mf pga. imunförsvaret
Om man får mf av att kroppet stöter bort fostret för den tror att det är ett virus, får man ett "blödande" mf eller kan det även bli ma? Någon som vet??
Om man får mf av att kroppet stöter bort fostret för den tror att det är ett virus, får man ett "blödande" mf eller kan det även bli ma? Någon som vet??
Hej S80-
Om man fått tre konsekutiva MF/MA får man remiss till en riktig missfallsutredning, där ingår autoimmuna tester som svarar på om det är en immunologisk faktor som ligger bakom. Jag vet inte om detta alltid orsakar MF eller om det också kan orsaka MA, ngn annan kanske vet?
jag har kardiolipinantikroppar vilket är autoimmunt. Man kan aldrig veta om det är så att kroppen stöter bort eller ej enligt min läkare. Det kan ju lika väl vara slumpen, otur, fel i sammansmältningen osv... Jag har haft både MA och MF så det finns inget som tyder på det ena eller andra.
Vet inte om jag egentligen svarade på din fråga...
född78 - ´Vad för tester gjorde du så du fick reda på att du har kardiolipinantikroppar. Har du fått någon behandling för det? Såg att du var gravid igen. Grattis
Tack S80
Det var tester över immunologiska faktorer som visade att jag har förhöjda halter av kardiolipinantikroppar. Dessa tester gjordes när vi gjorde vår utredning efter 3e missfallet. Mediciner med blodförtunnande i form av trombyl och fragminsprutor varje dag för att undvika blodpropp. Hade denna behandling också vid vår 4 graviditet som tyvärr slutade i MA. Hoppas på att det ska fungera denna gången. Men som sagt det kan ju vara otur/slumpen osv och ej det fakum att jag har kardiolipinantikroppar som gör att jag har fått missfall.