• Mattea

Tunna slemhinnor trots Puregonsprutor...?

Jag försöker göra ett FET-försök men har tvingats avbryta pga tunna slemhinnor. Första gången åt jag Progynon-piller, andra gången Puregonsprutor. Massor med fina äggblåsor men jättetunna slemhinnor.

Någon som vet hur det hänger ihop? Trodde att äggblåsorna innehåller östrogen och östrogen ger väl tjocka slemhinnor...?

Tips/råd på behandlingar? Svårare att bli gravid med tunna slemhinnor? Lättare att få missfall med tunna slemhinnor (fick ett i våras efter IVF)?

• Svar på tråden Tunna slemhinnor trots Puregonsprutor...?
  • Pyro pyret

Åhhh jag vill ha svar på detta!!!

Själv har jag också tunn slemhinna och har inte lyckats få till det. I mitt fall tror de att det beror på en skada vid en skrapning som skedde för ca 10 år sedan och som skadade slemhinnan. Jag undrar om det finns nått hopp för oss???
    Är skickad på remiss till Karolinska för att få klarhet i detta..
    Men det skulle vara nice om någon viste nått om detta...lungna ens nerver.

Pyro pyret.

• Jemema

Här är en till som skulle vilja ha svar. Jag har kört puregonsprutor, fick ÄL men blev inte gravid pga för tunn slemhinna (6 mm på det tjockaste stället). Ägget har liksom ingenstans att fastna.

Kommer att göra IVF till våren och då komplettera sprutorna med någon tablett som jag inte vet vad den heter. Det KAN göra att slemhinnan blir tjockare men det är inte säkert...

Läkaren sa i alla fall att vi har goda chanser att lyckas med IVF.

Står i kö för IVF
  • Mattea

Det har hänt en del sedan senast.

Jag har också skrapats men jag har inte någon skrapningsskada. Jag hade många äggblåsor men eftersom både slemhinnorna var tunna och mina östrogennivåer var låga pekar allt på att mina blåsorna var tomma.

Progynon och Puregon innehåller en slags hormon (FSH tror jag). Eftersom det inte fungerade provade jag Menopur istället. Samma sak som Puregon fast innehåller förutom FSH en ytterligare hormonvariant (LH tror jag att det var, kommer tyvärr inte ihåg).

Tack vare Menopur-sprutorna fick jag stora äggblåsor, fina slemhinnor och ett prima östrogenvärde.

Verkar funka för mig. Min läkare har en teori om att mitt "fel" ligger i hypofysen och hormonproduktionen till äggstockarna. Enligt vår teori verkar det som det är problem med FSH OCH LH-produktionen (vi säger att det heter LH, ta mig inte på orden). Det är vanligare att man har problem med enbart FSH-produktionen varför det tog tid att komma lösningen på spåret.

Oj, långt inlägg! Jag hoppas att ni är med på vad jag menar, skriv om något är oklart!

Lycka till tjejer, idag är jag ruvare efter FET

• Pyro pyret

Hej alla
    Har varit hos läkaren igen. I mitt fall tror vi inte att jag har äl utan bara att äggen förbereder sig och blir klara för att sedan aldrig lossna. Alla mina värden är bra och det är därför som vi tror att skrapningen är anldningen till min tunna slemhinna. Men jag vill vara tydlig med att det inte är utrett, utan att jag skall på utredning på Karolinska.

Efter nyår skall vi försöka stimulera fram äl och se om det påverkar min slemhinna på något sätt. Fungerar inte detta får jag ta ut ägg och frysa dem för att sedan bli behandlad med hormoner för att få en tjock slemhinna och sedan befruktar man äggen och stoppar tillbacks dem. Som det ser ut nu har jag goda chanser att lyckas även om det kommer att ta lite tid. Samtidigt skall en utredning göras så att den eve. skadan finns dokumenterad.

mattea: det låter lovande, hoppas allt går din väg.

Emma jemma: i vilken del av sverige bor du och hur lång var kön för IVF där??

Svar på tråden Tunna slemhinnor trots Puregonsprutor...?