snökatt skrev 2007-11-15 14:54:01 följande:
Barn är ingen rättighet. Alla de som omöjligt kan bli gravida då (t ex saknar livmoder), inte vill vi sitta och betala för era IVF samtidigt som vi får punga ut med ca 200 000 kr på en adoption. Visst är det jävligt orättvist, men ditt förslag skulle bara göra det ännu mer orättvist...
Den stora orättvisan är väl att all annan vård är gratis och ryms inom vårdgarantin, medans det här är ett undantag? Andra föräldrar betalar ju inte en endaste krona för sina barn som de glatt tillverkar i sängkammaren.
Dessutom så tycker jag inte om resonemanget att man inte ska bekosta något som man själv inte kan ta del av. Jag betalar gärna för vård jag aldrig kommer ha nytta av om den kan hjälpa någon annan. Jag betalar gärna mycket större bidrag till de som adopterar. Och jag betalar gärna för samhällstjänster som dagis och skola trots att jag inte har barn själv och kanske aldrig kommer att få några.
Varför så negativ? Önska alla ofrivilligt barnlösa möjligheten till ett barn istället, oavsett vilken väg som krävs för att nå dit. Om vi inte ens vi som vet hur det är att längta efter ett barn kan visa varandra lite empati så förstår man ju att ingen som själv lyckades på första försöket kan göra det.