• hot chocolate

Maxi-cosy, skillnad på cabriofix och easyfix?

Vi ska nog skaffa ett maxi-cosy babyskydd, men är det nån som kan förklara skillnaden mellan cabriofix och easyfix?

Ingår nån av dessa när man köper skyddet, eller får man köpa det utöver skyddet? Och ingår adaptrar så att man kan fästa det på Quinny freestyle-chassit??

Många frågor, med det är ju en sån djungel!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-18 22:07:19:
    Äsch, frågade lite fel: ville eg veta skillnaden på easybase och easyfix, men det har Sweettooth upplyst mig om!

Men den som vet vilket av dessa som är bäst, säkrast och smidigast får gärna berätta för mig!

• Svar på tråden Maxi-cosy, skillnad på cabriofix och easyfix?
  • sweettooth

Cabrio fix är själv stolen. Easy-fix är basen som är anpassad för isofix bilar.
    Adaptern som ska vara för Quinny vagnar får du med vagnen och är den samma som passar till Drami liggdelen..

• hot chocolate

Oj, nämen jag har ju frågat fel! Tack för svaret i alla fall, men egentligen undrade jag vad skillnaden var på easybase och easyfix!
    Du har kanske koll på det med, Sweettooth?

• sweettooth

Easy-base är den bas du kan använda om du inte har isofix-fäste (fästs med säkerhetsbältet istället) och Easy-fix är den som är gjord för bilar med isofix.

• hot chocolate

Tack för infon, Sweettooth!

Vilket är säkrast och bäst då? Nån som vet?

• Findus o Stumpan

Isofix (Easy-fix) är bäst, om din bil är utrustad med isofix fästen, har du bara bältena att tillgå så får du nöja dig med Easybase.

/J

• hot chocolate

Men isofixfästen går ju att sätta in i bilen har jag hört, ska tydligen inte kosta alltför mycket, men vad "ej alltför mycket" innebär vet jag inte.
    Så då känns det ju som om man vill ha isofix i alla fall om det är säkrast!

• hot chocolate

Så man behöver alltså själva stolen, sen den man fäster stolen i (easyfix eller easybase=fästes med säkerhetsbälten) och om man vill ha easyfix så måste man ha fästen för det i baksätet också.

Glömmer jag nåt nu?

• sweettooth

Isofix kan finnas i framsätet med men är mer ovanligt. Tror inte att det går att efterinstallera i bilar tyvärr..

Själva stolen (carbrio-fix) går ju att använda utan bas med, men det är mycket smidigare med bas då man inte behöver "mecka" med bilbälte varje gång för att fästa stolen.

• hot chocolate

Fast jag har hört att man kan efterinstallera isofix-fästen, men jag har inte hört efter säkert ännu...

• sweettooth

OM det skulle vara möjligt tror jag dock att det blir en rejält kostsam historia då det skulle kräva omregistrering av bilen, för att få det rätt i alla pappaer. Men det är ju en sak som är bättre att kolla med en auktoriserad verkstad. Har dock svårt att se hur det skulle gå till tyvärr...

• hot chocolate

Jaha...så man måste regga om bilen också? Jag får helt enkelt ta och kolla upp det! Det var faktiskt nån här på fl som skrev i nån tråd att man kunde det...

• sweettooth

Regga om och regga om.. Den måste ju ombesiktigas för att isofix-fästena ska godkännas. I vår bill är de fastsvetsade i balkar och det är därför jag är tveksam till att någon gör det och att man kan få det godkänt.. Men är som sagt var inte säker...

• Litenfyra

köp easbase ist för easyfix om du inte har isofix i bilen! Det är väl lika säkert skulle jag tro.....

• hot chocolate

Men jag vill ju ha det som är säkrast, och är inte isofix säkrare?

• hot chocolate

Tack, ska gå in och läsa på ordentligt!

Svar på tråden Maxi-cosy, skillnad på cabriofix och easyfix?