• Minea122

Gratis försök till vi lyckas få vårt första barn.

Jag tycker att vi alla borde starta en namninsamling (alla vi som är ofrivilligt barnlösa eller som någon gång har varit det och göra lite väsen av oss och kräva av våra politiker att vi alla skall ha rätt till så många behandlingar som det krävs för att vi skall lyckas få vårt första barn!

Alla hade vi mått mycket bättre om vi hade sluppit stressen av att behöva tänka på plånboken i all den stressen som en ofrivillig barnlöshet innebär.

Vidiare borde det vara en mänsklig rättighet att vi i alla fall får lika många försök oavsätt i vilket landsting vi bor i.

• Svar på tråden Gratis försök till vi lyckas få vårt första barn.
  • Ramona Fransson

Självklart borde alla behandlingar, oavsett sjukdom, ges samma behandling oavsett var du är mantalsskriven. Arbetar du i Kiruna betalar du skatt precis som de som bor i Stockholm. Alltså borde man vara berättigad till samma vård. Att få hjälp när man ofrivilligt barnlös, är bara det till hjälp i det psykiskt svåra tillstånd man befinner sig. 

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Love4cats

Skriver under på det faktum att det borde gälla lika försök oavsett vart man bor.

En som får ett!
  • snökatt

Barn är ingen rättighet. Alla de som omöjligt kan bli gravida då (t ex saknar livmoder), inte vill vi sitta och betala för era IVF samtidigt som vi får punga ut med ca 200 000 kr på en adoption. Visst är det jävligt orättvist, men ditt förslag skulle bara göra det ännu mer orättvist...

• Bling1975
    snökatt skrev 2007-11-15 14:54:01 följande:
    Barn är ingen rättighet. Alla de som omöjligt kan bli gravida då (t ex saknar livmoder), inte vill vi sitta och betala för era IVF samtidigt som vi får punga ut med ca 200 000 kr på en adoption. Visst är det jävligt orättvist, men ditt förslag skulle bara göra det ännu mer orättvist...
    Den stora orättvisan är väl att all annan vård är gratis och ryms inom vårdgarantin, medans det här är ett undantag? Andra föräldrar betalar ju inte en endaste krona för sina barn som de glatt tillverkar i sängkammaren.

Dessutom så tycker jag inte om resonemanget att man inte ska bekosta något som man själv inte kan ta del av. Jag betalar gärna för vård jag aldrig kommer ha nytta av om den kan hjälpa någon annan. Jag betalar gärna mycket större bidrag till de som adopterar. Och jag betalar gärna för samhällstjänster som dagis och skola trots att jag inte har barn själv och kanske aldrig kommer att få några.

Varför så negativ? Önska alla ofrivilligt barnlösa möjligheten till ett barn istället, oavsett vilken väg som krävs för att nå dit. Om vi inte ens vi som vet hur det är att längta efter ett barn kan visa varandra lite empati så förstår man ju att ingen som själv lyckades på första försöket kan göra det.
    Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Mamma till viljestark dotter
    Så kan man inte resonera. Då skulle jag ju inte betala för sjukvård om jag aldrig tänkt bli sjuk, inte betala för dagis/skola om jag inte tänkt skaffa barn, inte betala för äldreomsorg om jag inte tänkt bli gammal osv.

Nä jag ställer definitivt upp och skriver under!!! Det är lite dubbelbottnat att man får läkemedel "sponsrat" eftersom man är "sjuk", men sen får man betala behandlingarna själv. Logiken saknas!

Sen bor jag i en avfolkningsbygd och vill stanna kvar. Hjälp oss att få fler barn så ökar ju befolkningsmängden! Ett bidrag på 50 000 t ex skulle inte sitta fel!
  • snökatt
    Bling1975 skrev 2007-11-27 23:35:12 följande:
    Den stora orättvisan är väl att all annan vård är gratis och ryms inom vårdgarantin, medans det här är ett undantag? Andra föräldrar betalar ju inte en endaste krona för sina barn som de glatt tillverkar i sängkammaren.Dessutom så tycker jag inte om resonemanget att man inte ska bekosta något som man själv inte kan ta del av. Jag betalar gärna för vård jag aldrig kommer ha nytta av om den kan hjälpa någon annan. Jag betalar gärna mycket större bidrag till de som adopterar. Och jag betalar gärna för samhällstjänster som dagis och skola trots att jag inte har barn själv och kanske aldrig kommer att få några.Varför så negativ? Önska alla ofrivilligt barnlösa möjligheten till ett barn istället, oavsett vilken väg som krävs för att nå dit. Om vi inte ens vi som vet hur det är att längta efter ett barn kan visa varandra lite empati så förstår man ju att ingen som själv lyckades på första försöket kan göra det.
    [/citat]

Mamma till viljestark dotter skrev 2007-12-03 20:23:58 följande:
    [citat]
    Så kan man inte resonera. Då skulle jag ju inte betala för sjukvård om jag aldrig tänkt bli sjuk, inte betala för dagis/skola om jag inte tänkt skaffa barn, inte betala för äldreomsorg om jag inte tänkt bli gammal osv.Nä jag ställer definitivt upp och skriver under!!! Det är lite dubbelbottnat att man får läkemedel "sponsrat" eftersom man är "sjuk", men sen får man betala behandlingarna själv. Logiken saknas!Sen bor jag i en avfolkningsbygd och vill stanna kvar. Hjälp oss att få fler barn så ökar ju befolkningsmängden! Ett bidrag på 50 000 t ex skulle inte sitta fel!
    Jag är inte negativ, jag blir bara så trött på att så många ser barn som en rättighet. Sjukvård och skola är en "rättighet", det är inte barn. Man måste alltid utgå från det när man sesonerar såhär. Men visst, jag tycker inte heller att det är rimligt att de som adopterar eller gör IVF för att de inte kan bli gravida måste lägga ut hundratudentals kronor när de som "kan" inte behöver betala ett öre för sin egen förlossning eller föräldrautbildning. Tycker absolut det vore det på sin plats med ett betydligt högre bidrag till både IVF och adoption.
  • DOLCE FAR NIENTE
    Varför skulle inte barn vara varje frisk människas rättighet om det finns en möjlighet till det? Jag skulle ivarje fall skriva på en sådan lista.
  • snökatt

DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-12-05 00:57:26 följande:

Varför skulle inte barn vara varje frisk människas rättighet om det finns en möjlighet till det? Jag skulle ivarje fall skriva på en sådan lista.
    Barn är en gåva och inte en rättighet. Vad menar du med "frisk människa"?
  • DOLCE FAR NIENTE

Med frisk menar jag mentalt friska människor.

• DOLCE FAR NIENTE

Sen det här med rättighet och gåva är lite diffust tycker jag. Ska man acceptera att man inte kan få barn för att man inte kan få det naturligt som andra? Gåvor får väl inte alla, men rättigheten till att försöka borde alla få tycker jag.

Svar på tråden Gratis försök till vi lyckas få vårt första barn.