• Clavi

Min son äter så dåligt

Hur mycket äter era 3-månaders? Min son har börjat äta så himla dåligt. Vi gör Babysemp på 120 ml och han äter sällan upp allt. Sammanlagt äter han kanske 5-6 dl per dygn och det känns så lite.
     Han har börjat få rejäla grinperioder på eftermiddagarna mellan kanske 16 och fram till 19 när han somnar. Det är stört omöjligt att få i honom mat när han är så ledsen.

Vi blir så oroliga när han inte äter.

Hugo 070728
  • Svar på tråden Min son äter så dåligt
  • Blå Flygare

Matvägran kan vara ett tecken på att han inte tål maten. Mjölkallergi är vanligt.

Men ännu vanligare är att det kommer tänder på bäbisar, och då kan det vara svårt att äta. Min dotter har haft perioder när hon inte vill dricka ur flaska, och det har alltid kommit en tand strax efter. Kanske kan det hjälpa att byta till anatomisk napp då? Har aldrig testat, dumt nog.

• Clavi

Tack för svar! Anatomisk napp har vi och allergisk vete sjutton. Det där med tänder kan kanske vara något för han gnider gärna tandköttet mot saker. Kan kolik debutera så här sent?

Hugo 070728
  • Blå Flygare

clavi: nä kolik tror jag inte. Det brukar kallas tremånaderskolik eftersom det går över vid 3 mån då tarmarna mognat mer.

• Jeanette8610

Hej! Har en son på 3 månader och 3 veckor och han äter super dåligt mellan 80-120 ml åt gången. Han har fått pröva mjölkfri ersättning nu men de verkar inte hjälpa. Men läkaren sa till mig att de kan vara kolik som man får vid 3 månader och de är inget ovanligt alls. Men man blir så orolig när de inte äter och skriker och gnäller gör han väldigt mycket. Inget roligt alls just nu samtidigt som man tycker synd om honom, bara hopas att med tiden blir det bättre.

• bernte82

så länge dom växer och ökar i vikt ska det inte vara något att oroa sig för. Min pojke äter mer (större mängd) på natten, upp till 150 ml ( en gång på natten och en gång på morgonsidan vid 06.00) dagtid ca 60-110 ml per mål, men äter gärna oftare istället.

• Bebben86

Här är en till som konstant är orolig för mängden.. Nu är vår dotter bara 6v gammal än förvisso, men hon har inte ökat mängden alls sen ca 2 veckors ålder :-/ Det känns sådär faktiskt. Hon äter mjölkfritt, och utan socker i så matvägrar hon totalt. Att behöva ge socker varje dag känns inte heller optimalt, men vad ska man göra?

Hon ligger på allt ifrån 40-100 ml per mål, men dygnsmängden hamnar alltid på 450-600 ml någonstans. Jag undrar varje dag när hon ska börja orka större portioner..

Svar på tråden Min son äter så dåligt