Hej
Jag är beteendevetare och har arbetat som enhetschef för ett äldreboende och en hemtjänst grupp. Jag är 29 år gammal och innan det jobbet hade jag ingen liknande arbetslivserfarenhet. Jag ca 45 tillsvidareanställda under mig och en del "timvikarier".
Jag hade inga underanställda som du talar om utan hade allt ansvar själv. Mycket utav tiden går åt till att ersätta korttidsfrånvaro som sjukdom och VAB. hur arbetet är beror otroligt mycket på din personal och på hur du motiverar din personal att kunna arbeta självständigt. Ju mer du "lär" låter dem (och hur vana de är att) ta ett eget ansvar desto mer tid får du till dina arbetsuppgifter.
Ekonomin är en stor del av arbetet då personaltäthet, sjukdom, byte av turer osv påverkar din verksamhets ekonomi. En annan stor del av arbetet är att sitta i möten. Men den allra största delen består i att lösa kortsiktiga problem (bemanning, personalkonflikter, schemaproblem, vårdtagarbekymmer eller anhörigfrågor). Arbetet är ett brett arbete och du har ett stort ansvar gentemot din verksamhet, dina anställda, dina vårdtagare och vårdtagarnasanställda.
jag hade önskat mig mer tid åt att lösa långsiktiga problem istället för alla de kortsiktiga men det kanske du kan få tid till eftersom du har tre personal under dig som verkar kunna ta lite mer ansvar. Se till att lära dig den "nya" arbetstidslagen och dess regler.
Det positiva med arbetet är att man har en stor egen frihet att lägga upp arbetet som man vill och man besitter en "makt" att göra stora förändringar, förhoppningsvis bra förändringar
Kolla med din chef hur de anställdas arbetssituation ser ut idag, hur har enhetschefen arbetat som varit där innan dig och tänk igenom hur du vill vara som chef (ex tillägnlighet, feedback, bestämdhet). Du kommer behöva fatta svåra beslut och du kommer att behöva ge information till dina anställda om förändringar, hur vill du framföra dessa?
det är svårt att förklara men i grunden är det ett arbete som kräver mycket engagemang och organisationsförmåga men det är rätt så kul, fast ibland blir man lite trött på byråkratin och på människor. kommer du att arbeta för kommunen eller privat? Jag arbetade för kommunen och anser att det är för lågt betalt. Jag vill inte skriva här vad jag tjänade....hoppas jag gett lite mer klarhet.