• MicaelochMaria

Risk att det händer igen?

Jag har en son född i vecka 31+4. Han föddes därför att moderkakan hade lossnat, och jag fick en störtblödning, men varför detta hände visste man inte. Så. Hur stor är risken att detta händer igen? Kan jag ha jobbat för långt in i grav? Jobbade t. om 12 januari, sonen föddes den 21. Sonen har absolut inga men, behövde inte ens korrigeras, men behöver jag oroa mig? Vill inte gärna hamna på neo igen..

Än är det inte aktuellt, vi väntar lite med tvåan, men man har ju hört många som har flera prematurer...

Kramar på er alla!

• Svar på tråden Risk att det händer igen?
  • Annamaja

Jag tror att det är väldigt svårt att säga, Min syster fick sin son i v. 31, men dottern kom bara någon vecka innan bf.

Själv har jag en dotter som helt utan anledning föddes i v. 35-36, dock räknades hon knappt som förtididigt. Sonen höll på att föddas i v. 20 (förlossningen satte igång med värkar och jag öppnade mig 6cm) Men han klarade läkarna att behålla i magen tills v. 38. Nu väntar jag nr. 3 Jag har massor med värkar, men än så har det inte hänt så mycket. Och jag har nu gått 28 veckor, och det känns som en stor seger. Läkarna har sagt att det inte går att säga säkert om det kommer bli lika denna gång, men än så har det gått ganska bra.

• miniliten

jag kan bara säg ahur det var för mej, jag fick min först adotter i v 34 och nunyss fick jag mina tvilingar i v 30. så för mej är det nog så att jag inet kan hålal barnen tiden ut, det ä även så att jag själv ä född i v 32 o mina syskon som närmast bf 4 veckor innan. o ja mina kusiner ä oxå tidiga födda så vi har nog nått mysko i våra gener

men

det där med moderkakan som hände dej.... jag tror nog inte det ä så säkert attdet händer igen men fick man mycketför tidigt o detvar kraftig avlossning har jag för mej att man kan ta upp det näst agång du blir gravid o man kan få några sprutor mot avlossning, tror det me är ite helt 100% men inet säker.
    nån kanske vet bättre.

• världens bästa mamma

Japp kan vara vanligt

• MamiAnna

Fick först en son i v32+2 och fick i ugusti en flicka i v25+1.. Jag tror att har man fått för tidigt en gång så ska man vara extra försiktig.. ta de lugnt me jobb osv...

• happy2

Alla mina killa e tidiga, De e födda i v36 36 o 34 men jag har fått åka in med alla 3 flera gånger under grav för att stoppa förlossningarna flera gånger med värkhämnande, Otroligt kämpigt o jobbigt o lessamt, man fick inte direkt njuta av att vara gravid kan jag inte påstå,, inte heler förlossningarna som alla 3 var dramatiska på olika sätt o de 2 yngsta sönerna har jag varit nära att förlora, pga läkar slarv, men de e med oss än i dag o nu mår bra under omständigheterna

Sebastian kevin Alexander
  • lilljenta

En kompis fick sin första i v 30 pga havandeskapsförgiftning andra i v 26 pga att moderkakan lossnade.Nu med tredje så åt hon medicin hela tiden och var till BM varje vecka,flera UL och flödesmätningar så nu gick hon full tid..

• hannamiller
    lilljenta skrev 2007-11-04 12:38:28 följande:
    En kompis fick sin första i v 30 pga havandeskapsförgiftning andra i v 26 pga att moderkakan lossnade.Nu med tredje så åt hon medicin hela tiden och var till BM varje vecka,flera UL och flödesmätningar så nu gick hon full tid..
    Men det är väl inte vanligt?
    Blev lite rädd där..
    För jag fick grov HF o moderkakan låsnade med min son..
    så han kom ut i vecka 36..
    Vill ej att det händer så nästa gång....
  • lilljenta

Vet inte hur vanligt det är men iom att det hänt så fick hon mycket noggranna koller under hela graviditeten och åt även medicin för att motverka att det skulle hända igen och då gick allt väldigt bra.

hannamiller skrev 2007-11-04 14:37:22 följande:
    Men det är väl inte vanligt?Blev lite rädd där.. För jag fick grov HF o moderkakan låsnade med min son.. så han kom ut i vecka 36..Vill ej att det händer så nästa gång....
  • happy2

TS: Jag tror ganska säkert att om du ber om d så har de extra koll på denna grav, sen så brukar man inte behöva gå längre än till v37-38 om inget händer innan för att inte utsätta digsom mamma för onödig stress o för att minnemera att något onödigt ska hända på övertid om du förstår mitt resonemang

Men du som blivande mamma måst tyvärr vara benhård över hur du vill ha saker o ting, o var noga med att få de hellt klart för dig så, Du ska inte känna dig dum eller vara frågvis om de en ågot du vill ha förklarat så du förstår allt,,,

Lycka till med alllt!!!

Sebastian kevin Alexander
  • Niinis

båda mina graviditeter slutade i v.24 då moderkakan lossnade delvis och det fanns tecken på infektion. så visst kan det hända 2 eller fler gånger tyvärr.

Svar på tråden Risk att det händer igen?