• Splach

Hästtäcke vilken storlek?

Ungefär hur stort täcke har en häst, ett halvblod, som är ganska kort i kroppen och ca 164cm ?

glömt totalt hur man bör mäta, och på hans täcke står inget.. länge sedan jag höll på seriöst med hästar, så har totalt glömt bort, har för mej att det är jäkligt simpelt egentligen, men i min hjärna står det noll just nu..
    Tänkte brumma bort och köpa ett nytt täcke åt svärmors häst imorgon, men som sagt, glömt hur man bör mäta, och vet inte om jag orkar åka ut till dom först och mäta..

• Svar på tråden Hästtäcke vilken storlek?
  • oxytocin

Du mäter från manke till svansrot. Jag hade ett vbl på 165 cm och han drog 145 i täcken men det är ju så olika ändå.

• Lokesmamma

Du mäter väl från manken till svansen? Kan tänka mej att du behöver 155cm.

• Skrutt 83

145 eller 155 skulle jag tro. Det är ju lite olika från täcke till täcke. Vår häst på 163 cm drar oftast 145 men har 155 i vissa täcken!

• Splach

ah ni ser, enkelt, bara hjärnsläpp...

Köper ett 155täcke, sen är det för stort får jag sy ner det lite, värre än så är det inte..

För litet? hm ja dom har andra mindre hästar, så då får väll dom ta det..

• Lokesmamma
    Splach skrev 2007-10-19 18:43:35 följande:
    ah ni ser, enkelt, bara hjärnsläpp...Köper ett 155täcke, sen är det för stort får jag sy ner det lite, värre än så är det inte.. För litet? hm ja dom har andra mindre hästar, så då får väll dom ta det..
    Det blir nog jätte bra =)
  • Gaytjej

Ja nu har du ju bestämt dig =) Men jag vill ändå inflika att jag tror på 145 snarare än 155! Det gör våra kusar i samma storlek som den nämnda i alla fall..

• Milton P

Mitt gamla sto som var 163 och väldigt ädel och kompakt kunde med stor marginal ha 145...
    155 känns faktiskt en aning stort om det är så som du skriver att hästen är ganska kort...
    Men allt är ju relativt hur man ser på en lång linjerad häst och så vidare

• Splach

så får se imorgon om täcket passade, köpte ett 155 täcke, förhoppningsvis gör det de, är det förstort får jag syner det lite, det har jag inga problem med..
    Eller köpa ett nytt, dom har större hästar med, så då får väll någon av dom ta det!..

om inte annat får jag tvätta det varmt

• oxytocin
    Splach skrev 2007-10-20 17:15:48 följande:
    så får se imorgon om täcket passade, köpte ett 155 täcke, förhoppningsvis gör det de, är det förstort får jag syner det lite, det har jag inga problem med.. Eller köpa ett nytt, dom har större hästar med, så då får väll någon av dom ta det!.. om inte annat får jag tvätta det varmt
    Är det ett tunt bomullstäcke alltså? Ett tjockt vintertäcke är nog inte så lätt att "sy ner" och krymper nog inte även om du kör det i 90°C... Oskyldig Får hoppas att det passar hsh.
  • jerseyko

Min häst är ca 163 cm hög (finns bild på henne i galleriet)

135 är stort på henne!

• Lokesmamma

Om täcket e lite för stort så gör det ju ingenting.

• Zaria

135 eller 145 skulle jag tippa på, min var 156 och drog 135 men då var täckena stora för henne, sedan beror det ju hur hästen är bygd också

• challe 1

min kille på 155 har 145 eller 155. fast han är iof vbl inte hbl

• Splach

täcket var lite stort, men heldre det än för litet.. det satt väldigt bra, men lite stort som sagt, men inte så stort att jag syr om det..

• Lokesmamma
    Splach skrev 2007-10-21 18:38:47 följande:
    täcket var lite stort, men heldre det än för litet.. det satt väldigt bra, men lite stort som sagt, men inte så stort att jag syr om det..
    Okej vad bra då=)
Svar på tråden Hästtäcke vilken storlek?