonting alls. Oftast betyder det ju inget alls
  • Lillevida

Nää, jag vet. De e bara de, att de har inte varit annat än strul under denna graviditeten. har inte kunnat njuta.

O de skrämmer mig, när magen e så hård o öm.. Precis som sammandragningar, som inte släpper..

• siamusen

Är det andra graviditeten? Man kan ju fa sammandragningar tidigare da.

• orzia1

för mkt fostervatten kan också vara en oupptäckt graviditets diabetes

som de flesta redan har skrivit så borde de ha sett dett på rutin ul

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer, & ett +
  • siamusen

Kan du inte ringa och prata med din bm da? Hon kanske kan lugna din oro lite.

• Röda

Stopp i tarmen kan visa "dubbelbubbla", dvs att det ser ut som att barnet har två magsäckar. Det är tolvfingertarmen som fylls med fostervatten när det inte finns passage.

Men eftersom bara magsäcken syns på ditt senaste ul är väl passagen fri i tarmarna? Vad säger läkarna på antenatal?

Vissa fel har väl en viss "överrepresentation" när det är kromosomfel. Andra inte alls (diabetes, njurar... verkar det som av trådarna här att döma).

Sedan... kan jag säga att min dotter som föddes med tarmfel kom hem fullt ammande och frisk efter fem veckor. Har aldrig varit sjuk sedan operationen första levnadsdygnet.

Men hon hade totalstopp och man såg direkt på ul en sådan "dubbelbubbla" (pigg och busig i magen).
    Hoppas att du får bättre svar snart från läkare och att bebisen verkar må bra.

• Minda

Vår son hade stopp i tolvfingertarmen och det upptäcktes inte på rutinultraljudet. Jag hade också mycket fostervätska, men det kom dom inte på förrän vid förlossningen, dom hade fått för sig att det "bara" var ett stort barn!

• RingRing

Röda:
    Jag har oxå för mycket fostervatten till förhållande av min bebis det låg lite 25,14 eller något. Var i går och gjorde fvp. Men min fråga ang tolvfinger tarmen, ser det ut som en liten fylld blåsa och ligger precis ovanför urin blåsan?
    Man har sett detta på min bebis?

• Lillevida

Jag har gjort så många ultraljud, så man tycker att på nåt av de borde de upptäckts iallafall.. Ska till läkaren idag. Tänker tjata mig till ett UL. Vill inte gå o oroa mig hela hela veckan o helgen..

• Lavelii

Lillevida: (eller någon annan som läser)

Vet inte om du fortfarande finns på FL. Det är ju en väldigt gammal tråd? Men jag undrar lite hur det gick sen? Har nämligen idag fått lite liknande besked... Är i v 31. Mkt fostervatten och vid två tillfällen har TUL gjorts vid båda tillfällen kunde man inte se en fylld magsäck. Vid ena tillfället säger de att de kan se magsäck men att den är liten och idag vid andra så sa de att de inte kunde se den. Men urinblåsan var fylld och bebisen växer enligt sin kurva. Något mindre än genomsnittet men det menade läkarn på kan vara genetiskt (varken jag eller maken är stora och varken jag eller min bror var stora vid födsel).

Ska på ny undersökning imorgon för second opinion. Allt annat såg bra ut: hjärta, flöde på navelsträng, njurar etc. Väldigt väldigt livlig liten krabat. CTG normalt utan avvikelser.

Är ju så orolig nu. De pratade om eventuell operation i anslutning till förlossning osv.

Om du är kvar på fl och ser detta skulle jag vara evigt tacksam om du kunde svara på hur det gick sen för dig/er?

Eller någon annan som varit med om liknande??

Svar på tråden När upptäcks missbildningar i mag/tarm kanalen....