• Shasti

Svårare för äldre kvinnor föda vaginalt?

Är 38 och kommer vara 39 när mitt första barn kommer om allt går vägen. Undrar om det är någon som har erfarenhet eller kloka råd att dela med sig av när det gäller vaginal förlossning hos kvinnor i min ålder? På vilket sätt kan det vara svårare än för en yngre kvinna, om det är det? Jag funderar på om ben, ligament och allt sånt är stelare och orörligare än hos en yngre kvinna. Och kan man göra något för att hjälpa sig själv på något sätt - träna, stretcha eller så före förlossningen?
    Undrar också om man kan få mäta sitt bäcken i god tid före förlossningen så man vet att det är tillräckligt brett?

• Svar på tråden Svårare för äldre kvinnor föda vaginalt?
  • Ällvira

Tror inte att det blir svårare att föda vaginalt även om det är ditt första barn. Men prata med din bm om du är orolig.

• LindaB85

Själva förlossningen är nog lika "jobbig" för vilken kvinna som helst...Men min BM sa på min efterkontroll när jag sa att allt läkt bra osv (sprack en hel del).
    Hon menade på att när man är yngre (är 22år gammal) så är det lättare för kroppen att återhämta sig, magen att dra ihop sig Och själva läkningsprocessen.

• Shasti
    LindaB85 skrev 2007-10-15 10:07:11 följande:
    Själva förlossningen är nog lika "jobbig" för vilken kvinna som helst...Men min BM sa på min efterkontroll när jag sa att allt läkt bra osv (sprack en hel del).Hon
    menade på att när man är yngre (är 22år gammal) så är det lättare för
    kroppen att återhämta sig, magen att dra ihop sig Och själva
    läkningsprocessen.
    Det låter ju bra, alltså om det "bara" är återhämtningen som är lättare. Jag har fått för mig att allt blir så jäkla stelt hos en gammkärring som jag så ingenting som ska utvidga sig osv kommer funka. Hoppas jag har fel.
  • ros72

Jag tror inte att det är någon fara. Känner en tjej som var över 40 som födde vaginalt allt gick bra. Men om du är osäker tala med barnmorskan.

Själv ska min komma om 119 dagar - skall föda vaginalt för tredje gången.

• ester

Jag hoppas också att det inte skall vara svårare att föda vaginalt när man är lite mognare
    Min första son föddes med kejsarsnitt pga gränsmått i bäckenet. Hoppas kunna föda vaginalt denna gång. Så i praktiken är jag lite av en förstföderska
    Känner ju hur kroppen är myyyyyycket äldre denna gång (är 38 år jag med). Det värker och bränner överallt, snudd på kärringvarning

• Shasti

ros72 skrev 2007-10-15 10:17:12 följande:

Jag tror inte att det är någon fara. Känner en tjej som var över 40 som
    födde vaginalt allt gick bra. Men om du är osäker tala med barnmorskan.Själv ska min komma om 119 dagar - skall föda vaginalt för tredje gången.
    Lycka till!
  • Shasti

ester skrev 2007-10-15 10:19:43 följande:

Jag hoppas också att det inte skall vara svårare att föda vaginalt när man är lite mognare Min
    första son föddes med kejsarsnitt pga gränsmått i bäckenet. Hoppas
    kunna föda vaginalt denna gång. Så i praktiken är jag lite av en
    förstföderska Känner
    ju hur kroppen är myyyyyycket äldre denna gång (är 38 år jag med). Det
    värker och bränner överallt, snudd på kärringvarning
    Jag har inte fått några speciella "krav-krämpor" än men så är jag bara i vecka 8. Man får väl se längre fram. Men det verkar hoppfullt, fick en jättebra länk till en artikel i DN om äldre kvinnors förlossningar: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=653411
  • Shasti

GRAV-krämpor ska det vara såklart...

• Gäspan

Jag känner en kvinna som födde sitt första barn som fyrtiotreåring. Det var en stor klimp på 4500 g och hon fick höra att hon "var som gjord för att föda barn" - så det kan gå hur bra som helst.

• Shasti

Gäspan skrev 2007-10-15 14:33:44 följande:

Jag känner en kvinna som födde sitt första barn som fyrtiotreåring. Det
    var en stor klimp på 4500 g och hon fick höra att hon "var som gjord
    för att föda barn" - så det kan gå hur bra som helst.
    Låter kanon!
Svar på tråden Svårare för äldre kvinnor föda vaginalt?