• Bebbii

Au Pair i USA hjälp och tips?!

Har lite frågor till er som har erfarenheter från att ha jobbat som Au Pair i USA i  nått år...

*Vilka Au Pair agenturer finns det i sveriges som är bra och pålitliga?

*Är det svår att "klara" de tester, intervjuer och uppsattser man måste göra för att söka som au pair??

*Vad ungefär kostar det?

*Vilka referenser/utbildningar/erfarenheter hade du/krävde dem?

*Var i USA var du och trivdes du?

*Saker du älskade med att vara au pair/ hatade med att vara au pair?

Vore jätte glad om jag fick svar...
    Är färdig pluggad undersköterska från Högskolan i maj, (gick en KY-utbildning på två år).
     Innan det tog jag studenten från Barn och fritidsprogrammet med bra betyg, och vid sidan om sen ca 1½ år tillbaka har jag extrajobbat på ett gruppboende med ungdomar (mellan 13 och 18 år) men Autism, men som mentalt varit på små-barns nivå.
    Jag har ingen direkt erfarenhetet av barnpassning eftersom jag är yngst i släkten och har inga barn jag låna lite å öva på, men har ju praktiserat på småbarn och syskongrupper på dagis på gymnasiet i 6+6 veckor och sen sista året 6 veckor på en träningsskola med barn mellan 5 och 17 år med olika handikapp....
    Jag har körkort sedan ett år tillbaka och har haft egen bil nästan enda sedan jag tog körtkortet.
    Jag bor i egen lägenhet och jag förstår engelska lika bra som svenska det enda jag känner på den delen är att jag är lite rostig i att prata engelska, jag har alla ord i huvet men pratar ju aldrig engelska annars, men jag kan ju göra mig förstådd....

Tror du att jag skulle ha en chans att bli vald som au pair i USA av en agentur och utav en familj och hur ska jag gå tillväga??

• Svar på tråden Au Pair i USA hjälp och tips?!
  • Alexiaa

Bebbii- Jag minns inte hur mkt det kostade riktigt, jag åkte år 2000 till USA.
    Men kring en 15 000 kronor kanske skulle jag nog tippa på! Jag tyckte inte testerna var speciellt svåra och jag hade ingen erfarenhet av barn och skötsel av barn.
    Jag hamnade hos en familj i Kalifornien, i Pacific Palisades, och trivdes jättebra och vi har fortfarande kontakt och jag träffar dem då och då.
    Jag är fortfarande bosatt i usa nämligen...
    Undrar du något speciellt är det bara att fråga, inte för jag vet allt men jag har lite erfarenhet av det.

• Gåsa

Hej ska försöka svara på dina frågor....var au pair 95-96

Jag åkte med EF. Tyckte dom var bra nog åt mig och verkade seriösa och så...hade aldrig några problem.

*Är det svår att "klara" de tester, intervjuer och uppsattser man måste göra för att söka som au pair??

Då var det då inga svårt att klara intervjuer tester och sånt det verkade endast som det krävdes att jag hade sunt förnuft.

*Vad ungefär kostar det?

Ja herrejesus va kostade det....Vet att jag lämnade in 4000 spänn i deposition som en garanti att jag skulle vara kvar hela året den fick jag tillbaka sen. Så jag vet inte riktigt om det var några riktigt utgifter.

Ja det vet jag inte heller om dom krävde något???

Jag var i Pennsylvania och jag trivdes utmärkt. Visst hade jag hemlängtan i början innan jag etablerat mig men det gick över. Så jag grät när jag kom dit men jag grät även när jag kom hem till sverige igen för då längtade jag tillbaka..

Saker jag älskade....så mycket upplevelser i ett annat land...Jag tror inte att jag hatade något med att vara Au Pair. Jag tog hand om en flicka som var 8 år och hon gick i skolan hela dagarna. Familjen köpte en bil till mig så jag kunde köra henne dit hon skulle och dit jag skulle.. Jag hade det jätte jätte bra och även idag har jag kontakt med mamman till flickan och flickan själv som nu går på college.

Jag tror att du har stor stor stor chans att bli vald som au pair om dom inte har ändrat kriterierna massor nu för tiden förståss....

Hoppas du blev lite hjälpt av mitt inlägg men jag tycker helt klart att du ska åka!!

• monica75

jag har jobbat som Au Pair i två omgångar i USA, åkte inte genom någon agentur så det kan jag inte svara på.

Första gången var jag i Princeton , New Jersey, tog 1 timme med tåget så var man på manhattan. Princeton är en universitetsstad så man träffade en massa roliga männsiskor både studenter och andra Au Pairer.
    Princeton är en jättemysig småstad med nära till storstan New York.

Andra gången åkte jag till Boca Raton , Florida. Det ligger 1 timme norr om Miami, ca 30 min från Fort Louderdale.
    Boca är en överklass stad med jättemycket Au Pairer, nära till beachen och storstäderna Miami och west Palm.

Florida var ju min favorit, så härligt med det varma klimatet och en massa härliga människor.
    För att inte tala om alla nattklubbar

• Bebbii

Tack för era svar! Anledningen till att jag verklige verkligen vill detta men är rädd att hoppas för mycket och inte få åka, men så ALLA har inte varit barnvakt flera år här hemma då?

Men hur gjorde ni, hur tog ni det steget att åka å lämna allt här i ett helt år?! Ringde ni nån agentur och frågade, vad skrev ni i uppsattsen osv?

• Nallepigan

Jag hade ingen erfarenhet alls av barn eller av att vara barnvakt. Jag hittade en annons i Aftonbladet från en amerikansk agentur som sökte manliga au-pairs. Jag skickade ett mail och lite senare så ringde de upp. Det enda som kostade mig var resan dit, men jag antar att familjen fick betala en del. Det jag hörde innan resan var att den jobbigaste perioden är efter tre månader, och för mig stämde det. Fick en otrolig hemlängtan och under ett par kvällar så kom tårarna och jag kände mig ensam. Som tur var så hade jag ett gäng svenska au-pairer i samma stad så vi gav varandra stöd. Om du en sådan person som tycker att gå ut på nattklubb så kan jag rekommendera att försöka ta reda på åldersgränsen. Många av tjejerna under min tid blev otroligt ledsna då de var för unga. Man var tvungen att vara 22. Däremot så var det minnen för livet och du kommer verkligen att lära känna dig själv om inte annat. Får du chansen så åk.

• Sussannek

Jag var som aupair i USA mellan 97-98
    Kostnad och så kommer jag inte ihåg men det var inte så mycket på "min" tid.
    Jag hade gått barn och ungdom, och hade varit i England som upair i 6 mån tidigare.
    Några tester kommer jag inte ihåg att jag fick genomföra utan det var personligt brev mm man skulle skriva (kan vara mitt minne som sviker )
    Jag åkte med STS som jag hade haft kontakt med innan (då jag åkt med dem på konfirmationsresa)
    Och jag har inget negativt att säga om dem.

Jag hamnade i Colubus Ohio och trivdes jättebra i staden.
    Familjen och jag kom därimot inte så jättebra överens och utan min vetskap så började de söka efetr en ny aupair (vilket jag fick veta genom att jag råkade se deras ansökningar)
    Det blev en hel del tårar och upprörda känslor men min kontaktperson hade letat reda på en annan familj till mig och hos den trivdes jag jättebra.

genom den kontaktperson som jag hade i staden hade vi träffar med andra aupairer i samma orginasation från alla olika länder så man fick snabbt kompisar som man umgicks med.

Jag ångrar inte en sekund att jag åkte iväg.
    Om man åker genom en agency så har men en hel del hjälp om något går fel men tyvärr så finns det skräckhistorier även där.

När jag åkte till England så reste jag privat och hamnade tyvärr hos fel familj och det var ganska så kämpigt att hitta en ny familj helt själv.
    Men det gick, både en och två gånger

Lycka till

• Alexiaa

Jag hade aldrig passat ett barn faktiskt, hade noll erfarenhet!
    Familjen jag kom till hade dock inte rikitgt små barn utan deras dotter var 6 år gammal.
    Men jag hade ingen erfarenhet!
    Visst hade jag hemlängtan, men jag hade vart tidigare och rest i Australien i 12 veckor så hade lärt mig lite därifrån.
    Hemlängtan kommer du att ha, men den går över helt enkelt då du anpassar dig till situationen.
    Jag är som sagt idag fortfarande bosatt i usa sedan 6 år, träffade min sons pappa här...vi är dock skilda idag och jag planerar att flytta hem om 1 år.
    Men tycker absolut om du känner att du vill dit att du ska göra det.

• Simfot

Hej
    jag har själv inte åkt som aupair än men har planerat att åka i Februari. Tänker åka med Cultural Care (ef) och dom verkar ha bra koll på vad det är dom gör. Med dom måste man i alla fall ha minst 200 h barnerfarenhet. Men du verkar ju ha bra med erfarenhet. Intervjun som dom har är inte svår, dom frågade bara lite frågor om mig bara, hur man känner inför allt, och så frågade dom lite frågor på egnelska för att se om man kunde det. Det var inte svårt. Sedan så får man ju också fylla i en ansökan och lämna i referns.

Längre än så i processen har jag inte kommit för jag väntar på körkortet. Så mer kan jag inte berätta :)

Men min kompis är i alla fall nu i Chicago som aupair och hon trivs jättebra.

• Augusti Blomman

Finns en massa olika, jag åkte med Aupair in America och hade aldrig några problem med dem.

Jag var lite nervös inför intervjun, men det var ingen fara, var en tjej som var nåt år äldre än mig och vi bara satt o pratade, hemma hos henne, ingen fara alls.

*Vad ungefär kostar det?
    kostade i princip inge, betalade 500 dollar, men fick tillbaka det efter mitt år

Hade inte mycket, varit scoutledare i o för sig, men hade ingen erfarenhet utav mindre barn. Men skickade in kort där jag lekte med mina kusinbarn och antydde att jag brukade passa dem.

jag var i NJ, första gången i Hillsborough, trivdes jättebra, inte mycket jobba alls, kanske 5 timmar om dagen. Umgicks mest med andra aupairer. Andra gången så bodde jag också i NJ, men närmare PA i Milford, pluggade heltid samtidigt, o trivdes himla bra då också.

+ Perfekt sätt att resa billigt o lära känna en ny kultur.
    + Lära känna en massa nytt folk från världens alla hörn
    - Kan vara svårt att ställa om sig o bo i en familj om man bott själv innan. Familjen kanske bestämmer att du måste vara hemma innan 12 på helgerna.
    - Om man är under 21 o ska till USA så kan det bli trist om man är van att gå ut och helt plötsligt så kommer man inte in någonstanns längre. Inte kul att hänga på Friday's varje helg i längden.
    - Ofta bli det så att man umgås med andra aupairer, vilket jag egentligen tycker är lite trist.

Nu blev det en del minus, men de två plussen väger helt klart tyngst ändå, självklart så ska du åka. O det verkade som om du hade väldigt bra erfarenhet, O eftersom du gått Barn o fritid så får du bättre betalt också vilket kan vara bra. Speciellt nu när bensinen är dyrare. Kommer i håg att första gången jag var över, fyllde upp tanken för 25 dollar, Nu kostar det dubbelt så mycket. O om man som jag kör upp dryga tanken i veckan så blir det en stor utgift om man tjänar 140 dollar i veckan.

• Ain

Jag tror att du har goda chansr att jobba som Au-pair. Att ha suttit barnvakt är nog inte det som familjerna tycker är viktigast - utan det viktigaste är ju att du verkar kunna ta hand om deras barn pa ett bra sätt. Visserligen kan ju barnvakt bidra till detta, men att du gatt barn och fritidsprogrammet, jobbat med autistiska ungdomar och dessutom är undersköterska tror jag slar ännu högre! Och om du desstom utstralar trygghet, ansvarsfullhet och verkar mogen och genuint intresserad av barn, har du säkert jättebra chanser!

• joohoney

Jag akte med EF cultural care. I borjan tyckte jag att dom var bra och sadar, innan jag reste. Men sedan nar jag efter 2 veckor ville byta familj var dom inte sa hjalpsamma langre. Okansliga var dom ocksa! Men jag klarade mej, och kom till en mkt battre familj.

Absolut inte! Man prata lite engelska med rekryterarna, sedan e d klart, va jag mnns.

*Vad ungefär kostar det?

det kostar ju 500$ i deposition man far tillbaka efter sitt ar, sedan kostar halsoundersokningen och visum kanske 1000:- sammanlagt...

Jag jobbade i minihuset va ICA maxi. Genom aren blev d mer och mer timmar, och det rakte! Jag gick medieprogrammet i gymnasiet.

Jag bodde forst i Lafayette 30 min oster om San Francisco. Manga aupairer, men famijlen va inget for mej. Sedan kom jag till San Rafael, 20 min norr on San Fransisco, dar trivdes jag mkt mkt battre! Sa harligt. Mamman va svensk och pappan va dansk. Tjejen 11 och pojken 9. Jobbade en timme pa morran, sedan solade jag vid poolen hela dagen tills 14.30 nar jag hamta upp dom, hjalpte me laxor, lekte lite, sen sluta jag vid 18... jobbade aldrig helger.
    San Francisco e det absolut basta stallet att va aupair pa tycker jag. MASSA skandinaver omkring, och sa den underbara scandinavians club som har en stuga vid en sjo som alla aker a festar i pa sommarn- www.ysc.org
    Jag bor fortfarande kvar har i San Fran och ar lyckligt gift...

+Slappt arbete
    +underbart satt att upptacka USA

- jobbigt att inte ha nagot eget
    - dalig lon
    - for mkt regler

i slutet gick det utfor med mina vard foraldrar. De gav mej alltfor mkt relger och blev helt knappa. Men barnen aldkade jag!

Jag var presis so du innan jag skulle aka. Vile akt efter studenten, men vagade aldrig. Det var for stort liksom. Och visst det finns manga negativa saker med att vara au pair, med det e sannerligen ett minne for LIVET! Angrar inte en sekund. Skulle varit AuPair har om och om igen om det alltid slutade med att jag traffade min man!

Hor av dej om du har fler fragor!

• bubbly

Jag tycker ansöknings procesen var det lättaste det svara är att hita en familj som man fatatr tycke om..

Jag ska själv åka nu i dec:) Till CA Oakland:) Själv längtar jag såå:)

Hoppas att du söker,,, Tror inte du borde få några hinder alls..De komme rändast vilja ha min 200 barnerfaranhets timmar vilket du verkar ha.

Jag är sjäv uska och det var ett stort +i kanten kan jag säga:)

Du får jätte gärna ställa frågar så kan jag försöka svara..Och efter 7 dec har jag mer kött på benen:)

Tänk på att din tid nu en gång varit din framtid
Svar på tråden Au Pair i USA hjälp och tips?!