• StoneRoses

Hur är man om man är prestigelös?

Ja... någon sa att jag var prestigelös idag, och vet inte ens vad det betyder! Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur är man om man är prestigelös?
  • Luciole

Jag tror att det bl a kan innebära att man är en ödmjuk och lyhörd person.

• Lilla Lillan

Prestige är väl samma som anseende, inflytande, auktoritet, respekt, renommé, status, ära. Så om man är prestigelös borde det väl betyda att man INTE är något av ovanstående.

• lövet2

Tänk dig att du är butikschef i en butik som ingår i en stor kedja. Just din butik ska läggas ned, och du blir erbjuden ett jobb i en annan av deras butiker - men då som expedit. Om vi nu undantar lönebiten, så skulle många ändå tycka att det vore försmädligt att liksom sjunka i grad. Först vara chef för en hel butik, och sedan tvingas vara en expedit bland alla andra, med en annan butikschef över sig! Pinsamt och något som skulle få många att tacka nej till det erbjudna jobbet.
    En prestigelös person skulle inte gräma sig över att få ett mindre "fint" jobb, utan möjligen då tveka pga den lägre lönen ...

• giftgrodan

en prestigelös person har inte något problem med att erkänna när den har fel eller att be om hjälp om något är svårt. En prestigelös person kör inte med en massa "maktspel" eller tänker mycket på status och auktoritet.

• Luciole

Om du t ex är chef och har en idé men alla dina anställda protesterar, då är du prestigelös om du istället försöker komma fram till en gemensam lösning istället för att köra över alla.

Du känner det inte som att du förlorat allas respekt för dig om du har haft fel i en situation.

• lavitaebella

Prestige är ett franskt ord. När prestige är viktigt, betyder det att det är viktigt att visa hur rik man är, dvs ett prestigesammhälle är där det är viktigt att visa upp dyr bil, kreditkort som visar att man har massor av pengar osv osv. So prestigieuse är väl so man säger om nogon som tycker det yttre är viktigt!!

• Gorban

Att vara prestigelös är normalt en positiv egenskap som visar på självinsikt och att man är trygg som person. Det är inte samma sak som att man är ambitionslös.

Svar på tråden Hur är man om man är prestigelös?